Hej!

Bygger ett litet hus och har just rest framsidan. Har gjort så att fönsterna sitter överkant i höjd med dörren.(dörr 90x200. Fönster 80x100). Jag tycker dock att det blir för högt invändigt från golv upp till fönstret, ca 95 cm. Man vill väl kunna sitta på en stol och se ut ordentligt. Och snyggare med köksbänkskiva eller ett matbord mot ett fönster som är ca 80 cm från golv tänker jag.
Ser det dumt ut om man sänker fönsterna 15-20 cm så att dom inte längre livar med dörrens överkant. Jag gillar gammal stil och det kanske dessutom bara blir mer åt det hållet om jag sänker fönsterna? Hittar inte jättemycket såna utföranden på nätet. Nybyggd träram till husets framsida med rest träväggar i en skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Du nämner inget om att du redan anskaffat fönstren? Annars kan du ju lägga till en decimeter i höjd och få både och.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du nämner inget om att du redan anskaffat fönstren? Annars kan du ju lägga till en decimeter i höjd och få både och.
Det har du rätt i, det har jag också funderat på. Nej har inte skaffat fönster ännu.
Men är det önskvärt att ha fönster och dörr i samma nivå i överkant eller kan det bli snyggare att inte ha det på en sådan här låg fasad?
 
  • Gilla
Lofjärden
  • Laddar…
A
Mitt tipps är att välja modul 21 på höjden. Väl värt det.

tänk på att innergolvet bygger lite. 80-85cm Ö.G. är väl lagom. Då får tex bord plats under ev. fönsterbräda.
 
  • Gilla
Lofjärden och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Mitt tipps är att välja modul 21 på höjden. Väl värt det.

tänk på att innergolvet bygger lite. 80-85cm Ö.G. är väl lagom. Då får tex bord plats under ev. fönsterbräda.
Vad menas med modul 21 på höjden?
Ja ca 80-85 över golv låter bra.
 
Självklart skall överstyckena liva. :D Ändra storlek på fönsterna om du tycker det blir för högt i underkant.
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Självklart skall överstyckena liva. :D Ändra storlek på fönsterna om du tycker det blir för högt i underkant.
Flytta ned fönstret och lägg en bräda i överkant medplåtbleckovanför.
 
A
B Pellebr skrev:
Vad menas med modul 21 på höjden?
Ja ca 80-85 över golv låter bra.
Man mäter fönster och dörrar i modulmått, vilket är öppningens storlek i dm. Modul 9x21 = öppning som är 90x210cm.
 
Erik_Hansson skrev:
Man mäter fönster och dörrar i modulmått, vilket är öppningens storlek i dm. Modul 9x21 = öppning som är 90x210cm.
Tack för infon! I vilka avseenden är det värt det? Standard och därav billigare?
Blir på gränsen för högt med 210. med takutstick m.m.
 
A
Karmen tar ju runt 5-6cm. Så är man runt 190 blir det tight :)

Men det är ju klart att det måste gå med takhöjden.
 
S seniorkonsult skrev:
Flytta ned fönstret och lägg en bräda i överkant medplåtbleckovanför.
???
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Liva med dörren snyggast, anpassa höjden på fönstret efter dina behov
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
B Bergo skrev:
Liva med dörren snyggast, anpassa höjden på fönstret efter dina behov
Tack. Detta verkar vara det flest föreslår. Får öppna upp lite på höjden.
Samma sak om jag ska ha ett mindre fönster på kortsidan? Eller kan man med fördel sänka det till önskad nivå?
 
  • Gilla
Grnclssn
  • Laddar…
Jag satte fönstren lite lägre än dörren eftersom högre fönster inte ryms i min extremt tighta budget. Jag tycker inte det ser så konstigt ut...

Rött trähus med lägre placerade vita fönster än dörren i en skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Ser ju helt befängt ut! ;) men lite fel känns det

Liva dom i överkant och välj storlek efter önskad höjd. Jag har 50cm från golv och tycker det är perfekt (funkar som sittbänk också)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.