Jag vill oxå åt ljudet.. :D

Vattenstenen ”porlar” lite fint/diskret (rinner från en sten ner på en sten, ner i en balja..).. men vill ha lite mer porlande.. en liten fontän kanske, ska inte låta supermycket! Men tycker det är mysigt och rofyllt.. mest fågelkvitter här i övrigt :)
 
Snigla Snigla skrev:
Jag vill oxå åt ljudet.. :D

Vattenstenen ”porlar” lite fint/diskret (rinner från en sten ner på en sten, ner i en balja..).. men vill ha lite mer porlande.. en liten fontän kanske, ska inte låta supermycket! Men tycker det är mysigt och rofyllt.. mest fågelkvitter här i övrigt :)
Jag var på väg att beställa ett vatten till min förra trädgård: Högglanspolerad vågrät diabassten diameter ca 80 cm med smalt hål/rör i mitten för vattentillförsel samt släta stenar runt om där vattnet TYST sipprar ner mot marken. Vattenblänk 50 mm så att pippina kan svalka fötterna. Det skulle bli för dyrt. Avsatt plats finns i min nya trädgård ... avsatt slantar finns inte.

Vad som är härligt med trädgård är att ha visioner. Om det sedan inte blir av har man ändå haft glädje av att önska och drömma. Detta är egentligen OT för det är inte gjort i trädgården idag.
Jag fortsätter omplantera mina bokhäckar ...
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Äh gjort o gjort i trädgården, finns plats för drömmar och tankar också :)

Du har helt rätt i att trädgården är en visionernas/drömmarnas plats.. det är det som är kul! Samma med huset eg.. drömmar och tankar om vad man kan och inte kan göra.. sedan kanske man bara förverkligar hälften - men det gör inget! Det viktiga var att tankarna skänkt dig lite ro..och glädje (inte bara stress). Varken ett hus eller en trädgård blir någonsin helt färdig.. (jag personligen tror att den dagen man känner att man är färdig med allt, då flyttar man nog)

OBS - man kan vara nöjd ändå :) utan att allt är färdigt.. man ska leva livet också :)
 
Drömmar och projekt var det ja..
Här har vi lite hinkar som ska fyllas med tomater el chilisar..
Trädgårdsjorden ska ner i potatiskragen (lite för energirik jord där just nu)..

Trädgårdsprojektmaterial, inkluderande hinkar, trädgårdsjord i säckar och balkonglådor vid trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balkonglådorna är kommande "trapprojekt" i trädgården..

En stege med fem terrakottafärgade balkonglådor monterade som trappsteg i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifagar denna inspirationsbild (@13th Marine ) som jag har.. (ej "min" bild) har inte bestämt mig om vi ska göra en mer "broformad" dekoration eller om det blir "trappa" (om det blir bro.. så är det 3 steg ner på varje sida och en låda på topp)

Funderar på vita jordgubbar och lite hängande blomster.. alternativt olika salladssorter (de behöver iaf sås lite omlott över säsongen) :D
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Kul idé!

Jag har funderat på att bygga en spalje mot en vägg på altanen och odla där.

Såååå många projekt! :D:sweat:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kul idé!

Jag har funderat på att bygga en spalje mot en vägg på altanen och odla där.

Såååå många projekt! :D:sweat:
Har man inte så mycket utrymme, får man satsa på lite smarta lösningar.. spaljeer är bra.. sådana "där" trappor är bra.. det tar inte så mycket plats man kan ge mycket tillbaka :)
 
Satt potatis:
Nyplöjd jordyta för potatisodling med stenar och grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Tjoooo... äntligen kom blåbären ner i sin odlingsbädd! (y)

Blåbärsplantor i odlingsbädd med kirskål och rapsfält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Observera rikedomen bakom.. kirskål i mängd! :cool:
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tjoooo... äntligen kom blåbären ner i sin odlingsbädd! (y)

[bild]

Observera rikedomen bakom.. kirskål i mängd! :cool:
Kirskål? Jag ser bara raps ;)

Kirskål som är så gott. Olivolja , salt och in i ugnen. Blir som lövtunna chips (y)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Kirskål? Jag ser bara raps ;)

Kirskål som är så gott. Olivolja , salt och in i ugnen. Blir som lövtunna chips (y)
Allt jag tittar på oxå (tar 5 år till nästa blomning)

Kirskålpaj, kirskålspesto.. kirskålsfyllning till pizzan (y)
Men kgpriset i affären är grymt högt hehe

Prislapp som visar jämförpris för kirskål till 598 kr/kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror iof det där va för några år sedan, priset kan ha sjunkit...
 
  • Älska
Pappa1986
  • Laddar…
H
Plantera iris och näckrosor.
Bara ta en tur iväg och hämta mer sten nu
 
  • En nyplanterad trädgårdsdam med iris och näckrosor omgiven av stenar och en träaltan, med ett lantligt hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Friserat häcken lite!
Nyligen trimmad häck framför ett hus med tydliga raka linjer i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyklippt häck längs en bostadsgata på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Grävt ner sex plintar med tillhörande platta i botten samt gjutit lite runt. Snart har vi ett staket i andra hörnan med :D
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Spräckte lite storsten till där utbyggnaden börjar ta form. Just nu är jag nöjd om vi kommer ner till ett djup så att det går att gjuta platta med lite isolering överhuvudtaget...

Grävde också i landet (försådda majsen börjar komma upp) och har passerat följande geologiska tidsåldrar, baserat på fynden:
- stenåldern
- järnåldern (spikar och beslag)
- leråldern
- tegelåldern
- glas- och porslinsåldern samt
- gipsskiveåldern.

Hur tänkte man när man grävde ner sakerna förr? "Jag ser det inte, det är borta för alltid"?
 
MultiMan
Satte ut björnbär, hallon, svarta vinbär och krusbär i helgen. Köpte samma finska krusbär på Lidl förra året och den överlevde vintern, så därför utökade jag sorterna. Skaffade fyra olika sorters tomater också, men de får nog stå inomhus i farstun som fungerar som ett växthus.

Hittade även sex olika sorters blombuskar i olika färger. Ska bli spännande att se om de tar sig i detta klimatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.