E etompau skrev:
Det finns bara en R1000 på deras hemsida, misstänker att M:et har något med "medium" att göra, då dom har två "S-modeller".
Jag har tolkat S-modellerna som "smart" eftersom dom har Bluetooth-uppkoppling.
 
Har nu beställt en ROB1000 från Classe, bara 8500:-. Känns som ett bra pris. Har nu börjat planera tomten och hoppas någon kan ge mig lite input. Kollat i manualen på nätet och den säger att minsta distans mellan begränsningkablarna är 60 cm och min smalaste passage är (efter lite fixande) 1 meter, den smala gången längst upp på bilen.

Jag tänker mig att lägga guidekabeln under stenarna på stengången och sedan runda huset med guidekabeln som på bilden. Min fråga är, följer ROB1000 alltid guidekabeln för att hitta laddstationen, eller kan den ta hjälp av begränsningskabeln också? För om den känner att den behöver laddas när den är nere i väsntra hörnet på bilden, så känns det ju hyfsat onödigt att ta sig runt hela huset tillbaka till laddstationen...

Planritning för robotgräsklippare med guidekablar runt ett hus, altan och stenstig. Laddstation markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart=hus
Grått=stengång
Brunt=Altan
Rött=laddstation (måste sitta just här)
 
N Nilfons skrev:
Har nu beställt en ROB1000 från Classe, bara 8500:-. Känns som ett bra pris. Har nu börjat planera tomten och hoppas någon kan ge mig lite input. Kollat i manualen på nätet och den säger att minsta distans mellan begränsningkablarna är 60 cm och min smalaste passage är (efter lite fixande) 1 meter, den smala gången längst upp på bilen.

Jag tänker mig att lägga guidekabeln under stenarna på stengången och sedan runda huset med guidekabeln som på bilden. Min fråga är, följer ROB1000 alltid guidekabeln för att hitta laddstationen, eller kan den ta hjälp av begränsningskabeln också? För om den känner att den behöver laddas när den är nere i väsntra hörnet på bilden, så känns det ju hyfsat onödigt att ta sig runt hela huset tillbaka till laddstationen...

[bild]
Svart=hus
Grått=stengång
Brunt=Altan
Rött=laddstation (måste sitta just här)

Den nyttjar alltid guidekabel för ut- och hemgång. Gränskabel kan på dessa modeller ej användas. (funkar på ex. Husqvarnas modeller).
I praktiken inget problem, snarare en fördel då klipparen varierar avstånd till guidekabel och på så vis undviker spårbildning.
 
  • Gilla
Nilfons och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den nyttjar alltid guidekabel för ut- och hemgång. Gränskabel kan på dessa modeller ej användas. (funkar på ex. Husqvarnas modeller).
I praktiken inget problem, snarare en fördel då klipparen varierar avstånd till guidekabel och på så vis undviker spårbildning.

Ok, tack, det kanke funkar ändå.

När jag kollar youtubeklippet om installationen från McCulloch så visar den en smal passage och säger att det måtse minst skilja 60 cm mellan begränsningskablarna och jag tänkte då att min smala passage på 100 cm skulle funka. Nu läser jag i manualen att minta passage är 120 cm och jag fattar då att i föregående resonemang med 60 cm i avstånd, gäller även guidekabeln, dvs 60 cm varje sida om guidekabeln vilket då ger 120 cm. Tror du att min passage på 100 cm inte kommer att funka för klipparen att passera?
 
N Nilfons skrev:
Ok, tack, det kanke funkar ändå.

När jag kollar youtubeklippet om installationen från McCulloch så visar den en smal passage och säger att det måtse minst skilja 60 cm mellan begränsningskablarna och jag tänkte då att min smala passage på 100 cm skulle funka. Nu läser jag i manualen att minta passage är 120 cm och jag fattar då att i föregående resonemang med 60 cm i avstånd, gäller även guidekabeln, dvs 60 cm varje sida om guidekabeln vilket då ger 120 cm. Tror du att min passage på 100 cm inte kommer att funka för klipparen att passera?
Jag har läst om installationer med smalare korridorer än vad spec. kräver. Det tråkiga svaret är att testa och se vad som händer.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
N Nilfons skrev:
Ok, tack, det kanke funkar ändå.

