Känns som det är läge att byta bort direktelen till något billigare alternativ :)

Huset är från 1910, ligger i Jämtland och utbyggt i omgångar åt olika håll så nu är det ca 185m2, delvis i två plan. Värms idag med direktel i form av takvärme, radiatorer och golvärme (salig blandning) + att det finns vedspis och öppenspis.
Energiförbrukning för uppvärmninga idag är ca 20-25000 kWh el + ca 5kbm ved/år

Vad ska man då satsa på för framtiden ?

Jag är helt inne på att konvertera till vattenburet system med radiatorer, men vad kostar det ?
Hur mycket kan man spara där på att göra jobbet själv?

Nästa fråga är vad man ska värma vattnet med ?
* Lämplig mark för jordvärmeslingor finns det (tomten är på 1,7ha)
* Vi har inte möjlighet att sköta systemet varje dag (ved går alltså bort)
* Pellets kanske, men vad händer med skatter i framtiden ?
* Frånluftsvärmepump med stöd från braskamin ?
* Stödvärme från solen.

Hjälp mig med lite inputs på vad sakerna kostar (ungefär) så jag kan börja räkna.
 
Hej Ubbe

Jag sitter i samma sitts själv
Mindre hus där ca 15-18000 Kwh går till värme

Jag har iofs bara vanliga elradiatorer men jag vill också bort från elen så jag har börjat klura lite.

Har ingen anning om det är rätt men jag har utgått från att jag vill ha samma elementeffekt vid dt30 som jag har som toppeffekt på elelementen nu. Sen har jag börjat sammanställa matrial behovet med hjälp av priser från rinkaby rör och purmos hemsidor.
 
Här är en till med direkt el.

När man pratar med folk så verkar det som om det är världens grej att sätta dit vattenradiatorer. Är det verkligen så svårt som de får det att låta?

I mitt hus så skulle en del rördragning kunna gömmas bakom köksskåpen och en del skulle behöva monteras på vägg. Klarar man det själv om man har rätt verktyg?? :-/

Christopher
 
Ubbe skrev:
* Pellets kanske, men vad händer med skatter i framtiden ?
Har inte sverige skrivit på Kyoto-protokollet som syftar till att minska världens koldioxidutsläpp.

Att vi skulle få lägga skatt på nått som inte släpper ut någon koldioxid är väl ganska osanoligt. eller...
 
Svenska staten funkar så att så fort de ser att nåt blir populärt så beskattar de de... De missar aldrig en chans att blåsa skattebetalarna på en krona eller 2...
 
mats_o skrev:
Hej Ubbe

Jag sitter i samma sitts själv
Mindre hus där ca 15-18000 Kwh går till värme

Jag har iofs bara vanliga elradiatorer men jag vill också bort från elen så jag har börjat klura lite.

Har ingen anning om det är rätt men jag har utgått från att jag vill ha samma elementeffekt vid dt30 som jag har som toppeffekt på elelementen nu. Sen har jag börjat sammanställa matrial behovet med hjälp av priser från rinkaby rör och purmos hemsidor.
Intressant !
Har du kommit fram till några ungefärliga priser du kan dela med dig av ?


likblek skrev:
Här är en till med direkt el.

När man pratar med folk så verkar det som om det är världens grej att sätta dit vattenradiatorer. Är det verkligen så svårt som de får det att låta?

I mitt hus så skulle en del rördragning kunna gömmas bakom köksskåpen och en del skulle behöva monteras på vägg. Klarar man det själv om man har rätt verktyg?? :-/

Christopher
Exakt, hur svårt kan det vara ::)


Efter lite surfande här har jag hittat kalkylpriser på 4-6000kr/element för konverteringen till vattenburet. Räknar jag antalet rum jag har värme i idag och 5000kr/element blir det 75000 :surprised:
Vad kan kalkylpriset tänkas ligga på om man monterar radiatorer och rör själv ?

Är det ens lönt att konvertera till vattenburet ?
Det är kanske bättre att montera en luftvärmepump och lägga lite krut på att förbättra luftcirkulation mellan över/und -våning ?
 
vattenburet höjer ju värdet på ditt hus. din valfrihet i framtiden är enorm.. luft värmepump är ju bra i vissa fall i dag.. men när/om el priset har stigit till det dubbla.. är den så bra då?

Vattenburet tror jag inte du kan "tjäna" in på ekonomiskt. Men vilken frihet.. är ju som att kör kort o bil.. ;)
 
Per-Erik skrev:
vattenburet höjer ju värdet på ditt hus. din valfrihet i framtiden är enorm.. luft värmepump är ju bra i vissa fall i dag..  men när/om el priset har stigit till det dubbla.. är den så bra då?

Vattenburet tror jag inte du kan "tjäna" in på ekonomiskt.  Men vilken frihet.. är ju som att kör kort o bil..  ;)
Man kan ju räkna på många sätt :)
Bra med lite inputs - det är ju det jag behöver.

Ok, att vattenburet värmesystem höjer värdet på huset, men vad har jag för gjädje av det ? Möjligen att det ger ett högre taxeringsvärde och mer pengar till Persson >:( Jag har inga planer på att sälja huset så det värdehöjande argumentet går bort..

