Hej.

Har googlat i veckor men blir inte klokare för det...
Sitter som många andra med ett 60-tals hus med källare som är i behov av stambyte samt dränering/isolering.
Vi har inga direkta fuktproblem i vår källare som är inredd idag men kommer behöva flytta ner barn där i framtiden.
Huset är i vinkel där vinkeln är en tillbyggnad och är i sutteräng (gillestugan är i markplan på baksidan).
Nu ska jag börja riva ut för att byta avlopps-stammar i golvet och tänkte lika bra att byta ut i gatan samtidigt.
Då bestämde jag att det var lika bra att dränera och isolera utvändigt då det är lite rått på sommaren där nere (luft/vatten-pump som uppvärming). DÅ kom jag på att varför inte lägga vattenburen golvvärme när man ändå håller på...
Nu till mina frågor:

1. Är det nödvändigt att bila upp och gräva ur hela källaren? Är inte direkt sugen på det...
Eller kan man lägga golvvärme ovanpå när man har 210cm till tak utan att få ont i huvudet? (vi är korta i familjen :). Helt enkelt är bilningen värt besväret?

2. Kan jag strunta i att lägga golvvärme i de rödmarkerade rummen på bilden (pannrum, matkällare) eller är det dumt på något sätt? Den gula gillestugan som är i suteräng har reglat trägolv i höjd med källargolvet men tar jag bort det reglade golvet har jag gott om plats för isolering ovanpå den plattan.

3. Dränering: Utanför pannrum, WC (trappan ner i källaren är "ovanpå" WC) samt matkällare kommer inte gå att dränera pga garage mm. Blir det några problem för resterande dränering?

4. Om jag struntar helt och hållet i golvvärme och kör med radiatorerna som funkar idag, är det då en bra lösning att sätta in en luft/luft nedanför trappen för att få det skönare på sommartid?
 
  • Översiktlig planritning av en källare med markerade avsnitt för Gillestuga i gult, Pannrum och Matkällare i rött, samt angiven position för en luft/luft-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet du att huset är i behov av dränering och isolering? Jag skulle vilja se några originalritningar innan jag vågar uttala mig.
 
1. Ja, golvvärme utan isolering funkar inte och eftersom isolering+golvvärme bygger som minst 20cm är det tveklöst bäst att bila bort gamla kakan för det är i 9 fall av 10 bara en tunn gjutning utan armering som är lätt att bila sönder.

2. det går fint att bara göra de rum man vill, man ser ändå till att isolera nya golvgjutningen mot gamla väggar, socklar eller golvpartier.
 
Jag tycker inte att golvvärme är ett lämpligt uppvärmningssätt i det här fallet för jag antar att det inte är så mycket isolering under, och det går stick i stäv med BBR som talar om att bygga energieffektivt.
 
J justusandersson skrev:
Hur vet du att huset är i behov av dränering och isolering? Jag skulle vilja se några originalritningar innan jag vågar uttala mig.
Vet och vet, jag vet bara att det inte är dränerat sen det byggdes och jag tänkte det är lika bra när man ändå gräver upp avlopp. Sen vill jag ju ha isoleringen.
 
P Per_Eriksson skrev:
1. Ja, golvvärme utan isolering funkar inte och eftersom isolering+golvvärme bygger som minst 20cm är det tveklöst bäst att bila bort gamla kakan för det är i 9 fall av 10 bara en tunn gjutning utan armering som är lätt att bila sönder.

2. det går fint att bara göra de rum man vill, man ser ändå till att isolera nya golvgjutningen mot gamla väggar, socklar eller golvpartier.
Jag kommer ju märka hur hårt det är när jag börjar ta upp för avloppen :) men när jag kollade runt kostnaden för att lägga golvvärme funderar jag på om det verkligen är värt pengarna. Vi har okej värme idag men kallt om fötterna är det så klart.
Alternativet är väl att gräva ur för golvvärme i badrum iaf.
 
Den enda ritning jag har tyvärr... Stämmer inte helt hur det ser ut idag.
Garaget finns inte längre bl.a
 
  • Äldre arkitektoniska ritningar av ett hus med fasadvyer, planlösning och sektioner, inklusive angivna mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningen visar att huset är grundlagt med så kallade utbredda plattor, dvs grundsulor, i betong. Mellan sulorna finns ett tunnt oarmerat betonggolv. Detta betonggolv kan du bila upp och få plats med 50 mm cellplast innan du gjuter igen. Det räcker för att förhindra kondens i betongen men inte för att installera golvvärme.
 