När jag kollar youtubeklippet om installationen från McCulloch så visar den en smal passage och säger att det måtse minst skilja 60 cm mellan begränsningskablarna och jag tänkte då att min smala passage på 100 cm skulle funka. Nu läser jag i manualen att minta passage är 120 cm och jag fattar då att i föregående resonemang med 60 cm i avstånd, gäller även guidekabeln, dvs 60 cm varje sida om guidekabeln vilket då ger 120 cm. Tror du att min passage på 100 cm inte kommer att funka för klipparen att passera?
Jag är 99% säker på att det kommer att fungera alldeles utmärkt. I princip räcker det med halva bredden på klipparen på varje sida om kabeln. Blir det trångt så börjar den bara följa kabeln mer exakt.

Min Gardena som i stort är samma klippare behöver bara 30 cm på varje sida om klipparen, vilket är halva klipparens bredd. Så jag tror att McCulloch fungerar lika.
Observera att dom nya Gardena eventuellt är lite smalare, så just 30 cm på varje sida räcker kanske inte för McCulloch.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag är 99% säker på att det kommer att fungera alldeles utmärkt. I princip räcker det med halva bredden på klipparen på varje sida om kabeln. Blir det trångt så börjar den bara följa kabeln mer exakt.

Min Gardena som i stort är samma klippare behöver bara 30 cm på varje sida om klipparen, vilket är halva klipparens bredd. Så jag tror att McCulloch fungerar lika.
Observera att dom nya Gardena eventuellt är lite smalare, så just 30 cm på varje sida räcker kanske inte för McCulloch.
Ja, det är just med Gardena jag blir lite fundersam, för när jag läste specifikationerna för just Gardenas motsvarande så säger den att det är 60 cm som är smalaste passagen. Tänkte nog att det måste vara samma för McCulloch, eftersom så mycket verkar vara identiskt på de båda, därav min förvåning när jag nu läser 120 cm i manualen.

Men gött, jag får testa helt enkelt och hoppas på det bästa :)

Tack båda för er input!
 
Jag har en small gång (1 meter), har petat in både guide och begränsningsslinga i gången trotts att det är bra mycket mindre avstånd mellan slingorna än minimum det står i bruksanvisningen. Fungerar alldeles utmärkt.
(Mcculloch S600)
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
S sharif skrev:
Jag har en small gång (1 meter), har petat in både guide och begränsningsslinga i gången trotts att det är bra mycket mindre avstånd mellan slingorna än minimum det står i bruksanvisningen. Fungerar alldeles utmärkt.
(Mcculloch S600)
Av nyfikenhet: ligger guideslingan centrerad eller närmare den ena begränsningskabeln?
 
A aekeberg skrev:
Av nyfikenhet: ligger guideslingan centrerad eller närmare den ena begränsningskabeln?
Den ligger inte helt centrerad. Första 4 meter eller så, så har vi plattor i mitten, där går guide slingan mer mot vänster sida och närmare vänstra begränsingsslingan. När plattorna slutar, så har jag kört den hyffsat i mitten.
 
S sharif skrev:
Den ligger inte helt centrerad. Första 4 meter eller så, så har vi plattor i mitten, där går guide slingan mer mot vänster sida och närmare vänstra begränsingsslingan. När plattorna slutar, så har jag kört den hyffsat i mitten.
edit: Kan ta foto om det är till mer hjälp, säg till bara
 
I i friktionen
S sharif skrev:
Den ligger inte helt centrerad. Första 4 meter eller så, så har vi plattor i mitten, där går guide slingan mer mot vänster sida och närmare vänstra begränsingsslingan. När plattorna slutar, så har jag kört den hyffsat i mitten.
I instruktionen för Rob R600 (som jag installerat) står det att guidekabeln ska ligga minst 30 cm från begränsningskabeln. Sen ska man ha så mycket plats som möjligt fritt till vänster (sett In mot laddstationen).

