Går bara några minuter mellan omstarterna nu, i betydligt sämre skick än när jag började byta kol och motorer.

När den startar om gång på gång, och när jag i det läget går in i servicemeny så fungerar inte höger hjulmotor. Den går även att snurra på det hjulet manuellt då, vilket inte går på den vänstra.
Hur "bromsas" motorerna när den står stilla? lägre spänning som får den att stå stilla? motverkar rörelse som den uppfattar på sensorn?
kollade anslutningen till höger motor på kretskortet, såg bra ut, ingen kall-lödning.
Någon som har lödat och bytt komponenter på sin robot, på kretskortet? kan det vara något relä som gett upp?
 
Detta är bara en spekulation om ditt problem..
Förmodligen är det problem med motorns sensor (encoder) eftersom du så lätt kan snurra på hjulet. Encodrarna hjälper ju klipparen att hålla sig "på banan" genom sina signaler till moderkortet.
Om den skall trassla sig ur en knepig situation där ett hjul måste stå still så kollar encodern det. Jag antar att om hjulet snurrar åt fel håll så motverkas detta genom att encodern talar om för moderkortet att hjulet skall rotera något åt motsatt håll för att motverka rotationen.
I en gammal servicemanual anges problem med encodern som orsak till "Out of border".

Men om du nu bytt motor och problemet kvarstår så kan det ju också vara fel på moderkortet. Har du testat att byta sida på motorerna för att se om felet följer med motorn?
Eller enklast är väl att byta motorkablar mellan motorerna för att kolla detta. Motorerna kommer då att gå baklänges, men det är ju bara en test.
 
Jag har inte bytt moderkort då det ej gick att stänga av det med ett äldre moderkort, kändes som om de inte var helt kompatibla.

Encodern, är det den som sitter på själva kablaget? det lilla kretskortet som man sticker in i plasttoppen på motorn? I så fall så är den bytt till en annan kabel utan att det blev bättre. Men det kan vara värt att byta till en tredje. Om och när regnet behagar upphöra.

Problemet är ju att det tar några minuter innan felet uppstår, oftast efter att ha studsat mot hinder eller slinga några gånger, svårt att få att göra detta med motorerna felkopplade, då den kommer backa..
 
Hittade den här om den kan vara till någon hjälp.

Motherboard Test, Wheel Motor Problem Only perform this test if one of the wheel motors does absolutely nothing when you run the wheel motor test.
1) Open up your Lawnbott cover(s). Please see the next page if you are unfamiliar with how to do this.
2) Unplug the black wire(s) on the battery(ies).
3) Trace the wheel motor wires. They go to two green connectors at the top of the motherboard. Note, if you have the LB35XX Lawnbott with the large black battery along the back, you will need to lift it out to reach the motherboard.
4) Switch the left and right wheel motor connectors.
5) Plug the black battery wire(s) back in.
6) Run the wheel motor test, above.
7) Has the problem stayed on the same side or has it moved to the other side?
8) Start your Lawnbott in normal mode.
Has the error changed from Left to Right or vice versa? If the error has switched sides, you know the problem is due to a failure in the motor. If the error stayed on the same side after switching the connectors, you know the problem is due to the motherboard. Switch the connectors back the way they were.
 
J johan_paz skrev:
Går bara några minuter mellan omstarterna nu, i betydligt sämre skick än när jag började byta kol och motorer.

När den startar om gång på gång, och när jag i det läget går in i servicemeny så fungerar inte höger hjulmotor. Den går även att snurra på det hjulet manuellt då, vilket inte går på den vänstra.
Hur "bromsas" motorerna när den står stilla? lägre spänning som får den att stå stilla? motverkar rörelse som den uppfattar på sensorn?
Ett test att göra är att byta plats på höger och vänster motor. Följer felet med till vänster sida så är motorn boven, stannar felet kvar på höger sida så lutar det åt moderkortet.
 
G Gimbal skrev:
Ett test att göra är att byta plats på höger och vänster motor. Följer felet med till vänster sida så är motorn boven, stannar felet kvar på höger sida så lutar det åt moderkortet.

