Dvs att vatten tränger in utifrån mellan rutorna i kopplade fönster. Troligtvis kapillärberoende.
 
jag tror kittet har släppt från rutorna ...kitta om ::)
 
Nädå... Det kommer in mellan karm och båge. Enligt min snickare är det ett alltför vanligt problem.
 
AndersG skrev:
Nädå... Det kommer in mellan karm och båge. Enligt min snickare är det ett alltför vanligt problem.
har du överbleck monterade?
ovanför fönstret bakom fasaden skall det vara ett plåtbleck. sitter inte blecket på plats kommer vattnet rinna in uppepå fönstret och rinna emellan
 
Nej, tyvärr, det kan vara en tanke, men det verkar som vattnet sugs in med kapillärkraft mellan karm och båge.
 
Du vet väl det Anders, att fönstren inte ska monteras så långt ut i fasaden ;)
Klimatpåverkan på fönstren tar ut sin rätt.
 
AndersG skrev:
Nej, tyvärr, det kan vara en tanke, men det verkar som vattnet sugs in med kapillärkraft mellan karm och båge.
det gör det också ....jag tycker du ska provmontera ett överbleck på ett av fönstren och se om det blir bra...
är det en träfasad med foder runt om så ska överblecket sitta på översidan av fodret...

gör du ingen åtgärd kommer fönstren ruttna upp (om det är trä)
 
Det sitter redan ett överbleck ovan fodret:
pict0005t.jpg, men fodret ovan är 185mm högt så visst samlas det vatten på det och rinner ned oxå.
Har dessutom fräst ett spår i ytterbågens ovankant. Kollade nyss in grannens nylevererade RM-fönster som tydligen har ett dylikt spår för att bryta kapillärkraften. Tydligen vet SP-fönster något som Odenfönster inte vet.Få se vad som händer då det regnar från väster nästa gång....

Visst vet jag att fönstret i vissa fall lever längre om man drar in det i fasaden (även om det finns facklitteratur som påstår motsatsen), men yttre smygar på en träfasad ser bara så bedrövligt ut....
 
" Varför inte bara ha överbeslagets plåt utdragen en bit över överbrädan och där avslutad med en enkel fals?"

Ingen aning faktiskt, det har jag inte tänkt på... Skall fråga plåtisen.
 
Eftersom fodert ovanför fönstert är 185 mm brett, så tror jag att det är det som är problemet. Jag skulle prova med att sätta ett litet fönsterbleck mellan nedankant foder och fönster. Det räcker med att det sticker ut 20-30 mm från fodert.

En annan variant skulle vara att bocka ut det befintliga överblecket en aning, så att det ej ligger direkt an mot den underliggande listen. Vinkla ut den ~ 45º, då kommer du att bryta kappilärkraften. ;)

::) Kanske skulle du prova alternativ två först. ;)
 
Japp, jag har satt ett litet bleck, 20x20xfönstrets bredd i underkant på ovanfodret på ett av fönstren, samma som jag fräst. Det har dock inte regnat sedan dess. Det borde avleda eventuellt utifrån kommande vatten.

En annan fråga är ev vatten som tränger in genom panelen och rinner på baksidan, men en 28mm spontad panel borde vara gaska tät.

Skall studera ovansidan och övre blecket extra noga vid nästa regn ;)
 
AndersG skrev:
Skall studera ovansidan och övre blecket extra noga vid nästa regn ;)
::) Om regnet dröjer, kan du ju alltid åstadkomma konstgjort med hjälp av en vattenslang. Jag hade inte kunnat vänta iaf! ;)
 
Jo, IOFS, men det skall komma natten till torsdag.. Om det blir väldigt regnfattingt så får jag väl ta fram slangen.
 
överblecket skall vara monterat innanför luftspalten i fasaden.
det kan vara så att det läcker in vatten längre upp på fasaden ...rinner i luftspalten.... ovanpå fönsterkarmen..... och sen in i bågen.

anledningen till att det blir så på ditt hus är att fönstren normalt sätt monteras i liv med ytterkant väggen inte efter fasaden....om du förstår vad jag menar.

det är ett problem som många har ...precis som snickaren sa.

du måste nog tyvärr .....såga av panelen över fönstret, sticka in ett riktigt överbleck med gavlar på.

såga efter fodret och 4cm ovanför fodret i hela dess längd. hugg bort läkten till luftspalten..... montera blecket dikt mot asfaboarden (eller vad du har för typ av vindskydd) dra ut språnget på blecket 25mm.

anledningen till att inte överbleckets språng skall vara lika långt som fönsterbleckets är att då vänder vattnet in mot fasaden i nederkant runt fönsterblecket.

trust me ....vis av erfarenhet

 
"överblecket skall vara monterat innanför luftspalten i fasaden.  "

Det var litet det jag sade åt snickarna, men de tyckte att det var "overkill"... Jag borde kanske ha varit mera envis.
 
"anledningen till att det blir så på ditt hus är att fönstren normalt sätt monteras i liv med ytterkant väggen inte efter fasaden....om du förstår vad jag menar. "

Jag förstår vad du menar, men om det sedan är normalt kan man diskutera :) Traditionella hus här har fönster i liv med fasaden.

Återstår att se ifall vattnet kommer innanför eller utanför panelen i vårt fall. Även grannarna har fönster i liv och inget överbleck, ens på utsidan och de får inte in vatten.
 
"du måste nog tyvärr .....såga av panelen över fönstret, sticka in ett riktigt överbleck med gavlar på. "
 
Japp, det blir nästa steg ifall spår och lilla blecket inte räcker. Ta bort övre foderbrädan. Spåra och mejsla bort litet spikläkt och sedan sätta in ett bleck (rött) mot gipsskivan:
Fonster5.jpg

Självklart litar jag på dig ;) Är tacksam för all feedback.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.