tommib
Verkar vettigt. Jag skulle dock skrivit ett hårt gränsvärde för radonet, t.ex. 200 Bq/m3/år. Detta eftersom det går att argumentera om vad som är ett hälsofarligt högt värde om man är på det humöret.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Gränsen är på 200 bq enligt rekommendationer så det är självskrivet men det tar jag när/om det blir aktuellt!
Tack ändå för input, lyssnar på allt ni skriver.
 
tommib
Inte för att vara sån men det är just en rekommendation, inte en "hälsofarligt värde".
 
  • Gilla
Linnea86 och 5 till
  • Laddar…
OM du tänker bo kvar i huset så tycker jag att du ska köpa. Prisskillnaden mellan dig och säljaren handlar om småpengar när man pratar om villor för även om du får lägga en halv miljon på rep. så har du ett billigare boende än dom allra flesta. Det är inte fel att vara försiktig med pengar men man ska inte bli girig.
 
  • Gilla
  • Älska
Linnea86 och 8 till
  • Laddar…
harry73
Framförallt om man köper med friskrivningsklausul, är egen besiktning viktig och behöver du avtala om besiktningsklausul
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A
Om du använder en tjänst som Booli och tittar på slutpriser på orten/området.

Vilka priser har husen sålts för de sista 2-4 åren? Kan du jämföra husen i storlek, läge och gissning på skick.

Om det är många hus för runt 500k blir det kanske svårt att köpa ett renoveringsobjekt och få tillbaka pengarna. Om många försäljningar hamnar runt 1 mille vet du vilken budget du bör räkna på för renoveringar.

Om du sedan planerar eller riskerar att flytta inom 5 år måste du ha med det i dina beräkningar också.

Balansera hjärta med hjärna (y)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
För att få det pris du vill skulle jag lägga ett tidsbegränsat bud. T ex 500k med friskrivning, gäller till måndag kl 18. Risken är ju att dom inte tar det.

För en stockholmare är ju det här småsummor. Om du vill ha huset och ska bo där några år så köp, det är ju i princip gratis, kostar bara lite mer än en ny bil. Men man har väl lite olika ekonomiska referensramar..
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Kolla på Airthings för en elektronisk radonmätare. Så får du ganska snabbt ett svar och köper du huset kan du hela tiden hålla koll på nivåerna.
 
Jag skulle hellre betala lite mer och inte ha klausulen. Den gör ju allt osäkert. Har han hemmapulat?? För det är ju ändå så att slitage enligt ålder måste räknad med. Men det kan vara så att säljaren bara är byxis. Du kan alltid fråga om orsaken ..
 
Det är lätt att en säljare fastnar för ett pris som han-hon har trott är riktigt på nästan inga grunder. Jag var med om en sådan för många år sedan där mäklaren begärde 525.000 men efter att jag gjort en uppskatting på renoveringen och marknadsläget erbjöd jag 265.000 som förkastades av säljaren. Flera månader senare var jag erbjuden att köpa för 265.000 men jag hade då köpt en annan fastighet. Ytterligare ett par månader senare såldes fastigheten för 275.000. Det har hänt mig i andra samanhang att säljare har ändrat sin uppfatting om ett marknadsvärde långt ifrån deras ursprungliga övertygelse när det går trögt med försäljingen men det kan ta en förfärlig tid och för att själv klara av det psykiskt är det bra om man kan hitta andra objekt att tänka sig som näst bäst.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Med tanke på prisläget så verkar det inte vara en tillväxtort. Då står inte köpare på led och det kan vara extremt svårsålt...

Tjejens mamma sitter fast i ett hus i Finland, i en avfolkningsort, helt omöjligt att sälja...
Ev köpare får inte lån. Ska hon därifrån får hon i princip skänka bort det och bli sittande med en rejäl skuld.
Kolla alltid om orten växer eller sjunker, detta indikerar fastighetens värde framöver. Men titta minst 10 år bakåt.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Ta in en besiktningsman så att du får en rimlig uppskattning av kostnaderna för att få huset i ett skick där du kan acceptera en friskrivningsklausul till det så småningom överenskomna priset. Säljaren får sedan antingen åtgärda dessa fel innan tillträdesdatum eller göra motsvarande avdrag på priset.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Är något renoverat eller ombyggt på senare tid? Ändringar/renoveringar som är äldre än 10-20 kan man inte hävda dolt fel på.
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Friskrivning är normalfall för äldre hus, ie -60 tal och före.
När är det byggt och med vilken teknik?
 
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Hejsan!
Jag behöver bolla lite ang hur jag ska agera nu, i en budgivning där jag är den ende som lagt bud.
Huset har legat ute sen i typ mitten av april 2019 och jag lade mitt bud den 17 maj, ett bud på 100.000 kr under begärt pris.
Det har varit 3-4 visningar men ingen annan är spekulant.
Jagförsökte få till ett avslut förra veckan genom att höja mitt bud med 25.000 kr men säljaren ville inte sälja även om jag sa att jag kan flytta in lite snabbare och att jag själv sköter lagningen av en bit av fasaden (puts) som annars säljaren skulle sköta.
Säljaren tog då dit en spekulant till (bekant, eller boende i området) och ville avvakta för att se om de ville lägga nåt bud.
När jag fick höra om den nya spekulanten så drog jag tillbaka mitt ”extrabud” för att det inte skall utgå därifrån om budgivning skulle starta, utan ifrån mitt ursprungsbud i så fall.

Det visade sig att den spekulanten inte var intresserad så nu har säljaren kommit med ett motbud. Ett bud där de dragit av 25.000 kr från utgångspriset, dessutom sagt att de inte står för fasadrenoveringen OCH att de vill friskriva sig för dolda fel!! :thinking:

Jag känner spontant att jag, som ensam spekulant inte ska gå med på dessa krav eller på det priset.

Får man ens friskriva sig från dokda fel?

Och om ett hus inte får spekulanter till ett utgångspris (som är satt av mäklaren och säljaren och egentligen är taget ur luften) så är det väl inte värt så mycket?
Och att om jag köper till ett för högt pris så kan jag ju hamna i skiten om jag vill sälja det i framtiden, alltså inte få ut det jag gav för huset?

Hur ska jag agera nu? Nån som har nån åsikt om detta? Tacksam för input i så fall

Jag skulle återkomma imorgon till mäklaren.

///Villja (vill verkligen ha just detta huset, inte pga huset utan främst pga läget och omgivningen)


PS. Huset har en radonfläkt som nuvarande ägaren inte har nån aning om ifall den fungerar eller ej. De har haft huset sen 2013 och ingen har rört fläkten sen de flyttade in
Jag har dock köpt mätdosor och satt in i huset för snabbmätning. Ska skicka in dosorna på fredag för att få resultat nästa vecka.

Detta kan ju också påverka priset, tänker jag.
Som besiktningsman rekommenderar jag dig att ta till dig att en friskrivningsklausul ger dig som köpare en utökad undersökningsplikt. Jordabalken är entydig vad gäller en köpares undersökningsplikt och den uppfylls genom en Jordabalksbesiktning och om så behövs en fördjupad undersökning utifrån de rekommendationer som besiktningsmannen gör om fortsatt teknisk utredning. Notera att friskrivning har samma betydelse som uppmaning om fortsatt teknisk utredning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Manuel Manolo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.