richardtenggren richardtenggren skrev:
Förstår det, vi gör nästan liknande resa, har hittills:
- Anslutit kommunalt-VA + fiber
- Bytt garagetak
- Dränerat
- Byggt ut 22m2
- Bytt tak
- Målat och bytt golv tillfälligt inne.
- Renoverar nu fasaden, river tegel, tilläggsisolerar, sätter träfasad, byter fönster (enbart 3 källarfönstren med samma mått som innan)
- Planerat om tomten en del

Men som du säger vill jag inte tänka på timmarna innan vi är klara, men det är min hobby :)

Nu har ni ju redan installerat, men skillnaden är liten om man inte stirrar sig blind på detaljer. Här ser man skillnaden.
[bild] [bild]

Jag tänker att eftersom reglarna inte ligger kolinjärt, kommer skruvraderna inte linjera?

Nu förstår jag, men kan erkänna att skillnaden är ju minimal, tror inte ens att man märker det på så pass stora fönster som vi har satt in, men absolut hade jag vetat om skillnaden hade jag tagit de som var rakare kant, men nu är det gjort. :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag tycker det är superskillnad. Men de ni valt är betydligt snyggare även i ett hus med modern stil. De knappt förskjutna skruvraderna i altanen däremot kommer enligt mig inte märkas. Verkligen olika vad man stör sig på...
 
B
Jag håller med. Förskjutna skruvrader har jag läst om här på forumet nu innan jag började bygga min altan. Har sett till att inte skarva skruvreglarna så att dem blir förskjuta, men nu när jag skruvar trall så förstår jag inte riktigt varför man skulle lägga energi på det. Finns annat så som jag tror man stör sig mer på när det gäller en trall, som svikt och fula brädor
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Håller med. För mig är en trall en yta utomhus som ska användas men som kan få åldras med värdighet. Har förstått att det där är rätt olika, andra vill att den ska se ny ut för alltid. Man får tycka som man vill. Lite som en diskussion om gräsmattor här på BH nyss... ;) Men låt oss inte få @Dino84 projekttråd att bli en trall-tråd. Sorry för OT.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Håller med. För mig är en trall en yta utomhus som ska användas men som kan få åldras med värdighet. Har förstått att det där är rätt olika, andra vill att den ska se ny ut för alltid. Man får tycka som man vill. Lite som en diskussion om gräsmattor här på BH nyss... ;) Men låt oss inte få @Dino84 projekttråd att bli en trall-tråd. Sorry för OT.
Hej på er, har försökt att läsa mig till vad ni menar men förstår inte riktigt.
Hur som helst här kommer bild på hur resultatet kommer bli
 
  • Hörn av en nybyggd trätrall med räfflade brädor vid soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B
D Dino84 skrev:
Hej på er, har försökt att läsa mig till vad ni menar men förstår inte riktigt.
Hur som helst här kommer bild på hur resultatet kommer bli
Du kör ju dolda skruvar så då spelar det ju ingen roll
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
D Dino84 skrev:
Hej på er, har försökt att läsa mig till vad ni menar men förstår inte riktigt.
Hur som helst här kommer bild på hur resultatet kommer bli
Reglarna är skarvade och forsätter vid sidan om varandra. Hade du skruvat med synliga skruv hade raden med skruvar hoppat åt sidan 45 mm.
Ser väl superbra ut so far.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Reglarna är skarvade och forsätter vid sidan om varandra. Hade du skruvat med synliga skruv hade raden med skruvar hoppat åt sidan 45 mm.
Ser väl superbra ut so far.
Nu förstår jag vad ni menar dock så är det extra tvärgående reglar som har kommit on top på dessa breda reglar som syns på den bilden jag postade tidigare som är 75cm och som är spikraka utan att det finns skarv på dessa.

Men ja, även skruvarna är dolda som Baskavoda påpekade.

Man lär sig alltid nått nytt begrep här inne ;)

MVH
 
Nu var man halvvägs färdig med altanen
 
  • Halvfärdig träaltan framför gult hus med en person som sitter på en stol och tittar på resultatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd halvfärdig träaltan intill tegelhus med person som sitter och vilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Snyggt. Hur stor är den?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Snyggt. Hur stor är den?
Tack! Runt 110kvm
 
Har helt missat den här tråden. Så KUL att läsa och se allt jobb som gjorts på huset! Riktigt snyggt är det också!! Keep up the good work!
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
Och kaoset fortsätter , men snart så :). Snart är teglet helt borta
 
  • Renoveringsarbete på husvägg med borttaget tegel, ställning och fönster täckt med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husfasad där teglet tas bort, med byggnadsställningar och täckplast på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnad under renovering med hälften av tegelväggen borttagen, täckt av byggställningar och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av hus med fasad delvis täckt av tegel och byggnadsställningar, ny träbeklädnad på en del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alnervik och 6 till
  • Laddar…
Fulkemisten
D Dino84 skrev:
Snart är teglet helt borta
Helt dolt hoppas jag du menar...
Skämt åsido. Det blir jäkligt snyggt. Vanligtvis gillar jag en touch av byggnadsvård men gult tegel är inte min grej. Puts är nice! Gillar även panelen på garaget, är det ceder?
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Helt dolt hoppas jag du menar...
Skämt åsido. Det blir jäkligt snyggt. Vanligtvis gillar jag en touch av byggnadsvård men gult tegel är inte min grej. Puts är nice! Gillar även panelen på garaget, är det ceder?

Inte vårt heller När den vita ytputsen kommer på plats kommer det bli ännu tydligare. Det är vanlig impregnerat trä, dock så är det ingen garage, det är ett utrymme under altanen som kommer användas för cyklar, trädgårdsredskap osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.