Some sagt, eftersom det kan ta några minuter innan felet uppträder så är detta svårt att göra, då den kommer backa ist för att gå framåt. Kan möjligtvis polvända motorerna men den kommer knappast styra rätt vid slingan då.
 
J johan_paz skrev:
Some sagt, eftersom det kan ta några minuter innan felet uppträder så är detta svårt att göra, då den kommer backa ist för att gå framåt. Kan möjligtvis polvända motorerna men den kommer knappast styra rätt vid slingan då.
Om du polvänder så de går åt rätt håll så blir det ju helt normalt. Motorerna är väl identiska? Det är väl inget specifikt höger eller vänster på dem?
 
Hej alla som tuffar på med sina gamla 520.
Min fungerar oftast bra.

Har länge funderat på hur man skulle kunna få den känsligare mot hinder. Den kör ju gärna runt med ungarnas parkbänk mm om man glömt plocka undan i trädgården. Senast idag hade jag glömt pausa den i laddning så han åkte upp på nya studsmattans ben och körde sönder sin kniv så det lossnade en bit. (Ny beställd ).

Saken är att jag råkar ha tillgång till en 3d skrivare i källaren och funderar på att rita upp en extra stötfångare och sätta en eller 2 mikrobrytare till i fronten. Vad tror ni? Går det bara koppla i serie med de andra?

Är det någon som är vass på cad här inne?


Mvh Anders.
 
Har du någon idé om hur din "bumper" skall se ut och hur stor den skall vara. De flesta 3D-skrivare har ju en begränsad storlek på bädden. Om man gör den i flera delar ökar risken för att den skall fastna i grenar som hänger ned från buskar och träd.
Ett alternativ är att byta till mjukare fjädrar vid microbrytarnas armar. Eventuellt kan man korta ned dem något för att få en högre känslighet.
 
Jag har funderat på att göra 2st. Men inte kunnat klura ut riktigt hur det skulle se ut. Jag har en bädd på 220x220mm att skriva på... ca240mm höjd.

Igårkväll låg jag o funderade på om man inte skulle sätta en brytare vid "styrpucken" uppe under själva chassit istället. Hmm... eller om man skulle sätta nån induktiv givare istället då den iaf vänder vid metalliska föremål....


R RH_Dreambox skrev:
Har du någon idé om hur din "bumper" skall se ut och hur stor den skall vara. De flesta 3D-skrivare har ju en begränsad storlek på bädden. Om man gör den i flera delar ökar risken för att den skall fastna i grenar som hänger ned från buskar och träd.
Ett alternativ är att byta till mjukare fjädrar vid microbrytarnas armar. Eventuellt kan man korta ned dem något för att få en högre känslighet.
 
Hej,

Jag behöver flytta laddstationen och förlänga sladden men jag är osäker på vilken typ jag ska använda. Någon som vet vilken typ som funkar bäst. Vi pratar alltså sladden från signalenheten fram till laddstationen.
 
Jag har haft vanlig fk 1.5mm2 till slinga i några år. Se till att vulktejpa skarvarna bara.
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej,

Jag behöver flytta laddstationen och förlänga sladden men jag är osäker på vilken typ jag ska använda. Någon som vet vilken typ som funkar bäst. Vi pratar alltså sladden från signalenheten fram till laddstationen.
 
A Anders Lindqvist skrev:
Jag har haft vanlig fk 1.5mm2 till slinga i några år. Se till att vulktejpa skarvarna bara.
Hej,

Tack för svaret, men begränsningskabeln har jag koll på. Jag frågar alltså om kabeln som ansluts till signalenheten med en 6-polig kontakt. Två av ledarna bör vara +/- för laddningen och två bör vara till slingan, men behövs de andra två?
 
Jag tänker att en EKK 4g bör räcka? Sen skarvar jag den 6-poliga kontakten men lämnar några, någon som vet vilka? Eller ska all användas?
 
Endast fyra ledare används.
Laddare +
Laddare -
Slinga
Slinga
Används ej
Används ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.