Byggde nytt hus och flyttade in i oktober - 18.
I november fick vi äntligen hjälp med att finplanera tomten och 100 ton harpad matjord strödde ut och vi sådde Skånefrö Villa lyx ca 5 november. Sedan har tiden gått, det började gro så smått i februari och mars och tog lite mer fart i början av april men sen var det tvärnit. Så jag stödsådde men det kommer otroligt fattigt på vissa områden.jag vattnar ändå varje dag med sprinklers och ändå är det bara välväxt under träden, på plattan utanför skugga är det kalt... I helgen kände jag att nu får jag göra något och drog på 20kg NPK 20-3-9 enl skånefrös rekommenderation. Men det känns som inget händer, jag la inget gödsel vid höstsådden på inrådan av skånefrö...
Borde jag dessa med jord? Eller vad är fel?


Ojämnt gräs och bar jord på en nyanlagd gräsmatta som inte vuxit ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med sparsamt gräs och områden av bar jord, småsten och några spridda växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med ojämn grässtillväxt, en del tät och grön, en del kala fläckar och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För oss har den stora skillnaden varit täckduk.
I år har vi minskat storleken på rabatten och ersätta den ytan med gräsmatta. Så vi sådde i början av april. Dock räckte inte täckduken till hela området. Skillnaden på med och utan täckduk syns tydligt på bilderna nedan.

Bildcollage som visar gräs tillväxt med och utan täckduk vid kantsten och under täckduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska ta och testa det.
 
åhh, jag har sått hela min framsida med skånefrö villa lyx enligt rekommendation på plantskola, jag ville ha något som växte fort men blev rådd att ta dessa lyx frö istället då dom skulle etablera sig men ta lite längre tid... Jag har samma problem även har jag vattnat flitigt, det har kommit upp grönt över hela ytan men ganska glest, och inte mer än så, stråna kom, men dom växer ingenting, står helt still
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Att så i november tom i Skåne låter i mina öron lite märkligt sent. Gräset växer när det är över 7 grader och då bara långsamt. Det behöver också hinna etablera sig ordentligt för att klara frosten.

Mylla upp jorden där gräset inte tagit sig och sprid ut lite ny plantjord och så på nytt. Mylla ner fröna ordentligt och välta. Lägger du på växtduk kommer gräset växa bra. Tänk på att jorden bara ska hållas fuktig vid nysådd. Inga stora mängder vatten, utan lite grann många gånger istället.
 
Intressant scenario, gjorde EXAKT samma som du Shiraz! Vi sådde i slutet av september med just skånevilla lyx, faktum var dock att vi ändå fick upp lite lätt grönt redan under hösten trots allt.

Tänkte att nu till våren kommer det säga TJOFF så börjar det växa igen! Och visst växer det, men lååååångsamt!!

Jag sådde en ny del nu under påsk när det var som varmast. Installerad vattenspridare precis överallt med automatik och stödsådde hela den övriga delen. Sedan dess har jag varit noggrann att sköta bevattningen, lite men ofta!

Men inte har det hjälpt ett smack.... det växer jättelångsamt! Och jag har också en hel del kala fläckar. Men till din tröst så verkar vi vara många som har samma ”problem”. Och det är nog vädret som fortfarande är för kallt för att det ska ta fart ordentligt! Dom som det verkar gå bäst för att dom som gödslar jorden i förväg samt lagt på markduk vilket såklart förhöjer temperaturen. Men jag känner inte för att lägga markduk på 500kvm....

Funderar precis på om jag själv ska börja gödsla lite försiktigt. Men det verkar ju inte ha hjälpt dig ändå, så troligtvis är det bara att invänta att värmen kommer!

Här har du en annan tråd med samma problem:
Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?
https://www.byggahus.se/forum/threads/nysadd-graesmatta-vad-behoever-jag-goera-nu.342415/page-8
 
  • Gilla
Ättestupan
  • Laddar…
Såhär ser det ut nu.... har väl växt lite mer sedan sist dock.


Trädgård med nytt gräs, stenlagd gångväg och en påbörjad grund för byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med en ung träd, gräs, skugga av en person och trädäck i kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utkik från en träveranda över en växande gräsmatta med leksaker och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växande gräs på en bakgård med ett nyligen grävt område i förgrunden och en vit villa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med en gräsmatta och växande buskar tagen från ett högre perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äntligen har det tagit fart, nu växer det så det knakar. Fortfarande några få kala fläckar men det är på gång och jag klippt en första gång. Dock är det en del ogräs som kommit där det saknats gräs så jag får gå och plocka dagligen
 
Jasså? Kul för dig, tyvärr kan jag inte säga detsamma.... :cry::cry::cry:

Var i landet bor du? Tänker på om ni haft det varmare än mig....
 
C crazytok skrev:
Jasså? Kul för dig, tyvärr kan jag inte säga detsamma.... :cry::cry::cry:

Var i landet bor du? Tänker på om ni haft det varmare än mig....
Vellinge, längst ner i Skåne. Så fort det blev riktigt varmt och kom regn så hände det massor. Vet inte om gödsel och dressjord gjorde något med
 
När blev det riktigt varmt hos er? Bor själv i Göteborg, här har det legat omkring 8-15gr dom senaste veckorna... men nu verkar det bli runt 17-25gr i veckan så hoppas att det sätter fart på grejerna!

Har du gödslat och toppdressat allt? Vilket gödsel och hur mycket? Hur gjorde du för att toppdressa? Kastade ut det för hand och krattade?
 
Pratade med en trädgårdsmästare om åtgärd av gräsmattor efter förra årets torka. Rådet jag fick var att ta det lugnt, vi börjar för tidigt och gör ofta mera än vad som behövs på våren. Det som krävs är värme, inte enbart på dagen med sol utan att de kalla nätterna försvinner som växter kan reagera på, dvs jorden får viss temperatur och stabilare dygnstemperaturer, samt att regn.
Jag har ju inga nysådda gräsmattor, men rådet var att avvakta till midsommar för att se hur gräset återkommer och att gödsla samt dra bort ogräs som kommit efter torkan. Och alla de här "måstena" som ska göras var enligt denna trädgårdsmästaren mera utifrån att någon tagit fram produkter och att handeln stressar oss istället med olika råd om "måsten" istället för att vi anpassar oss efter naturen. En torrsommar med bevattningsförbud (är redan infört i en del kommuner) så är arbetet bortkastat.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.