Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Det intressanta är väl vad du får för månadskostnad? Jämför Teslans bränslekostnad på 1 krona per mil med en Volvo för 400 000:- som kostar 10 kronor per mil.
Nu är du nog väldigt optimistisk i beräkningen av bränslekostnaden. Jag skulle räkna med 2kWh per mil åtminstone (borde vara där ungefär, Tesla S har 2,3kWh per mil och denna bil är mindre, men sedan måste man räkna in AC mm också - officiell siffra är 1,65kWh/mil). Och för de flesta kostar detta (inklusive överföringsavgifter i elnätet) ca 3kr (2,15kr om man räknar den lägre förbrukningen och ett elpris på 1,3 inklusive överföring och skatt).

Slutsats: runt 2,50 får du räkna med om du laddar hemma (mer om du inte kör snålt och mer om du bor där det är dyr el).

Laddar du på betalstolpe på stan, då får du räkna med 5kr per mil ungefär.

Edit: sedan skall du betala för laddbox och installation av denna också. Men där får man ju iofs lite bidrag också. Jag skulle dock räkna med ca 20 öre extra per mil för att betala av denna på tio år (baserat på 4000kr och 2000mil per år).
 
T tompaah7503 skrev:
För att vara en internetuppkopplad vuxen människa har du förvånansvärt mycket otur i din informationsinhämtning, gång på gång. Gå direkt till Teslas hemsida istället, eller?
Här menar du? https://www.tesla.com/sv_SE/new?redirect=no
Priser från 774152 till 1145880 kr.
Och 11000 för en dragkrok?
Hos Dragkrokskungen kostar det
Dragkrok monterad & klar
inkl 5 års garanti! Pris: från 4545:-
 
Model S och X är ju deras premiummodeller (Om man nu kan kalla interiören i dem för premium). Du måste titta på Model 3 som är deras snikmodell
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är du nog väldigt optimistisk i beräkningen av bränslekostnaden. Jag skulle räkna med 2kWh per mil åtminstone (borde vara där ungefär, Tesla S har 2,3kWh per mil och denna bil är mindre, men sedan måste man räkna in AC mm också - officiell siffra är 1,65kWh/mil). Och för de flesta kostar detta (inklusive överföringsavgifter i elnätet) ca 3kr (2,15kr om man räknar den lägre förbrukningen och ett elpris på 1,3 inklusive överföring och skatt).

Slutsats: runt 2,50 får du räkna med om du laddar hemma (mer om du inte kör snålt och mer om du bor där det är dyr el).

Laddar du på betalstolpe på stan, då får du räkna med 5kr per mil ungefär.

Edit: sedan skall du betala för laddbox och installation av denna också. Men där får man ju iofs lite bidrag också. Jag skulle dock räkna med ca 20 öre extra per mil för att betala av denna på tio år (baserat på 4000kr och 2000mil per år).
Nä, det var lite väl avrundade siffror. Å andra sidan kostar inte en Volvo 10 kronor heller utan snarare 12-15, så en skillnad på ca 10 kronor per mil är en ganska bra uppskattning att använda när man gör en grov kalkyl.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Min fars Volvo v70 drar iofs 0,6 och ned ett dieselpris på 18 då ger det 10,8. Med lägre dieselpris så är inte 10kr fel
 
Ovanpå bränslepriset tillkommer alla servicekostnader som förbränningsmotordrivna bilar behöver. Kostnader som en elbil inte alls var. Vanligt oljebytarservice borde väl ge minst 1 om inte 2 kr / milen, större service med kamremsbyten m.m. kan säkert addera lika mycket. Partikelfilter på dieselbil även den 1-2 kr / mil.

Redigerat; hittade lite siffror.
För Volvobilar verkar servicen kosta ca. 2,40 kr / mil de första 9000 milen
Tabell som visar genomsnittliga servicekostnader för populära bilmodeller i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.mestmotor.se/automotors...est-salda-bilarna-att-serva-stora-skillnader/

Partikelfilterbyte, om det behövs, låt oss säga efter 20.000 mil
För Volvo, 0,85 kr / mil
Tabell över kostnader för byte av partikelfilter för olika bilmodeller årsmodell 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.mestmotor.se/automotors...ltret-i-dieselbilen-kan-kosta-30000-att-byta/

Till bränslekostnaderna tillkommer alltså en servicekostnad på minst 3,30 kr / mil som rör förbränningsmotordrivna bilar specifikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där är klassisk Dunning Kruger-effekt
Haha touche! Givet inläggen i tråden den senaste tiden så tror jag dock du förstår vad jag menar. ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Mikael_L
Dagens löp på aftonblasket.
edit: Lite tröttsamt på något vis, jag gissar att det finns många som inte är så imponerade.
Framsidan av Aftonbladet med rubriken "Greta-effekten frälste de gröna", bild på Greta Thunberg och firande människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
I samma tidning kan man läsa:

"Miljöpartiet tappar två av sina mandat i parlamentet, från fyra mandat till två."
 
useless useless skrev:
I samma tidning kan man läsa:

"Miljöpartiet tappar två av sina mandat i parlamentet, från fyra mandat till två."
Ja, svenskarna tror inte lika mycket på klimathotet som många andra europeiska länder. Kanske för att vi inte drabbats så svårt än. Sedan tror jag också att Mp:s inställningar i vissa andra politiska frågor ligger dem i fatet hos många svenskar.
 
harry73
Nu gick MP ner till bottennivån vid/innan riksdagsvalet och Greta-effekten kom därefter. Och även om den inte var så stor i Sverige, återhämtade MP sig något
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Sedan tror jag också att Mp:s inställningar i vissa andra politiska frågor ligger dem i fatet hos många svenskar.
Huvudet på spiken.
Hade de varit ett parti för miljön, hade mycket varit vunnet. Men nu måste den miljöintresserade röstaren framförallt svälja en stor sked av sosse och vänsterpolitik. Den bäska medicinen är det inte alla som tål.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Huvudet på spiken.
Hade de varit ett parti för miljön, hade mycket varit vunnet. Men nu måste den miljöintresserade röstaren framförallt svälja en stor sked av sosse och vänsterpolitik. Den bäska medicinen är det inte alla som tål.
Samt att det var uppenbart redan innan hur fruktansvärt olika de tycker i nästan alla frågor. Jag har aldrig trott på den rödgröna röran.
Det kändes ganska uppenbart att det inte skulle bli speciellt mycket klimatpolitik i slutändan.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
Miljöpartister skiter fullständigt i miljön, dom tänker bara på att få makt och höga löner. Se bara på Lövin som är den flyger mest av alla i regeringen och endast förstaklass också. Sedan har hennes man en gammal amerikansk pickup som spyr ut koldioxid men den behöver han för att köra tunga stena enligt Lövin:rolleyes:
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.