Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Nja, det är inga småpengar tycker jag, det är inget sthlms-hus det här.
Huset har ett utgångsbud på 575000 kr och jag lade 475000 som mitt första bud.
Huset är ändå ombesörjt av ägaren som har lagt en hel del pengar på det. Det har relativt nytt tak och badrum, ganska nytt borrhål till bergvärmen och så.
Men ingen vill ju köpa huset för det ligger högt i pris för det området kanske!?
Om jag köper huset för mitt bud så är det risk att säljaren inte täcker kostnaderna för det de lagt ned på det, inkl. inköp och renoveringar.

Så, jag bör väl inte lägga ett för högt bud på ett hus som säljaren inte får spekulanter på, är inte det ett tecken på att husmarknaden ligger lägre än priset de har?
Känns ändå som småpengar. 1 kr är lika mycket i Stockholm som i mindre städer. Vill du bo där? Köp. Om inte, köp inte.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Friskrivning är normalfall för äldre hus, ie -60 tal och före.
Vad baserar du det på? Jag skulle säga att generella friskrivningar är rätt ovanliga annat än för dödsbon. Därtill finns väl fall då de förklarats vara ogiltiga.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Du får väl göra klart för säljaren att det kostar pengar att vänta. 475000 1 juni, sen dra av 10 000:- per månad som går.
 
  • Gilla
  • Haha
Dahomer och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du får väl göra klart för säljaren att det kostar pengar att vänta. 475000 1 juni, sen dra av 10 000:- per månad som går.
det var hårda bud!
när efter skilsmässan jag skulle köpa hus hade minst sagt ansträngt ekonomi
Det var två hus i den prisklassen som kunde komma till övervägande, ena fallit bort ganska snabbt, källaren var möglig, det andra skulle passa om jag kunde pressa priset.
och det gick, helt fräckt har bjudit ca 200´ under vad köparen ville ha. Mäklaren sa direkt att han inte tror att det ska gå men han kan förmedla mitt bud
och det gick! Köparen har hittat ett hus som de ville köpa och redan sen tidigare de har nobbat ett bud och de har gått miste om ett köp.
Det varit sen en del renoveringar men till sist när vi har sålt huset jag var "vid mina pengar" hade inte gjort vinst men har fått tillbaka inköpspriset och pengarna för renovering.
Ja, som många skrev här det gäller att ha is i magen
 
En liten detalj i sammanhanget bara, om du undrar varför det är så ont om spekulanter: har du kollat så det inte är några "neighbours from hell"?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Hejsan!
Jag behöver bolla lite ang hur jag ska agera nu, i en budgivning där jag är den ende som lagt bud.
Huset har legat ute sen i typ mitten av april 2019 och jag lade mitt bud den 17 maj, ett bud på 100.000 kr under begärt pris.
Det har varit 3-4 visningar men ingen annan är spekulant.
Jagförsökte få till ett avslut förra veckan genom att höja mitt bud med 25.000 kr men säljaren ville inte sälja även om jag sa att jag kan flytta in lite snabbare och att jag själv sköter lagningen av en bit av fasaden (puts) som annars säljaren skulle sköta.
Säljaren tog då dit en spekulant till (bekant, eller boende i området) och ville avvakta för att se om de ville lägga nåt bud.
När jag fick höra om den nya spekulanten så drog jag tillbaka mitt ”extrabud” för att det inte skall utgå därifrån om budgivning skulle starta, utan ifrån mitt ursprungsbud i så fall.

Det visade sig att den spekulanten inte var intresserad så nu har säljaren kommit med ett motbud. Ett bud där de dragit av 25.000 kr från utgångspriset, dessutom sagt att de inte står för fasadrenoveringen OCH att de vill friskriva sig för dolda fel!! :thinking:

Jag känner spontant att jag, som ensam spekulant inte ska gå med på dessa krav eller på det priset.

Får man ens friskriva sig från dokda fel?

Och om ett hus inte får spekulanter till ett utgångspris (som är satt av mäklaren och säljaren och egentligen är taget ur luften) så är det väl inte värt så mycket?
Och att om jag köper till ett för högt pris så kan jag ju hamna i skiten om jag vill sälja det i framtiden, alltså inte få ut det jag gav för huset?

Hur ska jag agera nu? Nån som har nån åsikt om detta? Tacksam för input i så fall

Jag skulle återkomma imorgon till mäklaren.

///Villja (vill verkligen ha just detta huset, inte pga huset utan främst pga läget och omgivningen)


PS. Huset har en radonfläkt som nuvarande ägaren inte har nån aning om ifall den fungerar eller ej. De har haft huset sen 2013 och ingen har rört fläkten sen de flyttade in
Jag har dock köpt mätdosor och satt in i huset för snabbmätning. Ska skicka in dosorna på fredag för att få resultat nästa vecka.

