Hej,
Vi köpte ett hus för ca 10 år sedan. Det är byggt på 70 tal. Grannens tomt är ca 2 m lägre ned. Vår tomt är fylld med nått (jord) och gräsmatta. Vid gränsen går nu 90grader en slipers vägg ner mot grannen. Denna börjar svikta......vi har behov av att fixa vår sida och har tänkt plantera om gamla rabatter.

Men, det finns ju stor risk att själva stödmuren inte håller. Den kommer troligtvis inte hålla ens oavsett om vi gör något. Har ingen aning om hur den kan vara uppbyggd för att hålla vår vikt...

Vem ansvarar för vad?

Om grannen inte inte bryr sig kan vi då låta allt bara rinna ut (kollapsa) och sätta tex tuja? Har tyvärr inget varken mandat eller pengar att åtgärda grannen del. Min misstanke är att vi inte ens för, det är ju deras tomt? Vad är er syn?
 
Du kan ju inte låta din tomt "rinna ner" på grannens tomt. Om det varit en slänt istället för mur är väl praxis att slänten ska ligga på den tomt som ligger högre. Vet inte om det finns någon formell regel om det men så har jag fått det beskrivet av en lantmätare.
 

Bästa svaret

Grundprincipen är att den som ändrar markhöjd i närheten av gränsen, är skyldig att det inte påverkar grannens tomt. Dvs. antingen har en tidigare ägare till din tomt fyllt ut, och byggt en stödmur för att hindra att fyllningen rasar in på granntomten, eller så har grannen någon gång schaktat ut på sin tomt, och byggt en stödmur, som skall hindra er tomt att rasa. Eller så har grannarna en gång i tiden samarbetat om stödmuren, och båda har ändrat sin markhöjd.

Men underhållsansvaret ligger på den fastighet som skapat höjdskillnaden.

Om det finns tveksamheter om vems mur det är, så kan man ev. titta på tomtgränserna. Är muren byggd inom grannens tomt, så är grannen troligen ägare till muren, och är skyldig att underhålla den så inte din tomt rasar, och tvärtom.

Det finns i en del fall inskrivet i detaljplanen för området, något i stil med att en högre belägen tomt ansvarar för höjdskillnaden, det är mest vid en stor exploatering av ett område där alla höjder ändras genom detaljplanen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Här kommer lite mer info. Jag tror det är naturen som skapat skillnaden. Det är berg och naturliga skillnader. Men, tack för tipset om att undersöka hos kommunen.

Men, kan jag verkligen ta in folk och fixa PÅ MIN grannes tomt? Det låter underligt tycker jag.

Men hur annars undviker jag att det rasar? För även om höjdskillnaden är naturlig är det ju självfallet vår tomts ägare som planterat gräsmatta och fyllt jord.
 
Redigerat:
Varför måste du fixa på grannens tomt? Du får väl gräva ur och fixa slänt/mur på din sida?
 
S Strontus skrev:
Varför måste du fixa på grannens tomt? Du får väl gräva ur och fixa slänt/mur på din sida?
Själva 90 graders slipersmur är grannens. Det är jag ganska övertygad om. Alt skär den på tomtgränsen. Eftersom grannens tomt är 2m lägre MÅSTE jag ju fixa det från dennes tomt...
 
Redigerat:
  • Gilla
KateVN
  • Laddar…
Om det finns en nybyggnadskarta över fastigheterna kan man där se de ursprungliga höjderna innan slänten byggdes, som tidigare sagts i tråden är det den fastighet som ändrar höjden som är ansvarig för att ta upp nivåskillnaden. Det kan vara så att de ursprungliga fastighetsägarna gjorde det tillsammans, men finns där ingenting skrivet så skulle jag tolka det som att du ansvar för den del av slänten som ligger på din sida och grannen för sin sida.

Du kan inte fylla upp med mer material på din sida om slänten inte håller för det. Har du pratat med grannen om vad denne tycker? De kanske vill göra en gemensam upprustning?
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Nu kanske jag är lite trögtänkt, men varför måste du fixa det från grannens tomt bara för att den är 2m lägre?
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Nu kanske jag är lite trögtänkt, men varför måste du fixa det från grannens tomt bara för att den är 2m lägre?
Det är den 90gradiga muren som måste stöttas upp. Jag kanske missar nått men beskriv gärna hur jag gör det från mitt håll?

Att bygga slänt eller liknande går inte för våra hus står för nära. Jag tror vi måste låta 1-2 m vara orört vid husgrunden.
 
Redigerat:
  • Gilla
KateVN
  • Laddar…
Gräv ut från din sida, fixa till muren så det står stadigt, fyll igen. Eller prata med grannen om det är okej att du gör det från hans sida om det skulle vara enklare.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Gräv ut från din sida, fixa till muren så det står stadigt, fyll igen. Eller prata med grannen om det är okej att du gör det från hans sida om det skulle vara enklare.
Hur?

Bygger man inte in armorering inåt? det går väl inte att få en mur stabil mot luft?
Jag tror faktiskt inte detta går utan att påverka grannens tomt något. Om vi gräver på vår, då kommer ju grannens slipers ramla, det är 90 procent troligt. Och hur ska vi kunna gräva och stötta upp detta samtidigt. Det är berg på vår sida....svårt att få dit L fundament.....
 
Redigerat:
Börja med att prata med grannen, kanske kan ni komma överens om att göra något tillsammans.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Om muren hör till grannen så har du troligen inget formellt ansvar att göras något åt muren. Däremot så är grannen då skyldig att se till att inte din tomt rasar.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Låter som att första steget är att ta reda på vems muren faktiskt är, dvs vem som satt upp muren för att förhindra ras ner till eller ner från sin granne. När du vet det kan du snacka med grannen om att stödmuren börjar bli dålig och behöver åtgärdas. Eller så tar du på dig hela det jobbet själv oavsett ägandeförhållanden iom att du vill ändra på din sida och är rädd att muren rasar i processen.

Om grannen kan tänka sig att vara med att dela på kalaset så borde det ju inte bli något problem att göra del av arbetet från dennes tomt, men egentligen borde du/ni väl inte behöva det?
Det är ju på din sida det måste grävas ur och läggas någon form av förankring, så vad ska du på nersidan att göra?

Om grannen äger muren och av någon anledning motsätter sig en ombyggnad/renovering även om du står för arbete och kostnad så försök få det beskedet skriftligt eller inspelat. Sen gräver du om dina rabatter och hoppas att muren håller, och om den inte skulle göra det så erbjuder du dig att reparera den, vilket verkar vara det du vill göra ändå.

Du skriver att det är berg på eran sida. Hur går det berget? Släntar det ner mot murens bas? Är det sprängt en kant vid tomtgräns? Är berget något som går att utnyttja för att förankra muren bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.