Vet du varför det är så viktigt att balkarna över fönster och dörröppningarna hamnar med rätt sida upp? Vi följer lapparna med pilar på men vissa hamnar ju med ”hålen” under balken och vissa under... undrar om de satt lapparna fel....?
 
För att bärigheten i balken är på det hållet. Armeringen inuti balken ligger inte i mitten. Hålen du ser är för infästningen av armeringen som sen tagits bort.
 
X xLnT skrev:
För att bärigheten i balken är på det hållet. Armeringen inuti balken ligger inte i mitten. Hålen du ser är för infästningen av armeringen som sen tagits bort.
Tack! Så då ska vi följa lapparna även fast hålen blir på olika sidor?
 
S Sandra Carlsson skrev:
Tack! Så då ska vi följa lapparna även fast hålen blir på olika sidor?
Absolut
 
S Sandra Carlsson skrev:
Vet du varför det är så viktigt att balkarna över fönster och dörröppningarna hamnar med rätt sida upp? Vi följer lapparna med pilar på men vissa hamnar ju med ”hålen” under balken och vissa under... undrar om de satt lapparna fel....?
Absolut ska ni följa lapparna. Jätte viktigt!
 
T Toddep skrev:
Igår kväll började jag och brorsan med hammarbandet. Efter många diskutioner om tillvägagångsätt så vet vi nog hur vi ska få resten att flyta på bättre.

1 meters gängstavar som delas på mitten.
Sträckstål 10mm spåras ner runt om inkl bärande innerväggar. 40mm Hål borras 600mm cc och dammsugas med hemma gjord förlängare av 32mm el slang.
Hålen blir 400mm djupa (alltså 2 skift block)
Rekomenderas 1,5 block men inte svårare att överdriva
Gjuts igen med grundningsbruk A som blandas löst.
Gängstavarna trycks ner och fickeras sen med hammarbandet 45*170 som vi redan innan hade borrat hål i och märkt ut var vi skulle borra på väggen så dom hamnar rätt.
Plast kläms också imellan så man kan tejpa ihop sen när man glesar invändigt.

På bilden ser man att vissa gängstavar inte går ner lika långt och det är för att vissa krockar med balk som är armerade så vill inte borra så djupt där in i balken.

Fördel att mäta ut så inte en gängstav krockar med en takstol. Man får heller inte glömma att vattna ordentligt innan gjutning.
Är det en vanlig flatfräsborr för trä du har använt till att borra 40 mm hål i översta skiftena? Eller någon annan specialare.
 
Rekommenderar ni att man murar upp innerväggarna innan eller efter takstolarna?? Blir de liksom inte ivägen, takstolarna?
 
K Klumpen46 skrev:
Är det en vanlig flatfräsborr för trä du har använt till att borra 40 mm hål i översta skiftena? Eller någon annan specialare.
Det jag använde va ett vanligt trä borr. Ytterväggsblocken är mjuka så inga problem att borra i dom(y)
Sen när väl väggarna är putsade är dom hårda och gedigna ;)
 
  • Gilla
Klumpen46
  • Laddar…
S Sandra Carlsson skrev:
Rekommenderar ni att man murar upp innerväggarna innan eller efter takstolarna?? Blir de liksom inte ivägen, takstolarna?
Jag gjorde så att jag murade ytterväggarna och två innerväggar som skulle vara bärande och sen väntade jag med resten.
Jag gipsade också hela innertaket innan jag murade upp dom sista innerväggarna för att det skulle bli mindre hinder för att göra innertaket så vänta med innerväggar är min tanke
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jag gjorde så att jag murade ytterväggarna och två innerväggar som skulle vara bärande och sen väntade jag med resten.
Jag gipsade också hela innertaket innan jag murade upp dom sista innerväggarna för att det skulle bli mindre hinder för att göra innertaket så vänta med innerväggar är min tanke
Tänkte att det kanske va svårt att limma översta raden mot innertaket?
 
S Sandra Carlsson skrev:
Tänkte att det kanske va svårt att limma översta raden mot innertaket?
Nejdå inga problem. Man kan släppa några mm sen löser putsen resten
 
Hur gör man när det finns en balk över en dörr eller öppning något block ner under där hammarband ska vara? Man får väl inte borra i balken?
 
S Sandra Carlsson skrev:
Hur gör man när det finns en balk över en dörr eller öppning något block ner under där hammarband ska vara? Man får väl inte borra i balken?
Där det fanns en balk så borrade jag så jag kom precis fram till balken bara så fick man använda kortare gängstavar där och där använde jag kemankare för extra bra limning då inte gängstaven kunde gå ner lika långt.

Jag hade dock 260 cm högs väggar och balkarna är 25 cm höga så 25 cm hade jag tills jag träffade balkarna. Har ni mindre takhöjd blir det ju mindre marginal så kanske ni ska höra med tillverkaren vad dom rekomenderar där.
Man kan ju sätta dubbla gängstavar bredvid balkarna så blir det extra fast satt för att kompensera där det inte kan dra lika bra.

Bygger ni själva?
 
Ni kan ju strunta i hammarband, och gjuta in gängstänger i kantbalken, så gjorde vi.
 
X xLnT skrev:
Ni kan ju strunta i hammarband, och gjuta in gängstänger i kantbalken, så gjorde vi.
Hur menar du? Har du bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.