Vill göra en cellplastsåg för att kunna göra bokstäver & siffror i 50mm alt. 70mm cellplast.

Har förstått att jag ska använda kanthaltråd och reglerbar transformator.

Men hur räknar man ut trädens tjocklek och längd, vilken transformator osv?

Andra matnyttiga tips är också välkomna.

Trevlig helg!
 
Lättast är ju ta ett labbaggregat som du kan reglera strömmen på. Tjock tråd kompenseras med mer ström. Men de är fler saker som kommer påverka, kolla forum som bygger modellflygplan. Där brukar många göra det. Sikta på en hård skiva för bästa resultat.
 
Vi kapade mycket frigolit med mag-svetsen.
Först matas ut en lagom längd av tråd, sedan sattes matningen till 0. Strömmen till min. Jordklämman fäst i ändan av tråden. Nu var det bar att lägga tråden på kapstället och trycka av. På några sekunder skar den spända tråden ett perfekt snitt.
Så någon transformator lösning funkar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har tyvärr inget att tillföra men blir väldigt nyfiken på vad du ska bokstäverna och siffrorna till?
 
Jag kör med labbaggregat och rostfri tråd använde den härom dagen och skar till en tårta till dotterns häst som fyllde 20:)
Häst nosar på en födelsedagstårta dekorerad med morötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Jag kör med labbaggregat och rostfri tråd använde den härom dagen och skar till en tårta till dotterns häst som fyllde 20:)
[bild]
Det var ju onekligen ett rimligt tillämpning;)
 
B larry78 skrev:
Lättast är ju ta ett labbaggregat som du kan reglera strömmen på. Tjock tråd kompenseras med mer ström. Men de är fler saker som kommer påverka, kolla forum som bygger modellflygplan. Där brukar många göra det. Sikta på en hård skiva för bästa resultat.[/QUOTE
B larry78 skrev:
Lättast är ju ta ett labbaggregat som du kan reglera strömmen på. Tjock tråd kompenseras med mer ström. Men de är fler saker som kommer påverka, kolla forum som bygger modellflygplan. Där brukar många göra det. Sikta på en hård skiva för bästa resultat.

Har hittat några reglerbara transformatorer som varit till tågbanor men de verkar ha olika effekter?!
 
Har tyvärr inte tillgång till ett labbaggregat. Har sett gamla reglerbara transformatorer till salu på nätet.
Spelar det roll om det är lik eller växelström? Och några av dem står det 10VA på?
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag har tyvärr inget att tillföra men blir väldigt nyfiken på vad du ska bokstäverna och siffrorna till?
Till en som fyller år
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kanske enklare att köpa en färdig, det kanske inte blir så mycket dyrare
[länk]

Vill försöka komma så billigt undan så möjligt, och dessutom lite roligare att själv ha byggt anläggningen.
Annars är det ett bra tips!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det känns lite som att man gör en höna utav en fjäder här.
Köp ett sticksågsblad för cellplast, fimpa av det på precis rätt längd och lägg skivan på en plan yta och kapa loss.
 
C C.Lundin skrev:
Det känns lite som att man gör en höna utav en fjäder här.
Köp ett sticksågsblad för cellplast, fimpa av det på precis rätt längd och lägg skivan på en plan yta och kapa loss.

Sticksågsblad i all ära, funkar säkert jättebra till det ändamålet som bokstäver och siffror. Och är såklart ett jättebra tips, som jag inte tänkt på tidigare.

Men har även för avsikt att kapa skivor horisontellt (400mm breda) vilket gör att jag känner att bladet blir enbart en kostnad istället för funktion.
Har kanske varit otydlig i min tidigare beskrivning utav ändamålet med cellplastskäraren jag har för avsikt att bygga.
 
Vi byggde en cellplastskärare på jobbet för ett par år sedan och jag har för mig att man helst skulle använda kanthaltråd men att vi även fick diverse annan tråd att fungera.

Tråden är upphängd i en aluminiumskena genom ett hål i ett bord (träfiberskiva) och en tyngd under bordet (3-5kg).

För matningen behövs ett nätagg med strömbegränsning, antingen ett färdigt med variabel begränsning eller något hemmabygge.

Det är väl lämpligt att använda skärmaskinen utomhus eller med väldigt bra ventilation för utgasningen från cellplasten är nog inte direkt nyttig för hälsan...
 
En transformator från märklinjärnväg och gitarrsträng verkar vara en fungerande lösning. Här är ett exempel från en annan tråd.

Edit: kom visst inte till rätt inlägg. Jag syftade på inlägg #19 skrivet av Findus42
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.