Jag har möjligheten att vrida på nacken.
 
Alla är olika och så även trafiken på olika ställen och mycket beror ju på intensiteten. Den som är osäker i svenska rondeller skulle nog köra lite i utlandet. Där kan det ju vara sju resor värre och svenskar generellt kör nog bra jämfört med utomlands. Där gäller det ju att veta exakt var man ska innan rondellen helst. Har själv snurrar många varv i stora rondeller i england. Där kan de ju se ut hur som helst typ och i större städer matar det ju bara på i alla filer, knökfullt hela tiden.......
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Jag har möjligheten att vrida på nacken.
Aha, det är det som är förklaringen.

Skiss av en rondell med pilmarkeringar som visar möjliga körriktningar för bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara för att vara tydlig med hur du vrider på nacken så att jag kan lära mig. Du är blå bil och ska norrut här (du körde in från söder). Övriga bilar körde också in från söder och ska troligen norrut, men kanske ska de västerut? Kanske ska bilen längst bak österut?
Ser du eventuell blinkers på någon av bilarna?
Om du avvaktar att den första bilen svänger norrut så får du även vänta in nästa, och nästnästa, eller?
Inget fel i det, men vad har det med vridningen av nacken att göra?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag bromsade hårt till stopp såklart. Annars hade jag träffat den andra bilen i sidan.
Visst kan man alltid köra ett varv till, men som trafiken ser ut på platsen i rusningstrafik så kan man aldrig vara 100% säker på att folk inte kör 3/4 varv, dvs man kommer nog köra många varv. Alternativet är att alla alltid kör i högerfilen. Då kan alla köra hur många var de vill och det blir inget problem med att folk kör 3/4-varv. Som tidigare nämnts skulle det såklart påverka mängden fordon som kan passera under en viss tidsperiod.

Jag antar att du inte kört på platsen i fråga under rusningstrafik?! Defensiv körning är bra, men man måste också vara aktiv, annars kommer man ingenstans där, om man inte väntar tills trafiken lugnar sig exempelvis pga rött ljus och man tar högerfil.
Jag kör där flera gånger i veckan, och precis so m du är inne på så är vänsterfilen för de allra flesta en naturlig väg rakt fram. Man måste dock ha järnkoll på de som ligger i högerfil och får för sig att fortsätta i rondellen istället för att svänga av.

På det stora hela så är denna rondell troligen en av Stockholms absolut sämsta trafiklösningar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Här måste jag försvara Fairlane, han följde markeringarna för filen och bilen till höger gjorde det inte (baserat på tidigare inlägg). Alltså har han INTE bytt fil trots att han körde ut ur cirkulationsplatsen i vänster fil.
 
tttomten TomasJor skrev:
Här måste jag försvara Fairlane, han följde markeringarna för filen och bilen till höger gjorde det inte (baserat på tidigare inlägg). Alltså har han INTE bytt fil trots att han körde ut ur cirkulationsplatsen i vänster fil.
nja oavsett hur markeringarna är så är det väl filbyte så fort man lämnar en rondell? Det är därför man ska blinka höger när man lämnar rondellen. Skulle det inte vara filbyte så skulle ju det kravet inte finnas?
 
TomasJor: Är det en spiralrodell? Annars har han bytt fil även om han följt rekommenderad färdväg. Enligt illustrationen tidigare i tråden handlar det absolut om ett filbyte.
 
S Stefan1972 skrev:
nja oavsett hur markeringarna är så är det väl filbyte så fort man lämnar en rondell?
Nej.

S Stefan1972 skrev:
Det är därför man ska blinka höger när man lämnar rondellen. Skulle det inte vara filbyte så skulle ju det kravet inte finnas?
Generell regel.
 
D Daniel 109 skrev:
TomasJor: Är det en spiralrodell? Annars har han bytt fil även om han följt rekommenderad färdväg. Enligt illustrationen tidigare i tråden handlar det absolut om ett filbyte.
Vet inte vad en spiralrondell är så det kan jag inte kommentera.
Inte enl fairlaines tidigare inlägg #305
 
Hittade en bild som tydligt visar olika regler i en cirkulationsplats, gäller att ha koll på skyltar och vägmarkeringar för att köra rätt i denna.
 
  • Illustration av cirkulationsplats med riktningar och vägmarkeringar, inklusive skyltar och vägnamn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
En rondell där filer börjar i mitten och leder utåt i en spiral mot avfarter.
 
Har du något exempel på en sån?
 
hsd
Ta nu och räta ut rondellen, se den som en rak väg -filbyte före högersväng.
Givetvis med hänsyn till övriga trafikanter, oc använg körrikningsvisaren ;)
 
P pjkw skrev:
Jag tycker att det är fullständigt logiskt att "normal" trafik kör mittenfilen på en trefilig väg.
A och O är att alla gör sitt yttersta för att följa trafikreglerna. De är genomtänkta. De kanske inte är helt optimala ur din synvinkel men det gör det i alla fall möjligt för oss andra att förutse ditt nästa drag.

En av de stora anledningarna till köbildning är plötsliga inbromsningar. De uppstår när folk blir överraskade.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.