Nej! Kant till kant blir 6 mm om trallen är 120 mm. Är den blöt och tex 124 mm blir ju springan 2 mm.
 
  • Gilla
MimmiB och 1 till
  • Laddar…
Varför ska man lägga så blöt trall? det är mycket bättre att i så fall låta den ligga ett par-tre veckor på tork innan man lägger den. Då kan man ju kolla så att den har ett rimligt breddmått, 120-122 mm.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Varför ska man lägga så blöt trall? det är mycket bättre att i så fall låta den ligga ett par-tre veckor på tork innan man lägger den. Då kan man ju kolla så att den har ett rimligt breddmått, 120-122 mm.
Om du väntar tills trallen torkar så kan du starta tillverkning av flygplanspropellrar...
 
  • Gilla
  • Haha
pellefant och 8 till
  • Laddar…
W warthogger skrev:
Och det blir 6mm i detta fallet med 28*120
Nej, det är 126 kant till kant som gäller.
 
W warthogger skrev:
Och det blir 6mm i detta fallet med 28*120
Om trallen är exakt 120 bred så stämmer det, men det är inte 6 mm som de rekommenderar. Det verkar dessutom rätt omständligt att först mäta att trallen är just 120 mm, för att sedan kunna lägga med 6mm springa.

Hur hade du förresten tänkt göra om trallen inte är 120 mm bred?
 
Den här diskutionen om dom nya sätten att lägga trall verkar smitta av sig i andra trådar.
Ni kanske borde hålla till ämnet och föra den diskutionen i den tråden allt startade ni som har problem med ritningar :)
 
Det är sant, ber om ursäkt för mitt bidrag till urspårningen.
 
En trallbrädor är bara 120 mm bred den dagen på året då den har samma fuktighetskvot som den hade när den hyvlades!
Därför skall man aldrig lägga trall med en visst mellanrum, det ser för j**ligt ut! Alla andra tider på året är brädan mellan 117-124 mm beroende på hur täta årsringar varje enskild bräda har.
Det finns ett bra sett att lägga trall så den ser bra ut över året, det är att mäta och markera en måttkedja på den förste och siste bjälken med exakt 500 mm. Man använder ett stålmåttband och märker 0>500>1000>1500>2000> o.s.v gör samma i andra ändan. Använd sedan ett kritsnöre och markera övriga bjälkar. (Använd helst en snöre med vit krita, blå går inte att tvätta bort.)
Nu skruvar man dit var 4:e bräda exakt vid markeringen med en skruv närmast markeringen!
På detta sättet undvikes solfjäder och böjda mellanrum. Fortsätt över hela däcket.
Nu kan man lava ut övriga 3 bräder emellan, välj bräder med samma avstånd mellan årsringarna i en 3-grupp.
När man skruvar dessa 3 brädor använder man tunna kilar och tvingar bräderna så sprickan för ögat ser lika ut. Då kommer sprickorna på intilliggande brädor att se lika ut över året även om det är 2mm i Mars eller 8 mm i början av Juli.
Ritning för trallläggning med markerade mått på 500 mm intervall och skruvpositioner på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 11 till
  • Laddar…
W warthogger skrev:
Tänk på att svenskt trä rekommenderar 6mm springa mellan trallen nu för tiden
Fel!
 
L Leif i Skåne skrev:
En trallbrädor är bara 120 mm bred den dagen på året då den har samma fuktighetskvot som den hade när den hyvlades!
Därför skall man aldrig lägga trall med en visst mellanrum, det ser för j**ligt ut! Alla andra tider på året är brädan mellan 117-124 mm beroende på hur täta årsringar varje enskild bräda har.
Det finns ett bra sett att lägga trall så den ser bra ut över året, det är att mäta och markera en måttkedja på den förste och siste bjälken med exakt 500 mm. Man använder ett stålmåttband och märker 0>500>1000>1500>2000> o.s.v gör samma i andra ändan. Använd sedan ett kritsnöre och markera övriga bjälkar. (Använd helst en snöre med vit krita, blå går inte att tvätta bort.)
Nu skruvar man dit var 4:e bräda exakt vid markeringen med en skruv närmast markeringen!
På detta sättet undvikes solfjäder och böjda mellanrum. Fortsätt över hela däcket.
Nu kan man lava ut övriga 3 bräder emellan, välj bräder med samma avstånd mellan årsringarna i en 3-grupp.
När man skruvar dessa 3 brädor använder man tunna kilar och tvingar bräderna så sprickan för ögat ser lika ut. Då kommer sprickorna på intilliggande brädor att se lika ut över året även om det är 2mm i Mars eller 8 mm i början av Juli.
[bild]
https://www.byggahus.se/forum/threa...ing-av-trall-alla-moment.337158/#post-3292962
 
