Hjälp! I fredags fastnade lås"tungan" inne i låset så nu måste vi låsa låset för att dörren inte ska blåsa upp. Låset är ett halvår gammalt och av modell ASSA C2002 (0947). Kan jag fixa detta själv?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fallkolv är det rätta namnet
Troligtvis stukad länkarm, trasig fjäder, eller någon grad. Är det bara ett halvår, ring assa, låssmeden eller stället som har sålt det.. Du har garanti på det, vilket det med all säkerhet hamnar under
 
Det låset får du byta om det inte är äldre. Deras fallkolv har varit ett problem på alla evolotionkistorna. Har du köpt den själv så vänd dig dit och få en kista som är tillverkad efter 1005. Annars får du vända dig till dörrtillverkaren eller husbyggaren.
 
Samma sak hände mig i höstas. Jag ringde Assa som skickade ett nytt på garantin. Enda motkravet var att skicka tillbaka det gamla. De skickade tom med ett förfrankerat kuvert för returen.

P.
 
Tack för svaren. Nu vet jag att det heter fallkolv och inte låstunga. Jag ringde låssmeden idag. Han kommer ut och byter låset imorgon och skickar det trasiga låset vidare till Assa. Om Assa kommer fram till att felet beror på dom så går ärendet på garantin. Annars får vi själva stå för bytet.
 
Nu ser man inte helt tydligt vad för trycke du har på dörren, är det inte Assa orginal så kan de i värsta fall näka garanti. Detta eftersom andra fabrikat faktiskt kan skada kistan med att de är för tunga eller helt enkelt går för långt. Assa vill att man monterar trycken med returfjäder eftersom dessa har inbyggt stopp, samt avlastar fjädern i kistan. Har själv vart ute på låsbyten pga trycke som är för stort och tungt. Det gjorde att länkarmen stukades inne i kistan. Men får avsluta med att man vet aldrig, Assa är rätt generösa gällande sin Evo-serie just med tanke på alla problem.
 
Samma hände mig idag, googlade o hittade den här tråden, ringde Assa som utan frågor om trycken etc gratis skickar oss ett nytt låshus! Ska skicka in det trasiga till dem. Bra service! De sade att de hade haft problem m dåliga fjädrar i några batcher fr 2009 (vilket år vårt lås var tillverkat), därför lite extra goodwill trots att garantin gått ut.
 
Det finns trådar här med mer än 800 inlägg om ASSAs usla lås.

Men var glad att kolven fastnar i infällt läge.
Hos mig stannar den några mm ute ibland när man låser upp.
Dörren går alltså ej att öppna.

Då gäller det att ha kommit ihåg att hänga ut reservnyckeln till tvättstugan :)
 
Per Eskilsson skrev:
Om Assa kommer fram till att felet beror på dom så går ärendet på garantin. Annars får vi själva stå för bytet.
Assa är ju innovativa vad gäller garantier, så vi får se om de lyckas hitta på en skadeorsak som ni ligger bakom. Kanske att ni öppnat och stängt dörren? ;-)
 
Nimajneb skrev:
Men ASSA sköter sig.
Där ser man!
 
Samma sak hände mig igår.
ASSA har ett goodwill utbyte (ASSA2002) om låset är under 5 år.
Det trasiga låset ska skickas i retur.
 
60853986_10217907502332916_6118206107430158336_o.jpg

Detta är mitt lås. Det har en säkerhetsfunktion som gör att man kan spärra låsvredet när man går hemifrån. Den lilla svarta knappen aktiverar funktionen. När man låser upp med nyckeln frigörs spärren och vredet går att använda som vanligt.
Dock fungerar inte detta på grund av att en liten plastdetalj som ska fungera som en fjäder har gått av. Eftersom låset har några år på nacken så bryr sig inte ASSA om detta.
Tråkigt att ASSA som alltid har stått för kvalitet inte ens kan skicka mig en ny plastdetalj så att jag kan ersätta den trasiga.
 
M mitthusbergby skrev:
[bild]

Detta är mitt lås. Det har en säkerhetsfunktion som gör att man kan spärra låsvredet när man går hemifrån. Den lilla svarta knappen aktiverar funktionen. När man låser upp med nyckeln frigörs spärren och vredet går att använda som vanligt.
Dock fungerar inte detta på grund av att en liten plastdetalj som ska fungera som en fjäder har gått av. Eftersom låset har några år på nacken så bryr sig inte ASSA om detta.
Tråkigt att ASSA som alltid har stått för kvalitet inte ens kan skicka mig en ny plastdetalj så att jag kan ersätta den trasiga.
Det beror troligtvis på att de äldre versionerna av låshus 2002 inte tillverkas längre och att de nya har en annan konstruktion, det handlar alltså inte om vilja att skicka utan att detaljer till de låshusen inte tillverkas längre.
Det ser ut som om du har en riktigt gammal 2002 så gammal att det har den gamla bladmåtts bristen och jag rekommenderar att du byter till ett nytt låshus från assa eller dorma (dorma kräver även att slutblecket byts ut).
 
  • Gilla
mitthusbergby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.