Hejsan!
Jag behöver bolla lite ang hur jag ska agera nu, i en budgivning där jag är den ende som lagt bud.
Huset har legat ute sen i typ mitten av april 2019 och jag lade mitt bud den 17 maj, ett bud på 100.000 kr under begärt pris.
Det har varit 3-4 visningar men ingen annan är spekulant.
Jagförsökte få till ett avslut förra veckan genom att höja mitt bud med 25.000 kr men säljaren ville inte sälja även om jag sa att jag kan flytta in lite snabbare och att jag själv sköter lagningen av en bit av fasaden (puts) som annars säljaren skulle sköta.
Säljaren tog då dit en spekulant till (bekant, eller boende i området) och ville avvakta för att se om de ville lägga nåt bud.
När jag fick höra om den nya spekulanten så drog jag tillbaka mitt ”extrabud” för att det inte skall utgå därifrån om budgivning skulle starta, utan ifrån mitt ursprungsbud i så fall.

Det visade sig att den spekulanten inte var intresserad så nu har säljaren kommit med ett motbud. Ett bud där de dragit av 25.000 kr från utgångspriset, dessutom sagt att de inte står för fasadrenoveringen OCH att de vill friskriva sig för dolda fel!! :thinking:

Jag känner spontant att jag, som ensam spekulant inte ska gå med på dessa krav eller på det priset.

Får man ens friskriva sig från dokda fel?

Och om ett hus inte får spekulanter till ett utgångspris (som är satt av mäklaren och säljaren och egentligen är taget ur luften) så är det väl inte värt så mycket?
Och att om jag köper till ett för högt pris så kan jag ju hamna i skiten om jag vill sälja det i framtiden, alltså inte få ut det jag gav för huset?

Hur ska jag agera nu? Nån som har nån åsikt om detta? Tacksam för input i så fall

Jag skulle återkomma imorgon till mäklaren.

///Villja (vill verkligen ha just detta huset, inte pga huset utan främst pga läget och omgivningen)


PS. Huset har en radonfläkt som nuvarande ägaren inte har nån aning om ifall den fungerar eller ej. De har haft huset sen 2013 och ingen har rört fläkten sen de flyttade in
Jag har dock köpt mätdosor och satt in i huset för snabbmätning. Ska skicka in dosorna på fredag för att få resultat nästa vecka.

Detta kan ju också påverka priset, tänker jag.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
D09
Jag skulle nog ha lite is i magen och vänta ut dom.

Det verkar uppenbarligen inte vara något hårt tryck på fastigheten.

Håll på ditt inledande bud alt sätt ett tidsgräns på det och spela svår.
 
  • Gilla
Lurade och 9 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att budet från säljaren nu skiljer sig med 50k från ditt ”bonusbud” om jag läser din text rätt. Fasaden hade du redan med så de har lagt till en friskrivningsklausul.

I ett fall som detta bör en sådan klausul leda till ett lägre pris. Skillnad på ett extremt populärt objekt. Så ja, jag hade väntat eller gett ett lägre bud.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det stämmer, det skiljer 50.000 kr från mitt extrabud och det som säljaren nu säger ”är det aaabsolut lägsta som de kan lägga” och dessutom friskrivning på det.
Går det verkligen att göra det? Friskriva sig?
Det gick inte förr i världen, om det inte var ett dödsbo eller ett helt nedgånget, sunket hus.
 
Givetvis går det att skriva kontrakt på allt, skriver du under så har du godkänt.

Han verkar skum, skulle han först laga fasaden som han sedan tog tillbaka?

Och 25,50’ är småpengar när det gäller husköp, skulle avvakta, och vissa ointresse och hoppas det blir kvar..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nja, det är inga småpengar tycker jag, det är inget sthlms-hus det här.
Huset har ett utgångsbud på 575000 kr och jag lade 475000 som mitt första bud.
Huset är ändå ombesörjt av ägaren som har lagt en hel del pengar på det. Det har relativt nytt tak och badrum, ganska nytt borrhål till bergvärmen och så.
Men ingen vill ju köpa huset för det ligger högt i pris för det området kanske!?
Om jag köper huset för mitt bud så är det risk att säljaren inte täcker kostnaderna för det de lagt ned på det, inkl. inköp och renoveringar.

