Hej!

Jag har rivit ner i taket och tänkte isolera, bjälklaget är 220mm.

Frågorna följer:

Vart ska jag lägga plasten?
Blir det bra med 195mm och lämna resterande som luftspalt?
Måste jag regla upp ?

I garaget blir det inte jättekallt på vintern, betongblock runt om och det står under huset, där är lite fuktigt i marken pga trädgården är djupare på framsidan, men inte överdrivet.


Tack!
 
  • Oisolerat bjälklag med synliga träbjälkar och en delvis rivet taköverdrag i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet tak med synliga betongväggar, spånskivor och gammal svart plastisolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är ovanför taket? Hur varmt ska utrymmet vara under vintern?
 
Ovanför är ett rum som ska bli inrett framöver, vi har tretex i ytterväggarna så gör inte mycket värme.
Det ska vara relativt varmt, för man får ont i fötterna så kallt det är på golvet där uppe..
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Okej du isolerar för ovanvåningens skull. Plasten ska varqa på den varma sidan , gärna under tex ett laminatgolv.
 
Okej! Nu ska jag isolera under ifrån sett från bilden,

Isolering längs upp sedan plast över bjälkarna och sedan klä?
 
Används garaget som garage?
Dvs är det fuktigt pga att en vinterblöt/kall bil körs in och ut varje dag?

Är (har det varit) rummet ovanför uppvärmt?
Var det ngn isolering i garagetaket (den gamla)?
Misstänker att garaget kan ha fått en hel del strövärme (takvärme) från rummet ovanför, och i så fall kommer det att bli kallare med ny tjock isolering. Blir det kallare så blir det också fuktigare.

Någon luftspalt behövs inte.

Vad gäller kylan i golvet uppe:
Det kan komma från garaget som inte är uppvärmt iom att det inte förefaller ha varit nämnvärt med isolering i golvet, men jag tror att det också kan komma från golvdrag via ytterväggarna och/eller garaget. Det är ett råspontsgolv och de är inte dragfria om det inte är lufttätt i facken mot ytterväggarna. Du bör alltså dreva tätt mot ytterväggarna om det inte är bombsäkert att det inte kan dra in från ytterväggarna i facken. Annars blir golvet aldrig varmt.
 
Nej ingen bil, bara förvaring av mc, gräsklippare, trädgårdsartiklar samt verktyg.

Det blir lite fuktigt på framsidan av väggen i med gräsmattan är högre men bara småfläckar i golvet inga pölar, händer mest när det regnar då kan det bli lite fuktigt.

Rummet ovanför har 1 stort element och det är vårt kontor,
Framsidan är tretex ggr 2 samt plankor sedan puts utåt, och andra 3 väggar är block och puts
Isoleringen innan var kutterspån och gammal brun/svart ull som låg blandat ihop.

Luftspalt, menar du med diff-plasten?
 
Ok, om du ska ha plast så är det så som huggan säger.
H huggan skrev:
Plasten ska vara på den varma sidan , gärna under tex ett laminatgolv.
Det ska inte vara ngn luftspalt, annat än den som blir mellan takgipsen och reglarna, (mellan glesen).

Kanske kommer det att behövas ett element och/eller en avfuktare för att hålla frostfritt och tillräckligt torrt så att inte mc och verktyg börjar ytrosta.
 
Okej tack! :)

Men jag kan inte riva golvet som ligger ovanför för det är fast under väggarna där uppe, så hur jag gör jag med plasten då, tar det från garagetaket?
 
Vad är det för golv uppe i arbetsrummet?

Är det t ex en plastmatta så agerar den fuktspärr.

Är det plankgolv så blir det lite annorlunda. Man kan plasta bara på undersidan av golvet i varje fack, och låta bjälkarna i underkant vara oplastade. Eller så plastar man rubbet, dvs även undersidan på bjälkarna. Eller så sätter man bara asfapapp på undersidan av golvplanken, (ingen plast alls). Eller så kan man sätta en ångbromsduk på undersidan av golvplanken.

Om garaget kommer att hålla ca +5C eller mer, samt att luftfuktigheten hålls på rimliga nivåer (RH<60-70%) så bör det klara sig utan plast.

Det är alltid lite besvärligt med gamla hus då man inte kan få till ideala metoder, man får kompromissa. Alla dessa metoder förekommer. Personligen hade jag inte satt ngn plast pga att jag undviker plast som mtrl i hus så långt det är möjligt.
 
Golvet ovanför är bara råspånt

Ja huset är från 47 så blir nog aldrig helt tätt, när du beskriver asfapapp, då är det kanske den pappen som låg där innan? låg en svart/brun papp från garagetakets sida, dvs det var först puts,nät,plankor,papp,kutter/torv sedan ovangolvet.
 
Jag har gjort nästan precis samma sak och du kan få rejäla fuktproblem i garaget om du inte ser upp.

Du skall absolut inte ha någon plast inne i garaget med den konstruktion du har där, plasten måste komma närmast den varma fuktiga luften, dvs under golvet på våningen ovanför. Men om nu garaget är fuktigt också, så kan du vid väderväxlingar få problem med att det kan bli fuktpåslag från garagets sida. I mitt fall har jag därför lite isolering i golvet ovanför och sedan en ventilerad luftspalt mellan golvet och isoleringen i garage-taket. I underkant av luftspalten är det board som kan hindra eventuell fukt från att komma ned i isoleringen.

Eftersom jag har vissa problem med inträngande markfukt (asfalt på grus som golv i garaget, ingen fukt på väggarna så länge som jag håller nere fuktigheten i garaget) så kör jag en liten billig luftavfuktare där, vilken både ger lagom med garagevärme på vintern (8 grader som lägst) och håller nere luftfuktigheten. Kapaciteten på luftavfuktaren beror naturligtvis på hur mycket fukt man behöver leda bort.

Att ha olika temperatur i rum/utrymmen som ligger i höjdled med varandra är alltid svårt att få bra. Så slarva inte med fuktspärrar, ventilation och isolering!!! Och glöm inte att hålla nere fukthalten i garaget också.
 
STORT TACK! :)

" ventilerad luftspalt" dvs, ett litet utrymme som lämnas tomt?

För där var ingen plast innan så känns det fel att sätta upp en helt ny..
 
Ja, 195mm isolering på 220mm är vettigt. Men glöm inte plasten under golvet på våningen ovanför. Lägg aldrig levande material mot plast på den fuktiga sidan.
 
Ok!

Om plast ska användas , riv upp golvet och lägg och om det ska göras nere ifrån, lite papp som förgående medlem skrev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.