Hej!

Vi hoppas få hjälp med en sak.

Vi har precis köpt ett litet litet hus byggt 1924 som värms upp med vattenburna element. Från pannan går det fula rör fram till alla element och vi skulle gärna vilja bli av med dessa rörledningar. Frågan är då: Är detta svårt att genomföra? Kan man koppla in elelement istället. I och med att huset är så litet, ca 80 kvm, så borde inte elförbrukningen påverkas särskilt mycket i och med ett sådant byte. Eller vad kan man annars göra? Vi är ytterst tacksamma för alla tips!!!
 
Hej!

Jag har ett 1924:a hus också, har sparat alla gamla element och kopmpletterat
men några nya - tyvärr- jag tycker att de gamla är snygga då de passar i stilen.
De verkar vara i gott skick så jag har bara bytt termostaterna (vilket vissa tycker är ett helgrån - de skulle säkert putsa upp mässingsventilerna så de glänser  :))

Element o rör från förr verkar vara av tjockt gods.

- vill du verkligen ha direktverkande el = dyrt?

Om du tar bort det vattenburna systemet så blir det inte lika flexibelt i framtiden om du
behöver byta värmekälla!

Vilken värmekälla har du nu?
 
Elfa skrev:
Hej!

Vi hoppas få hjälp med en sak.

Vi har precis köpt ett litet litet hus byggt 1924 som värms upp med vattenburna element. Från pannan går det fula rör fram till alla element och vi skulle gärna vilja bli av med dessa rörledningar. Frågan är då: Är detta svårt att genomföra? Kan man koppla in elelement istället. I och med att huset är så litet, ca 80 kvm, så borde inte elförbrukningen påverkas särskilt mycket i och med ett sådant byte. Eller vad kan man annars göra? Vi är ytterst tacksamma för alla tips!!!
Jag hade samma problem, och bytte alla värmerör och alla radiatorer (10 st?) Förra sommaren. Jag gjorde allt jobb själv. Mina slutsatser är följande:

1. Man bör inte ha tummen mitt i handen. Jag placerar arbetet på en fyra på Timellskalan (1-5)

2. Det finns mycket pengar att spara på att göra arbetet själv, men räkna med att det tar tid.

3. Planera arbetet ordentligt och upprätta detaljerade ritningar och materiellistor.

4. Ha en våtdammsugare till hands när du kapar ner befintligt rörsystem med tigersåg.

Det finns förresten en tråd om det här. Jag skall se om jag kan hitta den.
 
Tack snälla för era tips och åsikter, de har varit till stor hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.