Must tries. :D
johan63 johan63 skrev:
Jadå.
Bra, för det verkar ha sparats trots uppgradering till. 1.0b4 förra året. I v 0.9 fanns inställningen kvar.
 
nikasp
Äh, ser på Clas O:s Frågor och Svar att det passar alla årsmodeller.


Betyder det här att svärmors klippare troligen är från 2013?

Clas O listar det som att deras batteri passar 2014 eller 2017 och framåt, kan det stämma eller borde det passa även hennes?
https://m.clasohlson.com/se/Batteri-Gardena---McCulloch/51-1308

(Ursäkta mina ”ignoranta” frågor men har lite kort om tid och sjukt dålig uppkoppling, precis att jag lyckas ladda upp bilderna)
 
  • Display på en robotgräsklippare märkt GARDENA som visar mjukvaruinformation och datumet 2013-11-21.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp nikasp skrev:
Betyder det här att svärmors klippare troligen är från 2013?

Clas O listar det som att deras batteri passar 2014 eller 2017 och framåt, kan det stämma eller borde det passa även hennes?
[länk]

(Ursäkta mina ”ignoranta” frågor men har lite kort om tid och sjukt dålig uppkoppling, precis att jag lyckas ladda upp bilderna)
Ja 2013.
Samma batteri passar 2012-2018
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Mjukvara från 13, ja. Kolla serienumret.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
God dag alla gräsklipparvänner! Har nu kommit till den punkt i livet att en robotgräsklippare skulle underlätta för mig. Misstänker nu att tomtens utformning inte alls är optimalt för en sådan så bifogar därför en bild.

Det finns 3 zoner med gräs, alla med stenplattor mellan. Går detta att lösa utan att skaffa tre robotar?
 
  • Satellitbild av en tomt indelad i tre gräsområden markerade med grönt, separerade av stenplattsgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korvgubbe
Absolut, bara att göra biyta/biytor på de delar där laddstationen inte står.
 
Kanske går det också att göra passager till de olika områdena, och styra klipparen in i dessa mha guidekabel.
Dock uppstår risken att klipparen kommer in i dessa under klippfasen.
 
Så en lösning innebär alltså att dra en guideslinga igenom samtliga områden och sedan bestämma olika biytor genom att ange hur många meter den ska löpa på guideslingan?

Hur smal kan passagen vara, för jag antar att det behöver vara begränsningsslingor vid sidan om guiden? :D
 
Min. 2 meter mellan.
 
En biyta har ingen guidekabel utan är ett område som klipparen måste bäras till och från.
Du får begränsa alla områdena och passager med begränsningskabel och dra guiden ut till alla områdena.
 
Så lite snabbt ritat så finns det alltså möjlighet att upplägget kan se ut såhär?

Uppskattar tomtarean till ca 600m2, lite stort för r40 eller hur ska man förhålla sig till detta?
 
  • Satellitbild över tomt ritad med färgade linjer som markerar tänkt byggplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Illbru skrev:
Så lite snabbt ritat så finns det alltså möjlighet att upplägget kan se ut såhär?

Uppskattar tomtarean till ca 600m2, lite stort för r40 eller hur ska man förhålla sig till detta?
Ja det går utmärkt, du kan köra passagen betydligt smalare än 2 meter ca: 60 cm fungerar såvida du kör med automatisk passagehantering annars får man mippla lite med inställnigarna för att följa guiden. Minns inte om gardenan hade automatisk passagehantering.
 
Lite ambivalent, har evt. ropat hem en Gardena Smart City 500... Då får man ju inte hänga i världens längsta robot-tråd längre. :oops::love::cry:
 
davidgp davidgp skrev:
Lite ambivalent, har evt. ropat hem en Gardena Smart City 500... Då får man ju inte hänga i världens längsta robot-tråd längre. :oops::love::cry:
Jo då !!!! Sälj din gamla maskin till mig
 
johan63 johan63 skrev:
Jo då !!!! Sälj din gamla maskin till mig
Så kan det bli. Eller så får den nya pryda hyllan i garaget tills R40:n dör utmattningsdöden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.