Av diverse olika anledningar så kommer vi att försöka bygga ett garage med platt tak.
Ja jag vet, det är risker med läckage mm!

A-betong säljer ju hela betongskivor i formatet ca 4x7x0,05m som man kan lägga ovanpå en murad grund.
Och sedan i sin tur gjuta på ytterligare om så behövs.

Men hur gör man så att det blir tätt mellan takplattan och de uppmurade sidorna?
Är det någon som byggt något liknande på forumet?
 
hallo
vad ska du hapå taket.......ska de va öppet eller du ska täcka det med tex jord.....
 
Det blir nog någon form av trädäck tror jag.

Medan den är tråden legat ute så har jag kollat runt lite på betongtak bl.a med A-betong om att köpa en färdiga plattor i formatet 4x7m att lägga på en uppmurad vägg.
Det blir för dyrt med allt runtomkring, plattan i sig är inte dyr, men resten drar iväg! Transporter, lyft övergjutning stöd för gjutning täckning mm.

Så jag börjar att snegla på någon form av träkonstruktion istället.
Som då sedan kan kläs in med plåt (vilket ju var första förslaget från Trivselhus som skall leverera bostadshuset), det skulle dock kosta mig ca 540' i runda slängar.
Det var för mycket tyckte jag.
Ska ta in lite offerter från lokala företag och se vad de kan erbjuda.

 
Skaffa takstolar
det rådet kommer du att ge mig 30 000 kr för om 10år
 
jag har varit inne på samma tankar med platt garagetak och ha en solterass på garaget. Jag vet att det varit mycket problem med platta papptak på villor byggda i borjan på 70talet. Men utvecklingen bör ju gått framåt sedan dess. Bygger man sten och har betongbjälklag med klinkers samt svag lutning alternativt plåttal med lutning och trall ovanpå borde det funka ELLER??? vad tycker ni på forumet. Du är inte ensam om dina funderingar
 
varför inte lite lutning och sen sala upp med kilar för att få trädäcket i plan?
 
med dagens material typ derbigum så kan taket vara helt platt och det är tätt
 
tracker skrev:
med dagens material typ derbigum så kan taket vara helt platt och det är tätt

jovisst, men man vet alldrig hur länge. Å när det väl börjar läcka så e de ju trvligt om det mesta vattnet rinner av i stället för in.

Natuern har en underlig förmåga att bryta ned eller förstöra "evighetsmaterial"...
 
Hur gick det, blev det plåt eller...
Kostnad?
 
Ähh!
Allt har blivit förskjutet så det blir tidigast till hösten eller nästa vår vi kommer att bygga.
Det jag tittat på är bl.a Alba bjälklag i betong från Nyströms i Rimbo.
http://www.nystromscement.se/pdf/LECA_Bjalklagselement.pdf
Materialsatsen med då betongtak och leca block till väggar skulle hamna på 100'
Då är inte plattan med i priset.

Också Planja Combideck har jag tittat på, har inget pris därifrån.
http://www.plannja.com/upload/SE/Documents/Teknisk_info/cd45.pdf

Finns det kanske andra bra lösningar???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.