J justusandersson skrev:
Ritningen visar att huset är grundlagt med så kallade utbredda plattor, dvs grundsulor, i betong. Mellan sulorna finns ett tunnt oarmerat betonggolv. Detta betonggolv kan du bila upp och få plats med 50 mm cellplast innan du gjuter igen. Det räcker för att förhindra kondens i betongen men inte för att installera golvvärme.
Okej tack, tror ändå att vi kommer hoppa över att bila upp och få ner golvvärme då det blir ett större och dyrare projekt än vi tänkt. Blir bara att bila upp rännor för avlopp.
Vi får väl ha någon matta i badrummet om det blir kallt med klinkers (tanken är bara att ha ett badkar utanför den bef bastun).
Eller är det värt att bila upp och lägga cellplast utan golvvärme här?
Gillestugen bilr nog att riva upp det reglade golvet och köra på typ Nivell.
Tvätttuga funderar jag på Bergo Elite direkt på betongen för att få ett varmare golv.
Extra-rummet funderar vi på någon typ av nålfiltsmatta som ska funka till källare, är i dagsläget ett lekrum.
 
Utan några längre utläggningar vill jag säga att utgrävningen av källaren här är bland det bättre vi gjort. 20cm isolering + golvvärme i 10cm betong. Detta har förändrat miljön totalt i källaren. Från rå källare med kalla golv till något som är användbart och trevligt, om än fortfarande under mark.

Gräv!
Lägg golvvärme!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Utan några längre utläggningar vill jag säga att utgrävningen av källaren här är bland det bättre vi gjort. 20cm isolering + golvvärme i 10cm betong. Detta har förändrat miljön totalt i källaren. Från rå källare med kalla golv till något som är användbart och trevligt, om än fortfarande under mark.

Gräv!
Lägg golvvärme!
Gjorde ni det i hela källaren? Vi har 110kvm så vill inte göra i de rummen som är "kalla".
Hur mycket kan man räkna att det kostar extra att gräva ur och lägga golvvärme?
Klarar man att lägga golvvärme utan tidigare erfarenhet?
 
Jag har gjort halva huset för länge sedan och gör nu andra halvan, cirka 50kvm i varje omgång,

Jag ser inga praktiska problem med att skippa några rum. Teoretiskt kan man få problem med ökad fuktvandring där men jag har haft det så i över 15 år nu och ser inga problem.

Tar du hjälp har jag sett någon siffra kring 6000kr per kvm. Det tycker jag är på tok för mycket så jag gör jobbet själv. Du kan rätt enkelt uppskatta materialkostnaden för 50 kvm golv

50kvm 6150 armeringsmatta
100kvm s80 eller s100 cellplast
5kubik betong + arbete att lägga ut den.
50kvm åldersbeständig plast.
Golvvärme rör, antal meter beror på dimension.

Det är inte svårt att lägga gv rör. Kolla någon av källarprojekttrådarna.
 
  • Gilla
fdcarlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har gjort halva huset för länge sedan och gör nu andra halvan, cirka 50kvm i varje omgång,

Jag ser inga praktiska problem med att skippa några rum. Teoretiskt kan man få problem med ökad fuktvandring där men jag har haft det så i över 15 år nu och ser inga problem.

Tar du hjälp har jag sett någon siffra kring 6000kr per kvm. Det tycker jag är på tok för mycket så jag gör jobbet själv. Du kan rätt enkelt uppskatta materialkostnaden för 50 kvm golv

50kvm 6150 armeringsmatta
100kvm s80 eller s100 cellplast
5kubik betong + arbete att lägga ut den.
50kvm åldersbeständig plast.
Golvvärme rör, antal meter beror på dimension.

Det är inte svårt att lägga gv rör. Kolla någon av källarprojekttrådarna.
Okej ska kolla och räkna, tänker att jag gör det mesta själv i vilket fall. Bör dock inte bli mer än kanske 70kvm totalt att bila och isolera. Ska börja bila lite imorgon och se hur tjockt / jobbigt det är.
Vet bara inte om jag tycker det är värt pengarna då vi har rätt bra klimat idag förutom lite kalla fötter :)
 
Fulkemisten
MathiasS MathiasS skrev:
Detta har förändrat miljön totalt i källaren. Från rå källare med kalla golv till något som är användbart och trevligt, om än fortfarande under mark.

Gräv!
Lägg golvvärme!
Ja. Jag kan bara hålla med. Jag har gjort det i hela källaren och det är som natt och dag. Det är värt varenda timme och öre.
 
  • Gilla
fdcarlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har gjort halva huset för länge sedan och gör nu andra halvan, cirka 50kvm i varje omgång,

Jag ser inga praktiska problem med att skippa några rum. Teoretiskt kan man få problem med ökad fuktvandring där men jag har haft det så i över 15 år nu och ser inga problem.

Tar du hjälp har jag sett någon siffra kring 6000kr per kvm. Det tycker jag är på tok för mycket så jag gör jobbet själv. Du kan rätt enkelt uppskatta materialkostnaden för 50 kvm golv

50kvm 6150 armeringsmatta
100kvm s80 eller s100 cellplast
5kubik betong + arbete att lägga ut den.
50kvm åldersbeständig plast.
Golvvärme rör, antal meter beror på dimension.

Det är inte svårt att lägga gv rör. Kolla någon av källarprojekttrådarna.
Har räknat på allt förutom betong... Antar att man behöver bil för ca 70kvm, läser jag runt verkar det kosta hur mycket som helst :O hur gjorde du med betongen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.