Om du har begränsningskabeln 30 cm från väggen/häcken/vad som nu utgör begränsningen kring passagen och det ligger begränsningskabel på bägge sidor så är det ju svårt att få guidekabeln mer än 20 cm från begränsningskabeln... Men uppenbarligen så funkar klipparen bra hos dig ändå!

Jag hade satsat på att lägga guidekabel närmare den högra begränsningskabeln (sett in emot laddstationen) och på så sätt gett den mer vingelutrymme på vänster sida. Men det kanske är fel tänkt?:thinking:

En bild vore inte fel! Alltid intressant att se vad som fungerar i praktiken. Jag ska installera ytterligare en R600 (om än inte med någon trång passage) och det är bra att veta vilka installationsregler men kan tulla lite på! :D

Edit: åker klipparen precis på guideslingan eller åker den lite vid sidan om genom passagen? Hur ser det ut när den väl är förbi?
 
Vår traditionella gräsklippare gick sönder härom dagen och nu vill vi ha en robot.
Efter att ha kikat runt lite så har vi bestämt oss för McCulloch ROB R1000, mycket tack vare kampanj på Clas Ohlson just nu så att den "bara" kostar 8495:-.

Mitt största bekymmer just nu är var jag ska placera laddstationen. Såhär ser vår tomt ut (mätt omkretsen på gräsmattan i google maps):
Satellitbild över en tomt med utmätta dimensioner för att planera placering av robotgräsklipparladdstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dels finns det instruktioner om att placera den centralt men samtidigt kan det bli svårt med tanke på guidekabeln. Hur ska man dra den i så fall?
Eller ska jag placera den längst norrut och låta roboten följa guidekabeln bort till södra delen för att klippa där?
 
A aekeberg skrev:
Jag hade satsat på att lägga guidekabel närmare den högra begränsningskabeln (sett in emot laddstationen) och på så sätt gett den mer vingelutrymme på vänster sida. Men det kanske är fel tänkt?:thinking:

Edit: åker klipparen precis på guideslingan eller åker den lite vid sidan om genom passagen? Hur ser det ut när den väl är förbi?
Det är rätt tänkt. Lämna så mycket utrymme som möjligt på den sida där klipparen åker och minst lite mer än klipparens bredd på den andra sidan, så att den kan följa kabeln exakt om den måste.

Klipparen varierar hur nära guiden den åker. Vet inte exakt mått, men typ allt mellan exakt på guiden till 50 cm bredvid. Slår den i ett hinder på vägen så följer den guiden exakt en bit och sen börjar den gå på sidan igen.

Det är i alla fall så min Gardena fungerar, så det är högst troligt lika med en McCulloch.
 
  • Gilla
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
F Flonker skrev:
...Eller ska jag placera den längst norrut och låta roboten följa guidekabeln bort till södra delen för att klippa där?
Skulle rösta på laddstation i dem lilla 'fickan' i nordöst bakom huset. Guideslingan läggs sedan hela vägen ner till södra kanten någonstans.

R1000 kan (som jag förstår instruktionsboken) följa guideslingan ut antingen hela vägen eller endast del av vägen. Det finns två 'programrader' där du på respektive rad anger dels hur långt den ska följa slingan och dels hur ofta.

Säg att du anger att den ska följa slingan 50m 50% av starterna och 85m 30% av starterna så kommer den börja klippa direkt vid laddstationen 20% av starterna. Den funktionaliteten borde passa din trädgård utmärkt!

Edit: det finns en begränsning i hur lång guidekabeln för vara (100m?). Kan begränsa hur långt ner du kan dra den i syd på din tomt. Svårt att förstå avstånden i din bild... Kan vara värt att kolla upp i alla fall så du vet vilka begränsningar som finns!
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.