Slingan som ligger i backen funkar till vilken klippare som helst. Om du skulle byta till en Husqvarna så behöver man komplettera med guide-linor, men det är kanske inte aktuellt.
Jag ersatte min Lizard M4 med en Stiga 527S på samma slinga. Både sändare och laddare från Lizard'en är desamma för Stiga'n så skulle någotdera lägga av så kan jag använda de andra komponenterna. Även kniv och hjul kan användas som reservdelar, men nu klipper Lizard'en i den ruffigare nedre trädgården, och det gör den riktigt bra trots sin ålder.

Problemet med klippmotorn som inte går, var det så nu när du skulle starta upp den, eller hade du gjort någon service på den då felet uppstod?
525 är ju en skaplig arbetshäst, så det är ju bra om du kan hitta felet. Om du har haft isär motorerna så kan ju någon kabel skadats eller lossnat.
Titta också på klippmotorns kol. Det kan bli rätt så skitigt där och koldamm lägger sig på rotationssensorns anslutningar och kan kortsluta dessa. Blås eller dammsug rent vid sensorn.
 
Det är inga som helst problem med klippmotorn, utan med hjulmotorerna. Tog loss sensorn från klippmotorn och blåste rent, lite damm var det där men inte så farligt. Det verkar vara när den kört mot slingan med vinkel, ibland säger den "utanför gräns", ibland bara startar den om, upprepade gånger. Ibland kommer den igång av sig själv, men oftast inte.


Det är nog designen i själv som gör att jag vill byta, är inne på min tredje "italienska" klippare, och allt som kan gå sönder har gått sönder, flera gånger om. Bland annat 3-4 st brutna armar till bumpsensorn bara de sista två åren. Jag har med andra ord mycket hinder i trädgården, att lägga begränsningsslinga till alla tror jag inte sändaren klarar, är nog uppe på 400m slinga redan nu.

Jag har en passage som är ca 1m bred, mellan två hörn, ett förråd som livar med kanten på grusgång m slipers, där just mellan de två hörnen är det ca 1 meter, är inget problem med den jag har nu, så länge den följer gränskabeln till stationen, men undrar hur en Husqvarna skulle klara detta?

Schematisk planritning av en trädgård med markerad gränskabel för robotgräsklippare, inklusive friggebod, grusplan, hus och laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den passagen skall inte vara några problem. Jag har en 4 m lång passage som är ca 1 m bred. Det som händer ibland är när den går hem på "kurvbana" så kan den ibland ta ut svängarna lite för mycket, vilket gör att den får ta ett litet extra varv innan den kommer igenom. Men det är relativt sällan så det är inget som stör mig.
Jag har även en kort rundad passage som bara är 50-60 cm bred som klipparen klarar.
Skaffar du en Husqvarna så lägger du bara en guide-lina igenom din passage så är det problemet löst.

Att utöka dina 400 m borde heller inte vara något problem. Skulle signalen bli för svag så har jag för mig att det finns en switch i sändare för att öka signalstyrkan. I början hade jag ingen slinga runt träden, men eftersom klipparen hade en tendens till att klättra upp på stammarna så har jag numera slinga runt alla fasta hinder, och det bör vara betydligt mer än 400 m eftersom jag har köpt till extra kabel i två omgångar.
Och ursäkta om jag tjatar om klippmotorn, men det beror på att jag själv hade ett fel där den sista felorsaken jag gissade, var just klippmotor-kolen.
 
Var på väg att kolla kolen på klippmotorn, har bytt dem, inte på den här klipparen men på en tidigare, minns dock inte helt hur jag gjorde.
Skruvade av de två skruvarna på toppen, och kopplade loss alla kablarna, kom dock inte längre då barn krävde uppmärksamhet. Skall det gå att lyfta på toppen av motorn när de två skruvarna och kablarna är lossade?

Men som sagt så känns det som om det är något annat. Klipparen tappar även tiden numera, när den stått ute tills batteriet dött så tappar den tiden helt.
 
Redigerat:
Uppdatering, var ute och kollade lite nu, verkar som höger drivmotor "fastnar till" när den ska köra framåt. Efter att den stoppat och startar om, så börjar den först med att backa 40-50cm, sedan starta kniv och köra iväg, ofta så driver den först bara på vänster hjul i en sekund innan höger börjar komma iväg. Detta har varit samma på två olika motorer, bytte till en annan som jag vet funkar i morse. Kvarstår moderkort och kabel med varvtalsgivare som möjliga felkällor.
 