Valfrihet, visst kan det vara bra, men till vilket pris?
Jag kan inte riktigt se vitsen med att göra en ekonomiskt sett dålig investering för att få valfrihet i framtiden. Måste vara bättre att göra rätt från början ;)

Självklart är det bra med vattenburet och jag kan välja uppvärmningssätt i framtiden, men valfriheten ligger ändå ganska långt fram i tiden. Det är ju idag jag måste välja uppvärmningssätt. Nästa gång jag kan välja är ju när det är dags att byta ut den utrustning jag köper idag - alltså minst 10år bort men troligen mer.
Därför kanske det är bättre att installera en luftvärmepump idag som ändå har en relativt kort återbetalningstid.

Oavsett om jag väljer luftvärmepump eller jordvärmepump är jag beroende av elpriset ;)
Väljer man pellets sitter man i knät på regeringen som helt plötsligt kan lägga en skatt även på den energin. Det enda som känns säkert att investera i är vedeldning men det innebär ju så mycket annat :(

 
Om man gör saker som höjer värdet på huset så kan man faktiskt tjäna på det själv utan att sälja.
Om man värderar om huset efteråt så kan man flytta över lite pengar från topp- (eller andra "dyra" lån) till bottenlån. Och då sparar man ju ränteskillnaden!
Detta förutsätter såklart att man har sådana lån, men har man inte det så har man kanske råd att investera ändå ;)
 
Ubbe skrev:
Efter lite surfande här har jag hittat kalkylpriser på 4-6000kr/element för konverteringen till vattenburet. Räknar jag antalet rum jag har värme i idag och 5000kr/element blir det 75000  :surprised:
Vad kan kalkylpriset tänkas ligga på om man monterar radiatorer och rör själv ?
Detta har vi dividerat om tidigare. Här är en första länk. I den finns det ytterligare länkar.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43743
 
Hocke skrev:
Om man gör saker som höjer värdet på huset så kan man faktiskt tjäna på det själv utan att sälja.
Om man värderar om huset efteråt så kan man flytta över lite pengar från topp- (eller andra "dyra" lån) till bottenlån. Och då sparar man ju ränteskillnaden!
Det skulle ju kunna vara en anledning att kunna lägga om lånen, men i dagsläget är inte heller det några särskilt stora pengar att tjäna där. Kostar ju dessutom en slant att ta ut nya pantbrev ;)
Kalkylen avgörs självklart av hur stora topplån man har och hur mycket värdet höjs.

Räknar man ihop detta med omläggning av lån, nya pantbrev, ökat taxeringsvärde så är jag inte så säker på att det blir så många kronor över på slutet...

Hocke skrev:
Detta förutsätter såklart att man har sådana lån, men har man inte det så har man kanske råd att investera ändå ;)
Även om jag nu har råd att investera i vattenburen värme ser jag inte varför jag skulle göra det OM det är en dålig investering som aldrig kommer att "betala sig"?

Jag köper ju inte aktier som ständigt sjunker i värde även fast jag har råd ;)

 
Upptäckte att jag varit borta ett tag...

jag tänker så här (just nu iaf)

om jag tex ska skaffa solvärme och en vatten mantlad kamin så kommer jag inte konvertera hela huset på samma gång. blir nog golvvärme i badrummet som ska göras om om några veckor och en sockelmonterad fläktkonvektor i köket (grymt kallt golv där)

acc tanken är inte mkt dyrare än en vanlig vvb och den gamla ska ändå ut. köket ligger vägg i vägg ed badrummet så att peta in tmex en pexslang genom väggen till konvektorn borde gå ganska smidigt. i mitt fall så har jag då minskat elräkningen i två av mina "dyraste utrymmen"

sedan kommer varje rum på bottenvåningen få vänta på sin tur för konvertering. detta kommer hålla investeringen ganska så låg plus att man kanske lyckas komma över någon radiator beg vilket gör det ännu billigare. ev ersätter jag två radiatorer med en fläktkonvektor.

jag tänker göra det mesta själv men ska försöka ragga tag på en vvsare som kopplar ihop det hela och hjälper till med överblicken.

när jag har pratat runt med olika människor om detta så få rman två svar:

1) försäljare/importörer/tillverkare av pumpar/solfångare/kaminer mm:

visst det går hur bra som helst

2) vvsare inkl min gamle farfar som knappast har några vinstintressen i detta (men helt ointresserad av att hjälpa till praktiskt pga sliten kropp):

nej detta går inte ska man byta till vattenburet så MÅSTE man byta allt på en gång.

den som lever får se... här står skåpet just nu iaf
 
WeeBe skrev:
Du kan ju räkna och fundera genom att besöka KoV.

Där får du en grov men ändå lämplig analys att utgå ifrån.

[länk]
Tackar för den länken.
Den kalkylen är en bra början - men vid en snabb räkning med "defaultvärden" verkar det inte vara någon vinst med konvertering inom de närmsta 10-15åren..

Krävs nog lite filande på siffrorna för att man ska komma närmare sanningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.