Har haft min Grouw m800 (eller Graden m800 som den heter på jem&fix) i en vecka nu.

Är mycket nöjd med den då jag har en extremt svår klippt trädgård 20-30 % lutning på nästan hela trädgården.

Mjukvaran som den kom med var 2.2.4.5 och jag uppgraderade till 2.2.5.6 det första jag gjorde. Fanns på Grouw hemsidan då men nu är det tydligen en ny firmware på väg enl support beräknas den komma nästa vecka.

Roboten har hittat hem till laddning varje gång. Den klipper i 60-70min och laddar ungefär lika länge.
 
Installerade nyss min grouw m800, hur visar stationen hos er? Min står och blinkar grönt, i manualen står det att det är kabelbrott eller att kablarna sitter fel. Men klipparen går efter slingan hela vägen, men om jag tar bort en kabel på baksidan av stationen så börjar den blinka snabbare grönt. Hur beter sig era?
Mvh Christian
 
Min lyser grönt utan att blinka, blinkar bara när jag plockar ut en kabel och skapar ett avbrott, sen lyser den rött under tiden den laddar,

Tror att om roboten står i stationen och lampan blinkar grönt på stationen så står det något i stil med "faulty wiring" på roboten
 
S Svaard skrev:
Min lyser grönt utan att blinka, blinkar bara när jag plockar ut en kabel och skapar ett avbrott, sen lyser den rött under tiden den laddar,

Tror att om roboten står i stationen och lampan blinkar grönt på stationen så står det något i stil med "faulty wiring" på roboten
Hej okey, var ute och kollade nu, det står inget på gräsklipparen, när man startar den och trycker på Home, och den följer slingan hem, borde den inte sluta följa slingan om det är fel på den?
 
Låter som att det funkar då? Vill minnas att min inte änns lämnar laddstationen om det är fel på slingan
 
S Svaard skrev:
Låter som att det funkar då? Vill minnas att min inte änns lämnar laddstationen om det är fel på slingan
Jo, det verkar som att den fungerar, iaf när jag kör den på slingan, tycker bara det är störande att den blinkar när den inte borde göra de.
 
S Svaard skrev:
Min lyser grönt utan att blinka, blinkar bara när jag plockar ut en kabel och skapar ett avbrott, sen lyser den rött under tiden den laddar,

Tror att om roboten står i stationen och lampan blinkar grönt på stationen så står det något i stil med "faulty wiring" på roboten
Hur lång kabel har du till din?
 
Hela som följde med 130m? Plus runt 80m så 210m ungefär
 
Nu har jag löst problemet! Problemet var att grannens signalkabel låg så nära min tomt att den slog ut min signal, jag fick flytta in min kabel ca 60-70cm och då fungerade den.
 
C costia skrev:
Nu har jag löst problemet! Problemet var att grannens signalkabel låg så nära min tomt att den slog ut min signal, jag fick flytta in min kabel ca 60-70cm och då fungerade den.
Det tyder ju på att det är ett sämre märke av klippare. Nån gång 2014 så kom en standard som skulle göra att olika klippare inte ska störa varandra. Att inte följa den standarden 2019 känns ju så där.
Eventuellt har du nån inställning för signalen i din klippare som hade löst det.
 
G golfgreen skrev:
Det tyder ju på att det är ett sämre märke av klippare. Nån gång 2014 så kom en standard som skulle göra att olika klippare inte ska störa varandra. Att inte följa den standarden 2019 känns ju så där.
Eventuellt har du nån inställning för signalen i din klippare som hade löst det.


Att den säljs för 4999 kr på Ica maxi är väl nästan en bekräftelse på att det är ett "sämre märke" av klippare?

Känns som att man måste få något extra om man betalar 10-15 tusen för en Huskvarna eller annat märke.

Vart kan man läsa om den standarden?
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
S Svaard skrev:
Att den säljs för 4999 kr på Ica maxi är väl nästan en bekräftelse på att det är ett "sämre märke" av klippare?

Känns som att man måste få något extra om man betalar 10-15 tusen för en Huskvarna eller annat märke.

Vart kan man läsa om den standarden?
Det ligger nått i det du säger. Dock känns det ju som att dom fortfarande kan störa ut dyra märken också? Jag är inte insatt i exakt hur det fungerar.

Jag kommer inte ihåg var jag läste om det. Jag köpte min första klippare 2013 och har för mig att jag strax efter läste om att det "nästa år kommer en standard", för jag kommer ihåg att jag tänkte att det skulle man kanske ha haft.
Så ta årtalet med en nypa salt. Vet heller inte om jag faktiskt har läst om att standarden kom, men det låter ju definitivt som något dom borde ha infört.
 
Längst bak i manualen till min robot står det alla Standarder som den följer

En an dem är
-2014/54/EU RED direktivet (The radio equipment directive 2014/53/EU (RED)
Detta kanske är det du menar ? isåfall så följer denna roboten tydligen detta.


Den som Noupe länkar säger klart och tydligt (översatt från engelska)

-Målet för denna standard, i avsaknad av en harmoniserad standard, att sätta mätbara gränser
till de elektromagnetiska utsläppen från ledningskablarna så att robotgräsklippare kan
arbeta i anslutning till varandra

med tillhörande anmärkning 2: Angränsande betyder 1m mellan angränsande installationer.


-Systemets immunitet omfattas inte av denna standard. Det är upp till varje tillverkare att
säkerställa en nivå av elektromagnetisk immunitet för att möjliggöra drift i anslutning till andra robotgräsklippare
som uppfyller de utsläppsgränser som anges i denna standard.

Alltså så garanterar det inte att det kommer fungera med mindre än 1m mellan slingor även om denna RLM003-1.1/2016 standard har följts ?
 
S Svaard skrev:
Har haft min Grouw m800 (eller Graden m800 som den heter på jem&fix) i en vecka nu.

Är mycket nöjd med den då jag har en extremt svår klippt trädgård 20-30 % lutning på nästan hela trädgården.

Mjukvaran som den kom med var 2.2.4.5 och jag uppgraderade till 2.2.5.6 det första jag gjorde. Fanns på Grouw hemsidan då men nu är det tydligen en ny firmware på väg enl support beräknas den komma nästa vecka.

Roboten har hittat hem till laddning varje gång. Den klipper i 60-70min och laddar ungefär lika länge.
2.2.5.8 har precis släppts: https://www.schou.com/sv-se/service/robotgrasklippare/grouw/software/software-model
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.