Nu har jag bläddrat fram lite bilder på själva takrenoveringen och måleriet, och när jag sitter och tittar på det så tycker jag ändå att det blev en viss skillnad här är huset omålat och i bara underlagsduken
Ett hus med underlagsduk och byggnadsställning under takrenovering och ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan satte jag igång att skrapa eller rättare sagt borsta hela huset med stålborste, det gjorde jag i och för sig tidigare som tur var var det några varma dagar i mars som uppmuntrade till uteaktivitet. Det blev ganska stor skillnad när man fått bort den gamla färgen. Dessvärre var det ommålat med någonting annat än slamfärg så när jag skulle måla så småningom fick det bli Falu Vapens rödfärg som tydligen går att måla på det mesta och som ser ut som gammal falufärg.
En del av ett rött trähus med omålad yta och en byggnadsställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här med höjder har aldrig riktigt varit min starkaste sida, jag hade white knuckle syndrome ganska länge i början och på 4:e våningen på ställningen vid gaveln var det till och med mot slutet ganska svårt att stå utan att svajja:
Person står på en ställning och tittar nedåt mot en nyrenoverad takkant med röd falsad plåt, omgiven av byggskräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När framsidan var läktad gick jag fram och tillbaka för att se hur snickarna hade gjort och med hjälp av den glada kollegan lyckades vi faktiskt få till måtten och läkten mer eller mindre rakt och fint. Jag tycker det är någonting väldigt tillfredsställande att titta på ett nyläktat tak, symmetri och ordning och reda på något sätt.
Nyläktat tak med symmetriskt arrangerade träslattar klara för takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bra lärdom som jag fick var att när man får pannorna levererad med kranbil upp på taket så ska man ändå hålla lite koll på hur många pannor som går åt och hur man lägger dem, här kommer två bra exempel på hur det kan se ut när man hivar upp alla pannor på taket utan att över huvud taget reflektera över hur mycket man har beställt eller hur mycket som går åt. Syrliga kommentarer om det är givetvis välkommna ändå, jag borde ha tänkt lite längre.
Hus under renovering med röd fasad, halvfärdigt tegeltak, och byggställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med rödfärgade väggar och påbörjat takbyte med synlig underlagsduk och takställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stor del av takläggningshelgen gick därför åt till att kånka ner de extra pallarna från taket, man kan ju tänka sig att det är lättare att bära ner än upp i allafall så man får väl glädjas åt det lilla, men vad svårt det är när det är så många buntar att man knappt kan gå på taket.

Så småningom hade hur som haver takpannorna landat och i mörkret var jag ändå tvungen att ta en bild på konstverket:
Nyläktat tak med tegelröd falsad plåt i skymningen, synliga takpannor och skorstenen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag skrivit tidigare avslutades arbetet sent på måndagskvällen då min numera vän och då bara "snickarn" iförd pannlampa vid 22 tiden bockade till den sista vindskiveplåten för att få en snygg falsning på toppen:
Person på byggställning med pannlampa monterar vindskiveplåt på tak i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och när allt var gjort och huset var färdigt kommer förstås den klassiska "efterbilden" notera att taket är så pass nytt att allt skräp som blir på tomten fortfarande ligger i drivor runt omkring.
Nyrenoverat rött hus med nytt tegeltak, byggmaterial synligt på tomten under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket ovanför entren kunde inte få några tegelpannor eftersom de byggde för mycket på höjden så då hade det inte gått att öppna fönstret på andra våningen. Där är det numera tegelröd falsad plåt. Och i nästa uppdatering som kommer så småningom tänker jag be om en diskussion kring förstukvisten där planen är glasveranda, ytterdörren och lite annat lull-lull.

På återhörande.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Al. och 117 till
  • Laddar…
Bra jobbat, ser skitsnyggt ut!
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
R robert_m skrev:
Nu har vi inte sett bilder än men jag gissar att det blir riktigt snyggt. Även om jag själv har svarta solceller på röda betongpannor så undrar jag om det ser nått bra ut.