Detta kan ju också påverka priset, tänker jag.
Är ingen expert.
Tycker att Radonvärdet är viktigt när det gäller priset, tycker inte att du ska acceptera för höga värden.
Vad kostar det att fixa fasaden?
Den kostnaden bör säljaren ta, plus att du bör få rabatt för att du tar hand om dolda fel. Har hört att det inte är så lätt att få ut ersättning för dolda fel. Stort ansvar för undersökning ligger på köparen.
Själv tycker jag att läge och omgivningen är viktiga faktorer.
Men beslutet måste du ta själv pga dina egna förutsättningar och förmågor.

Lycka till.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
D dajaskazal skrev:
En liten detalj i sammanhanget bara, om du undrar varför det är så ont om spekulanter: har du kollat så det inte är några "neighbours from hell"?
En viktig synpunkt! Kan ju hända att ortsbefolkningen inte vill säga sånt rakt ut! Kolla upp det ordentligt!
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Så himla tacksam för era erfarenheter och er input i mitt case, tar dem till mig.

Har i alla fall mejlat mäklaren mitt svar nu så får vi se. Det är bara att hålla huvudet kallt nu!
Så här svarade jag. Säljaren har lämnat ett motbud på 550’ kr och friskrivning.


Hej C***** Mäklare!

Jag kan tyvärr inte gå med på det bud som säljaren givit och med de kraven om fasaden och dessutom friskrivning!


Jag kvarstår med mitt bud på 475000 kr och kan då acceptera friskrivning och fasadlagningen. Har ju även en skorsten att laga så jag går inte högre. Huset är ju uppenbarligen inte attraktivt för andra så jag kan inte betala mer och dessutom lägga pengar på renoveringarna. Detta så jag själv inte hamnar i klister vid ev försäljning i framtiden. (har redan varit med om en sådan smäll)


Jag är beredd på övertagning av huset från den 15 juli trots att jag fortfarande har hyra på lägenheten att betala. Det är också inräknat i det bud jag givit.


Enda förbehållet är radonvärdet, om det är hälsofarligt högt. Då behöver jag ta reda på vad kostnaden blir för att få ordning radonfläkten!


Vi möts imorgon efter 17,15 så kan jag hämta mätdosorna och skicka in dem.

Hälsningar
Xxxx”


Just radonet tycker jag är en extra viktig detalj att reda ut, har inte nuvarande ägare gjort någon radonmätning överhuvudtaget? för det är ju en anledning till att det finns radonfläkt.

Vi har själva ganska nyligen sålt ett hus (i Stockholmsområdet) som är byggt på 70-talet och var jättefint, dock har radonet legat något över det rekommenderade riktvärdet när dom sänkte till 200, så det har inte varit några extrema övervärden men vi ville ändå åtgärda detta för säkerhets skull, och beroende på varifrån radonet kommer ifrån så gör man en bedömning av bästa åtgärd.
Radonfläkt passade inte som lösning i vårat hus då det kom från både mark och stenen i grunden så vi satte in ftx med värmeåtervinning som en firma gjorde åt oss, resultatet var kanon och med värden långt under det gällande riktvärdet 200.

Det jag vill ha sagt är att det känns viktigt att veta hur mycket radon det är i huset, för det är aldrig bra för människor att vistas år efter år i för höga radonvärden, sedan ska du naturligtvis göra en ordentligt besiktning av huset innan kontraktskrivning.
En annan sak är ju att du behöver ju inte ta någon hänsyn till vad nuvarande ägare har haft för utlägg på huset för att bestämma vad du vill ge för det, precis som din egen erfarenhet så går vissa människor back på sina hus, det finns aldrig någon garanti för att alla alltid ska gå med vinst.
Utgå ifrån din egen intuition ang huset och hur mycket du vill ha det men var även lite ”cool” och stressa inte fram något, lycka till!
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Hej,
Så intressant att läsa allas inlägg!