Kol på klippmotor kollade, inte många mm slitet där, nästan som nya.
Bytt kabel med sensor till höger hjulmotor, funkat i en timme nu. Hoppas hoppas.
 
Toppen!
Nu kan du snart serva den i sömnen, så mycket som du har meckat med den :)
 
Klarar nog ett kolbyte på bägge drivmotorer på under 5 min nu ;)
 
..Nu återstår bara att den går utanför slingan hela tiden. Verkar vara så att ena hjulmotorn, trotts byte av allt, är lite trög på att komma igång ibland. Det resulterar i att när den skall backa bort från slingan så backar den först bara med vänster hjul, varav sensorn svänger in över slingan och klipparen larmar för att den är utanför.
 
Ja det är surt när det krånglar.
Det jag kan tänka mig som återstår att kolla är om det är o-kontakt i någon kabel. Om en kabel håller på att gå av så kanske den inte kan leverera den ström som motorn behöver.
Det kan ju också vara något fel på moderkortet. Tex. en dålig (uppsvälld) kondensator kan störa ut motorn.
Har du inte kvar något moderkort från din gamla klippare? Wiper har ju samma eller liknande hårdvara fast lite äldre och en annan mjukvara.
Det kan ju också ha blivit något knas med mjukvaran. I så fall skulle kanske en uppdatering hjälpa.
Vi kan också hoppas att Boltis läser dessa inlägg och att han kommer med en genialisk lösning :)
 
J johan_paz skrev:
..Nu återstår bara att den går utanför slingan hela tiden. Verkar vara så att ena hjulmotorn, trotts byte av allt, är lite trög på att komma igång ibland. Det resulterar i att när den skall backa bort från slingan så backar den först bara med vänster hjul, varav sensorn svänger in över slingan och klipparen larmar för att den är utanför.
Låter fortfarande som kolproblem. Och kolen behöver inte vara slut för att det ska bli problem. På vår så är det en liten fjäder som trycker in kolen och den fjädern löper genom en slits i kolhållaren. Tyvärr trycker fjädern även lite nedåt mot kanten på slitsen och gräver gärna en liten grop som den sedan fastnar i, dvs den slutar trycka in kolen mot kollektorn, det ser ok ut vid en snabb titt men fjädern har hängt upp sig.

Man får försöka slipa bort den lilla gropen i slitsen så fjädern inte hindras, sen går det ett tag till.
 
Testat att byta till ett äldre kretskort, med tillhörande display. Gick både bra och dåligt, fick igång den, men den gick inte att stänga av, udda nog. Satte tillbaka det vanliga kretskortet, allt funkar som innan, dvs inte så bra.
Kol på drivmotorer är nya, fjädrarna är nya, de löper fint, funkar perfekt att provköra. Samma med klippmotorn, förutom att kolen är kanske 2-3 mm slitna. Har dessutom fått detta fel när den varit på väg till laddning med lite ström, och därför har klippmotorn varit avstängd.

Tror att det är kretskortet som är boven, att den inte orkar dra igång höger motor ibland när de två andra går, dvs när den ska backa efter att ha bumpat eller kört fram till begränsning. ibland fortsätter den bara, ibland startar dem om. ibland hamnar den utanför begränsningen pga av snedkörningen.

Var inte några direkta kondensatorer på det här kretskortet, men lite svart damm och såg ut att ha varit lite varmt på några ställen på kortet.

Så, någon som har ett fungerande kretskort till salu? :) årsmodell 2012 eller nyare.
 
En fundering är ju, problemen blir som allra värst när spänningen är allt för låg över batterierna, som om strömmen inte räcker till helt, Går det att ställa in när roboten skall gå att ladda? Har inte hittat något i service-menyn. jag är nere långt ner på 26XX innan den går och laddar.
 
Ställer du inte in start och stopp tid?
Gå ut kl. 9.00, gå in kl.11.00 tex. och så anpassar man tiden så batteriet räcker till med råge.
 
Jo det är ju ett sätt att göra det på, men med min trädgård så blir det inte så mycket klippt då, den måste mer eller mindre gå hela tiden för att hålla gräset nere. Tänkte om man kunde ställa volt-talet när den ger upp och går för laddning.

Men givetvis värt att testa. blir mycket springa längs slingan på väg tillbaka, men det kan det nog vara värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.