MrPlow MrPlow skrev:
Jo. Ju mer du använder det desto sladdrigare blir det. Så upplever jag iaf de sex lås vi har.
Ok, vårt lås är lika sladdrigt idag som det var för ca 1,5 år sedan
 
Jag upplevde också att mitt blev sladdrigt. Jag hade av mitt och upptäckte att en skruv hade lossnat och en var lös. Dessa höll handtaget på plats. Jag spände skruvarna och det blev väldigt mycket bättre.
 
MrPlow MrPlow skrev:
Sen är ju kvalitén på handtaget kass... Hänger som en slapp **** efter typ ett halvår.

Och så går det inte att stänga tyst.

Och så är det sjukt störigt att lås är samma knapp som början på lås upp.

Men annars bra.
Mina ungar slipper tappa nycklar, jag kör med låsbricka och så kan jag släppa in hantverkare med appen när jag inte är hemma. Om handtaget glappar lite så är det lugnt för mig.
I en villa är ljudnivån på låset knappast ett problem.
 
Helt klart ett av husets allra bästa inköp <3
 
Funktionen är fantastisk, verkar inte finnas någon konkurrent som har en alternativ produkt i konsumentprisklass med samma funktion. Design är bedrövlig, kvalitet verkar vara tveksam. Jag har ett lås och funderar på ett till. Hade hoppats det skulle komma en ny snyggare variant eller annan tillverkare som kom med det.

Designen kanske funkar i ett nyfunkishus men även där är den klumpig. I ett gammalt hus är den vedervärdig, men ibland går funktion före. Brandvarnare är inte snyggt heller men ändå en självklarhet...
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Dom har en variant i USA som är kopplad mot Nest. Eller är det enter s?
Id lock är ju en konkurrent också men har inte testat dom.

Jag tycker inte ljudnivån är högre än ett vanligt lås när man låser. Pipljudet är ju enkelt att stänga av om det är störande. Vårt var lite dumt i början, larmade mitt i natten och sådär med efter justering av karmen har det funkat bra.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vårt var lite dumt i början, larmade mitt i natten och sådär med efter justering av karmen har det funkat bra.
Det är ju inte låset som är dumt, låset reagerar ju bara på att omgivningen ändras. Det är det inbyggda larmet som ljuder för att dörrspringan är för stor, typ som om någon skulle försöka bända upp dörren. Dörr och karm rör på sig i samband med väderförändringar som hastiga temperaturfall, vanligt förekommande vår & höst när dagarna kan vara varma och nätterna kalla.

Likaså kan ju en tillfälligt för stor dörrspringa vara orsaken till att det inte går att låsa. Testa i så fall låsa med öppen dörr, tryck in den översta delen på låset för att låset ska tro att dörren är stängd och testa sedan att låsa med * eller vred. Funkar det då men inte när dörren är stängd beror nog eventuella problem med att låsa på för stor dörrspringa.

https://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-produktsupport/yale-digitala-las-faq/yale-doorman-faq/
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Jobbar du på kundtjänst?
Problemet är ju att låset är för känsligt, det hade vart bra om det gick att justera in eklare i bara låsets delar, om en normal dörr varierar med väder så bör också låset kunna hantera det utan justering. Man ska inte behöva justera låset alls efter installation
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jobbar du på kundtjänst?
Problemet är ju att låset är för känsligt, det hade vart bra om det gick att justera in eklare i bara låsets delar, om en normal dörr varierar med väder så bör också låset kunna hantera det utan justering. Man ska inte behöva justera låset alls efter installation
Jobbar inte på kundtjänst, men har haft Yale Doorman i egna dörrar sedan lång tid och själv upplevt en del problem under årens lopp och då behövt kontakta supporten eller försökt lista ut vad kan göra. Tycker deras FAQ och installationsfilmer på Youtube ger bra tips för olika situationer.
 
Precis men det påverkar inte låsets svagheter. Hoppas det kommer en ny version snart som löser detta. Är ändå nöjd med mina lås även om det finns förbättringspotential
 
M Mr L skrev:
Jag upplevde också att mitt blev sladdrigt. Jag hade av mitt och upptäckte att en skruv hade lossnat och en var lös. Dessa höll handtaget på plats. Jag spände skruvarna och det blev väldigt mycket bättre.
Hade samma problem ör något år sedan, spände skruvarna. Handtaget "hänger" ned en del vilket verkar vara vanligt tyvärr. Dock inte sladdrigt längre.
 
MrPlow
Till alla er som läser att man kan dra åt skruvarna för att lösa problemet med sladdriga handtag. Provade på två av mina lås idag. Nej, det blir inte bättre. Konstruktionen är kass.

Får bli ett mail till Yale och se om de tar något ansvar.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Har haft Yale sedan 2012-13 och aldrig upplevt att sladdriga handtag är ett probem, visst kan de hänga några millimeter ifrån ursprungligt läge men inte att de blir sladdriga. Har nu monterat minst 7st olika Yale och ingen av dom har blivit speciellt sladdriga. Handtaget hålls uppe av en upplindad platt fjäder som man kan komma åt innanför en plåt i handtaget och vill man så kan man spänna upp denna ett varv så får man bättre spänst i handtaget.
 
Installerade ett Yale Doorman med tillhörande Smart Hub nyligen och har ett par frågor.

1. När jag får notiser i telefonen så är klockstämpeln en timma fel, tittar jag i loggen i appen så stämmer dock tiden där. Någon som känner igen detta och vet var tiden i notisen kommer ifrån?

2. Tycker att låset är lite långsamt vid upplåsning. Det tar ca 3 sekunder efter att man lagt på tagg eller slagit in kod innan det låser upp. Är detta normalt?
 
  • Gilla
Freddex
  • Laddar…
MrPlow
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.