Var igår till huset och hämtade radondosorna jag haft där i 10 dgr (en sån snabbmätning som finns)
Kände verkligen att det är ett perfekt läge för mig och hela fastigheten är perfekt.
Det är mycket som är så bra med huset:

  1. nya vattenledningar in i huset,
  2. nytt borrhål till bergvärmen,
  3. nytt tak (har fått namn på byggfirman)
  4. nytt badrum (har kollat upp behörighet hos firman som gjort det)
  5. fiber indraget,
  6. kommunalt vatten/avlopp
  7. radonfläkt som fungerar upptäckte vi igår (mäklaren och jag)
  8. uthus, växthus och ett gediget gästhus (måste fixas innan det bebos)
  9. garage/carport
  10. samt tre (3) tomter som ingår, totalt 4500 kvm som utgör tomten till huset. Men skulle kunna säljas av om man vill (de två som inte huset står på då)

Så imorse skrev jag till mäklaren och lade 530’ som bud som mötte säljarens senaste bud till mig (550 tkr)
Sa att fasad måste fixas av säljaren och friskrivning kan bli aktuellt efter att vi gjort en grundlig besiktning. Kontrakt ska skrivas på måndag. Vill ha svar idag! Om säljaren inte går med på detta återgår mitt bud till 475’ igen.

Fick svar ett par timmar senare att säljaren gav med sig! Så vi skriver kontrakt på tisdag (mäklaren kunde inte på måndag)

Så himla glad nu!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 30 till
  • Laddar…
V Vatthagen skrev:
Just radonet tycker jag är en extra viktig detalj att reda ut, har inte nuvarande ägare gjort någon radonmätning överhuvudtaget? för det är ju en anledning till att det finns radonfläkt.

Vi har själva ganska nyligen sålt ett hus (i Stockholmsområdet) som är byggt på 70-talet och var jättefint, dock har radonet legat något över det rekommenderade riktvärdet när dom sänkte till 200, så det har inte varit några extrema övervärden men vi ville ändå åtgärda detta för säkerhets skull, och beroende på varifrån radonet kommer ifrån så gör man en bedömning av bästa åtgärd.
Radonfläkt passade inte som lösning i vårat hus då det kom från både mark och stenen i grunden så vi satte in ftx med värmeåtervinning som en firma gjorde åt oss, resultatet var kanon och med värden långt under det gällande riktvärdet 200.

Det jag vill ha sagt är att det känns viktigt att veta hur mycket radon det är i huset, för det är aldrig bra för människor att vistas år efter år i för höga radonvärden, sedan ska du naturligtvis göra en ordentligt besiktning av huset innan kontraktskrivning.
En annan sak är ju att du behöver ju inte ta någon hänsyn till vad nuvarande ägare har haft för utlägg på huset för att bestämma vad du vill ge för det, precis som din egen erfarenhet så går vissa människor back på sina hus, det finns aldrig någon garanti för att alla alltid ska gå med vinst.
Utgå ifrån din egen intuition ang huset och hur mycket du vill ha det men var även lite ”cool” och stressa inte fram något, lycka till!
Ja, jag tycker radonet är av stor vikt också. Det var därför jag kostade på att köpa de där mätdosorna som nu är inskickade för avläsning. Svaret får jag måndag/tisdag.
När jag första gången tittade på huset så stod mäklaren som ett fån och sa att de inte visste om radonfläkten ens fungerade. Nuvarande ägare hade inte rört den alls sen de köpte huset och hade inte gjort någon mätning heller.

Men igår när vi var till huset gick vi fram till utblåset från radonfläkten (ett stort rör som står på tomten som ser ut som ett periskop ) och då märktes det att den var igång. Det var ett himla bra drag/utblås från det. Det förstärkte min känsla att huset är rätt!!

Jag har även pratat med en granne som bott där i många herrans år som sa att det hade varit en drive på 80-talet typ, då många kollade av sina hus. De dåvarande ägarna var så himla petiga, tyckte grannen , så de satte in en fläkt för säkerhets skull!

Har även pratat med den ägaren som hade huset då, farbror Lars, nu 87 år, väldigt klar och trevlig. Sa att det inte var några bekymmer med det där, han mindes inte ens varför de satte in den där fläkten!

Jag känner mig ganska lugn på den fronten nu, men har ju ett värde att vänta så man får det snart svart på vitt (även om mätnibgen är en snabbvariant så kommer det indikera nåt i alla fall)
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Hej,
Så intressant att läsa allas inlägg!

Var igår till huset och hämtade radondosorna jag haft där i 10 dgr (en sån snabbmätning som finns)
Kände verkligen att det är ett perfekt läge för mig och hela fastigheten är perfekt.
Det är mycket som är så bra med huset:

  1. nya vattenledningar in i huset,
  2. nytt borrhål till bergvärmen,
  3. nytt tak (har fått namn på byggfirman)
  4. nytt badrum (har kollat upp behörighet hos firman som gjort det)
  5. fiber indraget,
  6. kommunalt vatten/avlopp
  7. radonfläkt som fungerar upptäckte vi igår (mäklaren och jag)
  8. uthus, växthus och ett gediget gästhus (måste fixas innan det bebos)
  9. garage/carport
  10. samt tre (3) tomter som ingår, totalt 4500 kvm som utgör tomten till huset. Men skulle kunna säljas av om man vill (de två som inte huset står på då)

Så imorse skrev jag till mäklaren och lade 530’ som bud som mötte säljarens senaste bud till mig (550 tkr)
Sa att fasad måste fixas av säljaren och friskrivning kan bli aktuellt efter att vi gjort en grundlig besiktning. Kontrakt ska skrivas på måndag. Vill ha svar idag! Om säljaren inte går med på detta återgår mitt bud till 475’ igen.

