298 921 läst · 5 241 svar
299k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu är du nog väldigt optimistisk i beräkningen av bränslekostnaden. Jag skulle räkna med 2kWh per mil åtminstone (borde vara där ungefär, Tesla S har 2,3kWh per mil och denna bil är mindre, men sedan måste man räkna in AC mm också - officiell siffra är 1,65kWh/mil). Och för de flesta kostar detta (inklusive överföringsavgifter i elnätet) ca 3kr (2,15kr om man räknar den lägre förbrukningen och ett elpris på 1,3 inklusive överföring och skatt).useless skrev:
Slutsats: runt 2,50 får du räkna med om du laddar hemma (mer om du inte kör snålt och mer om du bor där det är dyr el).
Laddar du på betalstolpe på stan, då får du räkna med 5kr per mil ungefär.
Edit: sedan skall du betala för laddbox och installation av denna också. Men där får man ju iofs lite bidrag också. Jag skulle dock räkna med ca 20 öre extra per mil för att betala av denna på tio år (baserat på 4000kr och 2000mil per år).
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Här menar du? https://www.tesla.com/sv_SE/new?redirect=noT tompaah7503 skrev:
Priser från 774152 till 1145880 kr.
Och 11000 för en dragkrok?
Hos Dragkrokskungen kostar det
Dragkrok monterad & klar
inkl 5 års garanti! Pris: från 4545:-
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Model S och X är ju deras premiummodeller (Om man nu kan kalla interiören i dem för premium). Du måste titta på Model 3 som är deras snikmodell
Nä, det var lite väl avrundade siffror. Å andra sidan kostar inte en Volvo 10 kronor heller utan snarare 12-15, så en skillnad på ca 10 kronor per mil är en ganska bra uppskattning att använda när man gör en grov kalkyl.pacman42 skrev:Nu är du nog väldigt optimistisk i beräkningen av bränslekostnaden. Jag skulle räkna med 2kWh per mil åtminstone (borde vara där ungefär, Tesla S har 2,3kWh per mil och denna bil är mindre, men sedan måste man räkna in AC mm också - officiell siffra är 1,65kWh/mil). Och för de flesta kostar detta (inklusive överföringsavgifter i elnätet) ca 3kr (2,15kr om man räknar den lägre förbrukningen och ett elpris på 1,3 inklusive överföring och skatt).
Slutsats: runt 2,50 får du räkna med om du laddar hemma (mer om du inte kör snålt och mer om du bor där det är dyr el).
Laddar du på betalstolpe på stan, då får du räkna med 5kr per mil ungefär.
Edit: sedan skall du betala för laddbox och installation av denna också. Men där får man ju iofs lite bidrag också. Jag skulle dock räkna med ca 20 öre extra per mil för att betala av denna på tio år (baserat på 4000kr och 2000mil per år).
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Ovanpå bränslepriset tillkommer alla servicekostnader som förbränningsmotordrivna bilar behöver. Kostnader som en elbil inte alls var. Vanligt oljebytarservice borde väl ge minst 1 om inte 2 kr / milen, större service med kamremsbyten m.m. kan säkert addera lika mycket. Partikelfilter på dieselbil även den 1-2 kr / mil.
Redigerat; hittade lite siffror.
För Volvobilar verkar servicen kosta ca. 2,40 kr / mil de första 9000 milen
https://www.mestmotor.se/automotors...est-salda-bilarna-att-serva-stora-skillnader/
Partikelfilterbyte, om det behövs, låt oss säga efter 20.000 mil
För Volvo, 0,85 kr / mil
https://www.mestmotor.se/automotors...ltret-i-dieselbilen-kan-kosta-30000-att-byta/
Till bränslekostnaderna tillkommer alltså en servicekostnad på minst 3,30 kr / mil som rör förbränningsmotordrivna bilar specifikt.
Redigerat; hittade lite siffror.
För Volvobilar verkar servicen kosta ca. 2,40 kr / mil de första 9000 milen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.mestmotor.se/automotors...est-salda-bilarna-att-serva-stora-skillnader/
Partikelfilterbyte, om det behövs, låt oss säga efter 20.000 mil
För Volvo, 0,85 kr / mil
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.mestmotor.se/automotors...ltret-i-dieselbilen-kan-kosta-30000-att-byta/
Till bränslekostnaderna tillkommer alltså en servicekostnad på minst 3,30 kr / mil som rör förbränningsmotordrivna bilar specifikt.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Fyfan, mer kolkraft mao
Ja, svenskarna tror inte lika mycket på klimathotet som många andra europeiska länder. Kanske för att vi inte drabbats så svårt än. Sedan tror jag också att Mp:s inställningar i vissa andra politiska frågor ligger dem i fatet hos många svenskar.useless skrev:
Huvudet på spiken.B b8q skrev:
Hade de varit ett parti för miljön, hade mycket varit vunnet. Men nu måste den miljöintresserade röstaren framförallt svälja en stor sked av sosse och vänsterpolitik. Den bäska medicinen är det inte alla som tål.
Samt att det var uppenbart redan innan hur fruktansvärt olika de tycker i nästan alla frågor. Jag har aldrig trott på den rödgröna röran.Staffan2000 skrev:
Det kändes ganska uppenbart att det inte skulle bli speciellt mycket klimatpolitik i slutändan.
Miljöpartister skiter fullständigt i miljön, dom tänker bara på att få makt och höga löner. Se bara på Lövin som är den flyger mest av alla i regeringen och endast förstaklass också. Sedan har hennes man en gammal amerikansk pickup som spyr ut koldioxid men den behöver han för att köra tunga stena enligt Lövin