Du har inte en ekonomibyggnad att sätt den på? Kanske kan lösa en del av dina problem.
Jo det här med solpanelerna kommer att skjutas på framtiden en aning, min budget just nu är något ansträngd efter takbytet, för den skadeglade kan jag återkomma med en totalkostnad men jag vet i allafall att förra årets rot gick till råspont och panelarbete och årets rot är också slut... och då la jag teglet i stort sett själv.

Men den uppmärksamme ser att jag satt stegen på framsidan vilket kanske går att ifrågasätta rent estetiskt, men anledningen är att jag vill ha hela baksidan helt ren och med möjlighet att sätta panelerna där i framtiden, öst-väst läget gör ju att jag kan sätta paneler på båda sidorna om jag vill, men baksidan kommer inte att synas alls från vägen. Även om jag håller med om att det kan se ganska trist ut med solpaneler på ett tegeltak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jävlar vad bra det blev! Jag är jätteglad att du valde tegel. Du ska vara mycket nöjd med din insats, och icka att förglömma dina snickare och nyfunna vänner =)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Super snyggt - bra jobbat!
 
Jättesnyggt! Fantastiskt att ni hann med allt över helgen!
Jag bytte mitt tak, det tog lite längre tid pga rutten råspont osv, men för att komma ner i kostnad för nytt taktegel så tvättade jag de pannorna som kom ner och var hela.Jag har ganska många takdelar så jag lade tillbaka gamla pannor på en del och nya på en annan.
En iakttagelse är att de gamla VIttingepannorna är av bättre kvalitet än de nya, så om man har tiden och orken så är det inte så dumt att återvinna
 
Så snyggt! Det blev ju tokbra med tegel. Vilken arbetsinsats att göra allt på en helg
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Tokbra. :)
Du vet att vi gillar dig när du fått över 40 ”gilla” på inlägg #256

//AA
 
  • Älska
Smelly
  • Laddar…
Så fint det blir!
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Hatten av för dig!! Wow vilket jobb du gjort! Och att du gör det mesta själv med både barn och heltidsjobb!
Vill också tillägga att jag tycker du ska ha en knopp på blindfronten
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Oj, vilket intresse! Jag blir så glad och uppskattar alla fina ord och glada tillrop.

Jag tänkte berätta om min ytterdörr som varit ett kul projekt. Det började med att jag tyckte hallen var väldigt mörk, inga fönster någonstans. I vintras gjorde det väl inte så mycket men när ljuset kom tillbaks och det ändå var becksvart i hallen så kändes det tråkigt. Att dörren dessutom var en vansinnigt tråkig 70-talsdörr i teakfaner gjorde inte saken bättre. Hallen på bottenvåningen har nästan blivit färdig och när golvet blivit mörkgrått och innerdörrarna ljusgrå (tack till tidigare tipsare i tråden) så kändes det extra relevant att få in lite ljus.
Person i blå arbetskläder och gröna strumpor målar ett brunt trägolv vitt med pensel och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag valde att spärrmåla den eländiga fernissan på hallgolvet eftersom jag efter min tidigare erfarenhet av att slipa fernissade trägolv bestämt mig för "aldrig mer" så ett lager oljefärg och sedan en golvfärg och det blev riktigt snyggt.
Trappa med varannat trappsteg målat vitt i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även trappan fick samma behandling, och om ni undrar varför jag målat varannat trappsteg så är det för att toaletten är på övervåningen :D Nåväl, det var ju ytterdörren detta skulle handla om. Efter många veckors letande efter någon form av gammal spegeldörr med glas upptill dök en märklig dörr upp på blocket, på självaste påskafton satte jag mig i bilen och kajkade iväg de 20 milen till Falkenberg och lassade in en väldigt speciell dörr. Nej det är ingen spegeldörr men den fungerade ändå tidsmässigt då den är från tidigt 1900-tal.
Klassisk glaspanelad dörr liggande i bagageutrymmet på en bil, redo för hemtransport efter köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst den är smal som tusan också men jag tänker att man kan bära in möbler genom bakdörren om man nu skulle vilja ha fler så småningom.

Innan dörrbytet såg ytterdörren och förstukvisten ut såhär:
En gammal träytterdörr på en rödmålad husfasad med vit fönsterfoder och omålade trästegar som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och eftersom panelen kändes väldigt ful och jag fick en idé om att sätta ett vitt staket med lite tjusigare spjälor istället så fick panelen smaka på kofoten.
Renoveringsprojekt på landsbygdshus: avlägsnande av ytterpanel och installation av smal, äldre dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När väl panelen var borta så kom jag på hur mycket jag skulle vilja ha en glasveranda där istället... men det kommer i ett senare inlägg.