Fick svar ett par timmar senare att säljaren gav med sig! Så vi skriver kontrakt på tisdag (mäklaren kunde inte på måndag)

Så himla glad nu!!
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Hej,
Så intressant att läsa allas inlägg!

Var igår till huset och hämtade radondosorna jag haft där i 10 dgr (en sån snabbmätning som finns)
Kände verkligen att det är ett perfekt läge för mig och hela fastigheten är perfekt.
Det är mycket som är så bra med huset:

  1. nya vattenledningar in i huset,
  2. nytt borrhål till bergvärmen,
  3. nytt tak (har fått namn på byggfirman)
  4. nytt badrum (har kollat upp behörighet hos firman som gjort det)
  5. fiber indraget,
  6. kommunalt vatten/avlopp
  7. radonfläkt som fungerar upptäckte vi igår (mäklaren och jag)
  8. uthus, växthus och ett gediget gästhus (måste fixas innan det bebos)
  9. garage/carport
  10. samt tre (3) tomter som ingår, totalt 4500 kvm som utgör tomten till huset. Men skulle kunna säljas av om man vill (de två som inte huset står på då)

Så imorse skrev jag till mäklaren och lade 530’ som bud som mötte säljarens senaste bud till mig (550 tkr)
Sa att fasad måste fixas av säljaren och friskrivning kan bli aktuellt efter att vi gjort en grundlig besiktning. Kontrakt ska skrivas på måndag. Vill ha svar idag! Om säljaren inte går med på detta återgår mitt bud till 475’ igen.

Fick svar ett par timmar senare att säljaren gav med sig! Så vi skriver kontrakt på tisdag (mäklaren kunde inte på måndag)

Så himla glad nu!!
Det låter ju som ett toppenobjekt och för oss Stockholmare som rena drömpriset, lycka till och hoppas allt blir till belåtenhet (y);)
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Grattis, vad kul! Hoppas besiktningen går bra också.

Bara de åtgärder du listar ovan kostar ju i princip vad du betalar så det låter ju prisvärt.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
V Vatthagen skrev:
Det låter ju som ett toppenobjekt och för oss Stockholmare som rena drömpriset, lycka till och hoppas allt blir till belåtenhet (y);)
Är stockholmare själv och har såå svårt att förstå hur man kan ge nå’ så hiskeligt mycket pengar för hus där man inte har någon som helst privacy at all. Mången hus står så tätt att när man tittar ut genom köksfönstret så ser man grannen sitta på toa! Typ!

Och sen trafiken, den helvetiska!! Får utslag och anfall av bara tanken på att jag behöver åka ”hem” till sthlm för att hälsa på familj och vänner! Är yrkeschaufför så jag är inte osäker/rädd i trafiken, inte därför jag ratar sthlmstrsfiken. Den är bara galen/dåligt infrastrukturerad/full av bildrullar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Grattis till att husköpet ser ut att bli av!
En reflektion angående förlusten du gjorde på ditt tidigare hus och oron över att det ska ske igen: Jag tänker att även om du skulle få ut 100 000 mindre än du själv gav så kan du också jämföra med hur mycket du skulle ha förlorat om du bodde i en hyresrätt under motsvarande år. Visst finns det driftskostnader när du bor i hus, men du har större möjlighet att styra dem och du kommer ytterst sällan ens i närheten av vad en hyresbostad kostar. Så, se det som att du har betalt hyra och då fått ett riktigt schysst boende under tiden.
 
  • Gilla
Jope09 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad baserar du det på? Jag skulle säga att generella friskrivningar är rätt ovanliga annat än för dödsbon. Därtill finns väl fall då de förklarats vara ogiltiga.
Nej , friskrivningar är vanliga och borde vara ännu vanligare. Det var för vanligt tidigare så generella friskrivningsklausuler blev sk olämpliga och mäklarna ombads att undvika de, undantaget är när säljaren är på obestånd eller inte förväntas finnas kvar eller vara vid sina sinnens fulla bruk under de 10 år som man har rätt att gå tillbaka till köparen för fel och brister.

En friskrivning för ex tak eller annan byggnadsdel är dock alltid möjlig men ger inte mäklarna pengar som en kickback på en Dolda fel försäkring.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.