Men är vi inte väldigt off topic ? :sweat:
 
  • Gilla
Henric Storm och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
orkar inte läsa svaren så jag svarar i egenskap av snickare som handlar via brädgård. Brädor du själv anser att du inte är nöjd med, tar du ock åker tillbaka med. Du talar bara om att du inte är nöjd med kvaliten utan vill byta till andra fräscha. De kommer låta dig göra det utan problem.
De vill ha nöjda kunder och de vill ha dig tillbaka som kund. Så det kommer gå problemfritt. Var bara vänlig och säg du vill byta ut. =)
Jo, jag handlade på beijer och de brukar va hyfsade, det står i finstilta att jag får byta under lång tid men mitt problem ligger i 4,8m långa brädor och 2,65m bädd på släp i Göteborgs trafik. Klart jag då tog hemleverans och då plockade handlaren åt mig och jag vill inte åka tillbaka mer än en gång... Fast jag är inte snickare utan jobbar med IT så jag är bara i bygghandel som privatperson.
Men till TS
Ska försöka hålla mig till ämne
Jag tycker som itwasntme du borde få åka och byta det som är dåligt.
 
B
Kan uppdatera tråden lite. Ringde butiken då jag skulle beställa ytterligare 400lpm och tänkte avsluta samtalet med att jag gärna ville byta ut en del av det jag fick levererat senast. De ville att jag fotoade det som skulle skickas tillbaka, vilket jag gjorde. Fick rill svar någon dag senare att det egentligen inte är något fel på det jag fått, då det är trä och trä kan se ut på olika sätt. Dem var i alla fall "sjysta" och lät mig returnera hälften.

Jag begriper inte varför man är snål och inte tar retur på allt. Det ända man kan konkurera med jämfört med tex bauhaus är just service och leveranser i mina ögon då priserna är högre. Var det nu inget fel på virket så lär de väl ändå lägga tillbaka det och sälja det till någon som inte är lika petig som jag. Nästa gång väljer jag en annan handlare av principskäl.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
baskavoda, Det tycker jag du gör helt rätt i.
Blir faktiskt förbannad när jag hör detta. Man väljer just en proffshandel av just skälet att få
ett bemötande som trumfar alla andra. Du skulle inte ha godtagit deras jämkning utan helt enkelt kört dit det själv. Självklart väljer du en annan firma (det tycker jag du kan maila dem och säga, de kanske ändrar sig) när du får det bemötandet. Håller inte virket den kvalitet man förväntar sig, så har man all rätt att reklamera det utan avdrag. Under förutsättning att det är helt och rent. Skandal.
 
Z Zkee skrev:
Liknande upplevelse 15-20% som jag inte tyckte va användbart i hela längder sortering g4-2 "premium trall" samt att jag fick limma 20tal knaggar och slipa några slagmärken eller hyvelmissar. Sen fick jag tvinga ett 10tal bränder på plats då de va som en banan, gick utmärkt med lite hävstång i regel under.

Men det jag inte använder på däck blir istället kjol. Skulle säga 3-4 brädor som e helt kass. Butik jag handlade i ger bytesrätt generöst men pengar tillbaka kortare tid än det tar att bygga (utvärderar virke under bygget)

Sen det virket som jag tänkte använda till staket är en annan historia som är off topic här...

[bild]
[bild]
Bra smak på verktyg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.