Jag hade ju sedan mitt takbyte fått ganska bra kontakt med en lokal snickare som med glädje dök upp en helg och vi hjälptes åt att sätta in dörren. "Ska du ha en innerdörr som ytterdörr" kommentaren gick mig ganska obemärkt förbi. Jag tänker att den är ju riktigt snygg och att den kommer att stå under tak, och får jag dessutom till en glasveranda så är den ju väl skyddad mot väder och vind. Snickarn protesterade inte nämnvärt och efter en stund var den fula gamla dörren borta och utlagd till försäljning.
Snickare mäter dörröppning på förstukvist med vit ytterdörr och skalad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fick regla upp lite eftersom den nya dörren var smalare men som tur var hade jag lite panel i rätt mått som hade suttit som takfot innan mitt takbyte.
Ett renoveringsprojekt av en förstukvist med en skrapad dörröppning och en grundmålad dörr med fönster, omgiven av verktyg och målargrejer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så småningom var den nya dörren på plats och det ger ju en väldig massa fint ljus in i hallen. Dessvärre hade jag ingen nyckel till dörren och skulle åka en vecka till Grekland dagen efter dörrbytet. Men i samband med min golvmålning av hallen hade jag fått använda bakdörren och upptäckt att den stått olåst sedan i oktober så jag tänker att en vecka mer eller mindre kanske kvittar. (Nej, jag hade tänkt lösa det med någon form av hasp på insidan) Men efter någon timma kom min glade snickare tillbaks och hade med sig ett lås, han var bra mycket mer exalterad än jag över att han hittat ett lås som han trodde skulle passa och efter lite hackande i dörren hade vi faktiskt fått till en låsbar dörr med två nycklar. Ibland ska man ha lite flyt också. Så nu har jag en märklig innerdörr som ytterdörr och får in mycket ljus till min hall.

Avslutningsvis så hade jag tänkt fråga er på forumet om panelen runt dörren under taket ska vara röd eller om man ska måla den vit, jag har åkt runt och tittat på förstukvistar och glasverandor hela våren och tycker det är ungefär 50/50 men igår beslöt jag mig ändå att prova att måla det vitt och eftersom jag blivit helt frälst av linoljefärg så kommer det inte gå att göra det ogjort. Dörren ska så småningom målas med kromoxidgrön linoljefärg 100, altså den gamla traditionella färgen som finns på många dörrar och fönster i gamla hus. Än så länge är den bara grundad men det handlar bara om dagar nu innan den är grön fin och färdig.

Röd träfasad på hus med vitt förstukvist och entrédörr under renovering, omgiven av målningsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut nu, men tänk er glasveranda och en grön dörr.

Jag ska försöka ge er en uppdatering till snart om hur jag skapar en gammaldags trädgård som ska matcha den lantliga idyllen. Och också om hur jag dels hittade ett förråd som jag inte visste om och dels vad som fanns i det :)

Jag är otroligt glad och överväldigad över alla kommentarer och reaktioner tack till er alla som följer mina tokerier.
 
  • Renovations ongoing at a house façade with a white door framed by partially stripped wooden panelling under a porch, with construction items and plants visible.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
NisseHult_473 och 56 till
  • Laddar…
Bra jobbat!

En lite jobbig kommentar som kommer lite sent: dörren ser ut att sitta upp och ned i mina ögon. Funderade du på att sätta den på andra hållet?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hurra för grön dörr!

Är mycket förtjust i gröna och gula (guldockra som folk som kan fler än fyra färger säger) dörrar. Bra val!

För övrigt röstar jag för vitt inne på verandan/förstubron. Särskilt med lite nättare panel än den vanliga ytterpanelen, såsom du verkar ha.

Själv har jag också en ful 70-talare som ytterdörr på gården jämte vita och svarta på uthusen. Och en blå... Kanske borde skaffa en enhetlig eller i alla fall genomtänkt linje där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gillar dörren skarpt!
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.