M
Vi vill bygga ett ca 30 kvm stort trädäck i direkt anslutning till huset. Det krävs ett trappsteg hela vägen runt då marken sluttar bort från huset. Har även tänkt staket på en sida. Har fått prisuppgift på 18-19000kr för material. Undrar mest om detta låter rimligt eller om vi blir lurade?

Tack!
 
Jag har ju inte byggt trädäck själv, men baserat på vad vi har skrivit om material till trädäck tidigare så låter det dyrt.

För två år sedan kom vi fram till att materialet till en 100 kvm stor altan kostar 25 000 kr. https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-altan-eller-tradack

I mars månad i år tog vi in priser på ett dubbelt så stort trädäck som ditt och kom fram till att det kostar 17-25 500 kr. https://www.byggahus.se/pris-pa-mat...hus-beijer-bygg-byggmax-bygghemma-och-k-rauta
 
M
Kan det vara så att priser kan variera beroende på var man bor? Vi bor utanför Malmö.
 
T
Jag håller på med ett trädäck på 48m2 och har som det ser ut idag betalt 13300kr för materialet (inkl skruvar/beslag, plintar osv)

Så ditt pris låter ganska högt :thinking:
 
Är det "premium" trall eller vanlig trall?
Är det nedsänkt bjälklag tillkommer det ju en del material för balkskor och ankarskruv.
 
M
Det skulle vara vanligt tryckimpregnerat trä, standardplintar som grävs ner, standardreglar och markduk. Tycker också att det låter dyrt...
 
Vi behöver mer information.

Höjd på altan
Bredd
längd
CC-mått bjälklag
typ av trall?

Jag tycker inte att 18000 låter orimligt, men det beror också på altanens utformning.
 
Tycker det låter lite i överkant om det är vanlig trall. Slängt ihop en ganska "krånglig" altan här själv på drygt 100kvm, med mkt trappor, vinklar, inbyggda planteringslådor, staket, glasräcke, stenparti, ganska mycket belysning etc och ligger väl på strax under 50k i material för tillfället.
 
E
Vad ingår i priset? Det är väldigt lätt att jämföra meter för meter på tex byggmax eller bauhaus hemsida. Dom är i regel billigast runt om i landet, nån krona upp å nån krona ner på respektive vara.
 
M
Allt material ingår. Måtten skulle vara 8x4 meter med ett ”kapat hörn”, så ca 30 kvm. Höjden är ca 20cm inne vid huset och ca 50cm längst ut på altanen med ett trappsteg ner på två av tre sidor. Allt skulle göras med standardmått på reglar, plintar etc.
 
Stor skillnad på trall o trall.
28x120 kan ju kosta ca 12:-/m men då är det sämre kvalitet typ G4-4 eller G4-5.
28x120 i kvalitet G4-2 kostar runt 20:- och G4-1 kostar väl nästan 30:-/m.
Har man 7-800 lpm trall blir skillnaden stor.
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
TS: Om du har möjlighet att fota offerten och lägga upp här, så blir det nog lättare för oss att se om det är dyrt eller inte. stryk över allt som är känsligt typ ditt namn, adress, företaget som säljer m.m.
 
Jag har precis avslutat ett 100m2 trädäck i marknivå med 120x90 reglar som bärande, 28x120 Norrlands furu, rostfri skruv och ca 50 plintar. 10 meter staket och 2 trappor.
Materialet landade på ca 50 tkr. Jämförde byggmax och lokal handlare, 10 % dyrare att ta det lokalt, med det har jag sparat in då de bytte ut allt virke som såg tråkigt ut samt tog tillbaka det som jag fick över.
 
Låter som att du ska låta en snickare göra det åt dig?
Om så är fallet så har många snickare idag uppräkning på material, dvs de lägger på en procentsats så de tjänar pengar även på materialet.
Mellan 5-12 i uppräkning är normalt.
Som nämnt ovan, dela gärna med dig av offerten så är de lättare att säga om det är billigt eller dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.