Jag har en Automower 310. Begränsningskabeln är avgrävd på två ställen, måste man skarva med Husqvarnas kabel eller kan man köpa en på tex jula och skarva en bit med?

Har ingen husqvarnakabel liggandes..
 
M martyyyyy skrev:
Jag har en Automower 310. Begränsningskabeln är avgrävd på två ställen, måste man skarva med Husqvarnas kabel eller kan man köpa en på tex jula och skarva en bit med?

Har ingen husqvarnakabel liggandes..
Du kan köpa likvärdig varsomhelst.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Tänk dock på att köpa bra silikonfyllda skarvar.
 
Har för mig att det är vaselin i skarvarna.

Protte
 
Självklart, de samlade hjärnskadorna genom åren börjar tyvärr märkas allt mer. :cool:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
@pacman42 tänkte kanske på annat som kan vara fyllt med silicon? :rolleyes::crysmile:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Man kan löda och/eller tvinna trådskarven samt klä in skarven och en bit av isoleringen på bägge sidor med limmande krympslang.

Det går även att skarva med pressskarvhylsa samt krympslang.
 
Jo, det går. Jag har testat det också, men även dessa skarvar oxiderar. Dock inte så snabbt..

Nu bor jag dock vi havet så all oxidation går väldigt snabbt här...
 
prototypen prototypen skrev:
Det är troligen polyetenisolering på orginalkabeln.
polyeten är vattentät, PVC tar upp mot 4% vatten

Om man använder EK och svart kommer den att hålla MÅNGA år, troligen så förändras trädgården så det kommer ändå att byggas om och då lägger man ny.

protte
 
peternicklas peternicklas skrev:
På den tråden som följer med Landroid står det E318297, 18AWG, 1015, VW-1, 105 grader samt 600V
[länk] 18 style 1015&source=web&cd=13&cad=rja&ved=0CDkQFjACOAo&url=[länk]
Läser man igenom dokumentet så är denna kabel bra mycket bättre än en FK. Skulle själv inte stoppa FK eller motsvarande kabel i marken. Lagom roligt att leta fel efter några år. Bosch kräver tydligen att man måste använda deras kabel för att det ska fungera som det är tänkt men det är klart att de vill sälja sina egna produkter.
Har testa min BOSCG Indego 10 när den inte ville följa kabeln. Lade ut en kvadrat av 20 m tråd och lät den kartera. Den följde tråden ofelbart. Alltså inget fel på klipparen. Nästa tips från supporten; du får nog lägga en ny kabel eftersom den håller ca 6-7 år. Köpte ny kabel 200 m från tillverkare Grimsholmen pris 450 , kronor på det stora varuhuset i ödemarken (om man inte har för långt dit) i stället för en auktoriserad säljare 175 m. 780 Kr.
Började följa den gamla kabeln och lägga den nya ovanpå, ett slitsamt jobb ca 10 m om dagen orkar jag i den stenhårda marken. Tycker inte att det är något fel på den gamla kabeln tycker flera förståsigpåare. Men fortsätter än då. Klipparen vill fortfarande rymma från tråden på flera ställen, ringer supporten igen som säger att kabeln inte får ligga djupare än 5 cm för att hitta signalen. Nu har den visat på displayen att skicka den på service, vilket jag nästan vägrar. Har resetat den och karterat två gånger Nu har den slutat att snurra för tillfället och återfått förståndet. Men den irrar lite hit och dit ibland. Har stannat då och då och stått och vaggat fran och tillbaka tlills jag trycker på stoppknappen och startar om. Jag tror att den fått ADH och inte minst för sina ticks. Kanske Achbergers. Inte kul att skoja om sådant men jag tror snart att jag återgår till mim motionskrävande motorgräsklippare. Skall i varje fall lägga ner den nya kabeln och lyfta upp den gamla närmare ytan om det så skall ta hela sommaren. Skall se om den spårar ut något mindre vartefter jag lyfter den gamla kabeln.
Nu har jag skrivit av mig den värsta frustrationen, och snälla svara mig inte; köp dig en ny och bättre xxx
Kommer aldrig att ge upp eftersom jag är en enveten utlokaliserad och gammal bohusläning!!
 
M Munkedal skrev:
Har testa min BOSCG Indego 10 när den inte ville följa kabeln. Lade ut en kvadrat av 20 m tråd och lät den kartera. Den följde tråden ofelbart. Alltså inget fel på klipparen. Nästa tips från supporten; du får nog lägga en ny kabel eftersom den håller ca 6-7 år. Köpte ny kabel 200 m från tillverkare Grimsholmen pris 450 , kronor på det stora varuhuset i ödemarken (om man inte har för långt dit) i stället för en auktoriserad säljare 175 m. 780 Kr.
Började följa den gamla kabeln och lägga den nya ovanpå, ett slitsamt jobb ca 10 m om dagen orkar jag i den stenhårda marken. Tycker inte att det är något fel på den gamla kabeln tycker flera förståsigpåare. Men fortsätter än då. Klipparen vill fortfarande rymma från tråden på flera ställen, ringer supporten igen som säger att kabeln inte får ligga djupare än 5 cm för att hitta signalen. Nu har den visat på displayen att skicka den på service, vilket jag nästan vägrar. Har resetat den och karterat två gånger Nu har den slutat att snurra för tillfället och återfått förståndet. Men den irrar lite hit och dit ibland. Har stannat då och då och stått och vaggat fran och tillbaka tlills jag trycker på stoppknappen och startar om. Jag tror att den fått ADH och inte minst för sina ticks. Kanske Achbergers. Inte kul att skoja om sådant men jag tror snart att jag återgår till mim motionskrävande motorgräsklippare. Skall i varje fall lägga ner den nya kabeln och lyfta upp den gamla närmare ytan om det så skall ta hela sommaren. Skall se om den spårar ut något mindre vartefter jag lyfter den gamla kabeln.
Nu har jag skrivit av mig den värsta frustrationen, och snälla svara mig inte; köp dig en ny och bättre xxx
Kommer aldrig att ge upp eftersom jag är en enveten utlokaliserad och gammal bohusläning!!
Du har två alternativ, skicka in klipparen på service eller köpa en ny och bättre. Du vet ju faktiskt inte om klipparen går att fixa, det finns definitivt både dåliga märken och dåliga exemplar.
Fråga dig själv om det verkligen är värt att lägga ner mer av din tid på något som gör dig frustrerad.
 
Medföljande 3M skarv är skräp! Löd och krympslang alt presshylsor med krymp, som man värmer.

Köp tråden på jula, sammalika, tror knappast Hva Sverige tillverkar sin egen tråd..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, det lär vara den typen han menar.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Du har två alternativ, skicka in klipparen på service eller köpa en ny och bättre. Du vet ju faktiskt inte om klipparen går att fixa, det finns definitivt både dåliga märken och dåliga exemplar.
Fråga dig själv om det verkligen är värt att lägga ner mer av din tid på något som gör dig frustrerad.
Tack för dina synpunkter, naturligtvis har du rätt, men envisheten straffar sig väl. Min har varit på service fyra gånger i Ballerup / Köpenhamn ,varav ena gången gick den inte att reparera utan de gav mig ett pris på en ny computerdel 3000 kronor.
Med tanke på att den kostade 17000 kronor att köpa 2013 så gick jag med på bytet.
Skall i varje fall kolla om maskinen slutar att spåra ur när jag höjt upp kabeln på de ställen där den gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.