Kakelmaster & alla andra; vad tycker du/ni om följande:
Vi skall sätta 30x30 skiffer på golvet ivårat 10 kvm stora badrum. I dag besträmde vi att vi vill ha en duschhörna (lik "Toscas" här i tråden).
Vi har redan bestämt med våran plattsättare att han skall lägga 5x5 skiffer-mosaik i duschen.
Nu kommer det bli "månformad"/rundad/hörna i stället för fyrkantig.
Är detta ett probelm att sätta med skiffer-mosaik?
Brukar man följa duschens form (såsom "Bygganytt" gjort i sin dusch)??

 
Det blir nog bra men vad blir det för duschhörna? Är det fasta duschväggar med list på golvet eller är det bara dörrar som går ner. Om det bara är dörrar så är nackdelen att det blir vassa kanter på golvet men plattis får slipa av dem ordentligt.



Blomman77 skrev:
Kakelmaster & alla andra; vad tycker du/ni om följande:
Vi skall sätta 30x30 skiffer på golvet ivårat 10 kvm stora badrum. I dag besträmde vi att vi vill ha en duschhörna (lik "Toscas" här i tråden).
Vi har redan bestämt med våran plattsättare att han skall lägga 5x5 skiffer-mosaik i duschen.
Nu kommer det bli "månformad"/rundad/hörna i stället för fyrkantig.
Är detta ett probelm att sätta med skiffer-mosaik?
Brukar man följa duschens form (såsom "Bygganytt" gjort i sin dusch)??
 
Glasdörrarna lyfter 3 mm från golvet när de öppnas/stängs...
Det är alltså "profiler" som kommer ligga mot golvet (skifer-mosaiken).

Skiffern är ju ojämn i sig - och det vill jag att den skall vara... Är det ett problem med denna duschhörna tror du :-??
 
Denna är det:
 
  • Hafa_Igloo_80x80.jpg
Det blir nog bra men som sagt var slipa kanterna ordenligt annars kan man skära fötterna


Blomman77 skrev:
Denna är det:
 
Menar du att man kan skära fötterna på skiffer-mosaiken eller vad?
 
Jag tror kakelmaster menar att de skurna kanterna blir väldigt vassa, i övergången från 30*30 till 5*5.
 
Jaha, då förstår jag - SÅKLART :)!
Jag hoppas plattsättaren slipar det åt oss...
 
Förresten; hur skulle du gjort?
Alltså hur hade du lagt mosaiken i duschhörnan? I samma form som duschväggen eller som en fyrkant (som går utanför)?
 
Jag tycker att det är snyggare med samma form som duschväggarna, i erat fall kommer det se mer arbetat ut också. blir annars lite latmask läggning för man inte orkat ta fram vinkelslip... ;)
 
Jag vill såklart ha ett "arbetat & profsigt" intryck... Så det får bli i duschens form!
Jag är bara liiite orolig att våran plattis får hjärtinfarkt när jvi berättar om de ändrade planerna imorgon bitti... Skall nog skicka min man att berätta ;)!
Men kan man köra med vinkelslip i skiffer :-???
 
Ok, då :)!
En fråga till bara; i ett hörn så har plattisen skarvat med en smal bit ca 1,5-2 cm bred platta... Ser lite konstigt ut, men det kanske är brukligt att göra så eller? Det sitter en dörröppning till höger...
 
Blomman77 skrev:
Ok, då :)!
En fråga till bara; i ett hörn så har plattisen skarvat med en smal bit ca 1,5-2 cm bred platta... Ser lite konstigt ut, men det kanske är brukligt att göra så eller? Det sitter en dörröppning till höger...
Har sett liknande i andra badrum oxå.
Själv gillar jag inte när det e en sån smal bit. Känns mest som plattisen inte orkat mäta ut var han ska börja på väggen för att få samma avstånd på sista plattan.
Men har du en dörr vid sidan kanske det inte syns när du får upp dörrlister?
 
Det sitter en dörr till höger om hörnet, inte i hörnet. Så ngn list kan tyvärr inte täcka eländet. Gillar verkligen INTE så smala lister...
Är det FEL att säga det till plattisen :-???

Menar du att han mätt fel, eller?
Grrr, vad jag är irriterad på honom just nu... Längtar tills badrummet är klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.