Vi har två badrum i vårt nya hus som skall kaklas. I det mindre vill vi ha vitt, blankt 10*30 cm kakel på väggarna och klinkers som är 16*16 cm på golvet (grå-svart- ser lite ut som sten).

I det större badrummet funderar vi på ett vitt kakel som är 15*20 cm och samma klinkers som i det mindre badrummet, dvs 16*16 cm.

Frågan är nu hur man sätter plattorna så att det blir snyggast- liggande, stående, "diagonalt"?! Vad tror ni blir snyggast?
 
Liggande utan förskjutning föreslår jag för rektangulära plattor. Det ser inte så rörigt ut och framhäver plattans form.
 
Jag förstår erat dilemma - verkligen!!
Har samma själv just nu...
Måste bestämma mig snart!

Vi har köpt svart skiffer 30*30 till golvet & vitt rektangulärt matt kakel 10*30.
Våran plattsättare har föreslagit att kaklet skall sättas med förskjutning.
Men vi är osäkra... :-/
Ytan som skall kaklas är ca 23 kvm. Vad tror ni att blir bäst?
 
Hej!

Jag köpte ett kakel som mäter 25*36,5, det har jag lagt
liggande på väggarna utan förskjutning.
Det har jag absolut inte ångrat!
Var oxå inne på att förskjuta plattorna men JAG tog
rätt beslut.

Kom ihåg att det är NI som bestämmer, det är NI som ska
vistas där varje dag.
 
Har i mellandagarna satt ett kakel storlek ca 50*25 liggande och förskjutet 50%. Har sedan en "bård" som avbrott på 1.25 m blir bra tycker jag och en fördel är att de lodräta skarvarna blir lättare att bli snygga då det inte syns om de flyttar sig lite. Mitt största problem va det att dessa stora plattor inte lämpar sig på väggar som inte är 100% släta. Även väggar som man enligt blick och rätskiva inte är ruliga kan man få problem med märkte jag. :( Mycke fix har det gått åt för att göra det bästa av situationen. Detta är iaf sista gången jag sätter större än 15*15 på annat än ny vägg.
 
Jag har satt vitt blankt 15x30. Liggande utan förskjutnings. Såklart. Men jag har sett att många kakelaffärer sätter det stående i deras utställningar av nån anledning.
 
Jag som plattsättare skulle inte ha en förskjutning då det skulle se rörigt ut, har man typ 10 x 20 på golvet är det vanligast med halvförband. Jag har några bilder på ett badrum jag gjort med liggande typ 10 x 30 på vägg som du kan se om du har en e-mail adress.


Blomman77 skrev:
Jag förstår erat dilemma - verkligen!!
Har samma själv just nu...
Måste bestämma mig snart!

Vi har köpt svart skiffer 30*30 till golvet & vitt rektangulärt matt kakel 10*30.
Våran plattsättare har föreslagit att kaklet skall sättas med förskjutning.
Men vi  är osäkra... :-/
Ytan som skall kaklas är ca 23 kvm. Vad tror ni att blir bäst?
 
Jag som plattsättare rekommenderar att du sätter kaklet som är 15 x 20 stående. Liggande tycker jag man ska ha en större platta. Ska du sätta plattor diagonalt så ska plattorna vara rektangulära


Misse skrev:
Vi har två badrum i vårt nya hus som skall kaklas. I det mindre vill vi ha vitt, blankt 10*30 cm kakel på väggarna och klinkers som är 16*16 cm på golvet (grå-svart- ser lite ut som sten).

I det större badrummet funderar vi på ett vitt kakel som är 15*20 cm och samma klinkers som i det mindre badrummet, dvs 16*16 cm.

Frågan är nu hur man sätter plattorna så att det blir snyggast- liggande, stående, "diagonalt"?! Vad tror ni blir snyggast?
 
Tack för bra synpunkter! Vi har bestämt oss för att sätta 10*30 plattorna på väggen liggande utan förskjutning. Frågan kvarstår dock vad gäller golvet (det var här vi ev funderade på att ha plattorna diagonalt alt med förskjutning- klinkersplattorna är 16*16 cm).

I det andra badrummet har vi nu bestämt oss för kaklet som är 15*20 cm, men frågan hur de skall sättas kvarstår- liggande, stående eller liggande med förskjutning?! Även här är vi lite frågande till vad som blir bäst vad gäller golvet i och med att klinkersplattorna är 16*16 cm. Det är, i vårt tycke, väldigt högt till tak i just detta badrum.
 
Jag skulle ha 15 x 20 plattorna stående och på golvet så skulle jag göra en fris runt om (ram) och ha diagonalt resten


Misse skrev:
Tack för bra synpunkter! Vi har bestämt oss för att sätta 10*30 plattorna på väggen liggande utan förskjutning. Frågan kvarstår dock vad gäller golvet (det var här vi ev funderade på att ha plattorna diagonalt alt med förskjutning- klinkersplattorna är 16*16 cm).

I det andra badrummet har vi nu bestämt oss för kaklet som är 15*20 cm, men frågan hur de skall sättas kvarstår- liggande, stående eller liggande med förskjutning?! Även här är vi lite frågande till vad som blir bäst vad gäller golvet i och med att klinkersplattorna är 16*16 cm. Det är, i vårt tycke, väldigt högt till tak i just detta badrum.
 
Blomman77 skrev:
Jag förstår erat dilemma - verkligen!!
Har samma själv just nu...
Måste bestämma mig snart!

Vi har köpt svart skiffer 30*30 till golvet & vitt rektangulärt matt kakel 10*30.
Våran plattsättare har föreslagit att kaklet skall sättas med förskjutning.
Men vi  är osäkra... :-/
Ytan som skall kaklas är ca 23 kvm. Vad tror ni att blir bäst?
 
  • IMAG0127.JPG
Misse skrev:
Vi har två badrum i vårt nya hus som skall kaklas. I det mindre vill vi ha vitt, blankt 10*30 cm kakel på väggarna och klinkers som är 16*16 cm på golvet (grå-svart- ser lite ut som sten).

I det större badrummet funderar vi på ett vitt kakel som är 15*20 cm och samma klinkers som i det mindre badrummet, dvs 16*16 cm.

Frågan är nu hur man sätter plattorna så att det blir snyggast- liggande, stående, "diagonalt"?! Vad tror ni blir snyggast?
 
  • IMAG0125.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där typen av inpassning där inget stämmer och skarverna liksom flyter och är oregelbundna mellan vitt liggande och svart ståend - det har jag lite svårt för. Fast det kanske kommer en duschvägg eller nått där som avgränsar? Då är det ju en helt annan sak.
 
kakelmaster skrev:
[quote author=Misse link=1135881606/0#0 date=1135881605]Vi har två badrum i vårt nya hus som skall kaklas. I det mindre vill vi ha vitt, blankt 10*30 cm kakel på väggarna och klinkers som är 16*16 cm på golvet (grå-svart- ser lite ut som sten).

I det större badrummet funderar vi på ett vitt kakel som är 15*20 cm och samma klinkers som i det mindre badrummet, dvs 16*16 cm.

Frågan är nu hur man sätter plattorna så att det blir snyggast- liggande, stående, "diagonalt"?! Vad tror ni blir snyggast?
[/quote]
 
  • IMAG0129.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var också skeptisk men det blev snyggt när duschväggen kom upp.


MathiasS skrev:
Den där typen av inpassning där inget stämmer och skarverna liksom flyter och är oregelbundna mellan vitt liggande och svart ståend - det har jag lite svårt för. Fast det kanske kommer en duschvägg eller nått där som avgränsar? Då är det ju en helt annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.