Så, jag bör väl inte lägga ett för högt bud på ett hus som säljaren inte får spekulanter på, är inte det ett tecken på att husmarknaden ligger lägre än priset de har?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Då håller jag med dig, då är 100 lök mycket! Vill ni ha huset, slå till, måste bli bra boendekostnad, men vågar ni vänta ut så kanske han kommer er tillmötes..
 
  • Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Gillar du verkligen huset så tillåt en friskrivning. "Lösningen" på friskrivningen är att du eller kompetent vän till dig besiktigar kåken själv. Brukar ta ca 3-5 h att gå igenom. Delar som inte går att inspektera gör man en värdering utav baserat på sånt som teknisk livslängd, konstruktion, sannolikhet, risk osv osv. Med ett hälsosamt mått av paranoia är det sällan man blir överaskad om fel med fastigheten uppstår. Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja det blir inte hög boendekostnad men om jag kör på och köper huset till det priset som säljaren vill ha så finns väl risken att jag själv inte får det sålt i händelse av att jag säljer inom några år.
På orten här så ligger huspriserna allmänt rätt lågt och kan gå upp i några år och sen sjunka igen har jag fått höra. Så det är lite oroväckande när ingen annan budar på ett sånt fint hus med det läget.

Jag får väl försöka ha is i magen och avvakta och ”spela svår” ett tag.
Trodde aldrig jag skulle säga det här, men det vore nästan skönt om det kom in en budgivare till...
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Vad beror det på att ingen annan lägger ett bud, utgångpriset är ju bara ett indikation, inget annat.
Har vi en fastighet som rör sig i härat 500.000,- så torde märken vara "gratis" och byggnaden stå för värdet..
Varför lägger ingen annan ett bud ?
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Ja, jag har försökt få reda på varför genom att fråga folk omkring. Jag själv är inte härfrån, har bara bott på orten sen i januari (i en hyreslägenhet)
Får inget trovärdigt svar. Har funderat på om den icke fungerande radonfläkten avskräcker folk eller om planlösningen inte är bra för barnfamiljer eller om tomten är för stor och tungjobbad för pensionärer?
Vet inte faktiskt och det är ju det som gör mig konfunderad på hur mycket jag törs lägga.
 
Huset ligger ca 4,5 km från själva centrum så man måste ta bilen till affär och skola och allt annat. Men det är inte så att det ligger ödsligt, det finns gott om grannar i hela omgivningen.

Huset är på 156 kvm + biutrymme på 60-70 kvm och tomten är på ca 4500 kvm.
Kommunalt vatten och avlopp.
 
  • Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
Jag tycker själv att huset är värt 500’ kr och mer men om ingen annan tycker det, är det då värt så mycket??
 
  • Gilla
Roger_Berglund och 3 till
  • Laddar…
tommib
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Om jag köper huset för mitt bud så är det risk att säljaren inte täcker kostnaderna för det de lagt ned på det, inkl. inköp och renoveringar.
Det är ju knappast ditt problem.* Ett hus är bara värt så mycket som någon är villig att betala vid en given tidpunkt. Om du tycker att huset är värt 500 kkr, stå fast vid det. Uppenbarligen är det ingen annan som är intresserad av att köpa.


* I en liten stad/by där alla känner alla kan det ligga dig till last att som utsocknes komma in och "ha köpt något till rövarpris". Detta bör du kanske lägga in i värderingen men hur mycket hänsyn du ska ta till det vet nog bara du.
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Rusta Hus Rusta Hus skrev:
Jag tycker själv att huset är värt 500’ kr och mer men om ingen annan tycker det, är det då värt så mycket??
Det är en utmärkt fråga. I stort skulle jag säga nej. Säljaren vill sälja och till slut måste det ske till ett pris någon vill köpa för, inte till ett godtyckligt pris i förhållande till säljarens investering/kostnader.

Samtidigt, vill du köpa och det inte finns så många tillgängliga objekt så gäller ju motsvarande åt andra hållet med.

Jag tycker att det låter som om det finns lite prutmån till. Och är du inte vansinnigt orolig för skicket på huset skulle jag acceptera att avtala bort dolda fel som en del i den prutningen, dessa är ändå ofta hopplösa att få igenom. Men självfallet ska du också besiktiga/låta besiktiga huset ordentligt så du inte köper grisen i säcken.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.