T
Du har all anledning att betvivla Teracom, speciellt vid 20 km avstånd.
Den hemmabygge-antenn som jag beskrev fungerar bättre i Sth än Ufo-antennen från Triax hos många av mina vänner. Ufo-antennerna är bara en liten spole med 20 db förstärkare, så den står sig slätt vid dåliga mottagningsförhållanden.

Ev kan en "gitter"-antenn på vinden fungera, men så fort det regnar/snöar kan du få problem. Jag skulle nog satsa på en DAT-45 på vinden med inbyggd förstärkare eftersom du har 20 km till sändaren, Har du sen skog utanför blir träden fina bromsar, speciellt när dom tyngs ned av snö, och när det blåser kraftigt kan man se hur signalnivåerna far upp och ner, har du då signal som är på gränsen vid torrt väder kommer du inte att vara glad när det blir skitväder.
 
Intressanta inlägg. Tack för alla tips!

TN-Funkis:

Jag har en sån här antenn(köpt på Expert):


Digiality V-45 UHF-antenn
För dig som behöver byta din gamla antenn. Här har du en perfekt antenn med förstärkning på 16,5 dB.

495:-

Tekniska data
Digital-tv antenn: Ja
Antal element: 45 st
Förstärkning: 16,5dB
Kanalband: UHF 21-69


Bör jag komplettera med en mast förstärkare?
I så fall. Har du något tips på vilken?

Har som sagt antennen liggande på vinden. :-/

 
  • Digitaly_V-45.jpg
Cohiba skrev:
Tack, skall kollas upp. Har eluttag på vinden så kanske kan man göra det ännu enklare.
Då kan du nog köra med budgetlösningen med en förstärkare med inbyggd strömförsörjning. Skavra elen med förlängningssladd så att förstärkaren hamnar så nära antennen som möjligt.


Ett tips när det gäller antenn på vinden v.s. antenn på mast är att de på vinden är nog mycket trevligare att ha på sommaren när det åskar...
 
Hej !!!

Provbyggde TN-funkis antenn i helgen , tog en kopparstråd från en bit EKK el kabel och böjde till . anslut koax kablen med en sockerbit , och det funkade helt perfekt för mig !!

// Anders


 
T
Till Datpsu:

Antennen duger utmärkt, om du behöver förstärkare beror helt på hur många skarvar ("splitters") som du kör med på vägen ner och om du har långa kablar, så börja med att testa antennen först, förstärkare ska alltid sättas närmast antennen och det finns många företag (typ kjell.com) som säljer förstärkare.

Se upp med termen "digital-tv antenn", det är vanliga UHF-antenner som får nya namn för att sälja bättre (bilhandlarfasoner). Det viktiga med en UHF-antenn som ska användas till digital tv är att förstärkningen mellan kanal 21-69 ska vara någorlunda jämn, en del antenner har kraftig förstärkning på låga kanaler/dålig på höga kanaler = att t.ex Mux 1-2 på låga kanaler (beroende på ort) kommer bra in medans mux 3-4 ramlar ur vid dåligt väder.

Gamla "TV2-TV4" antenner har oftast förstärkning från 21-45 och sen dalar kurvan brant nedåt, så att mux 3-4 med filmkanalerna då blir hopplös att se på.

Mitt s.k hemmabygge är en s.k "cirkulär-antenn" som tar båda polarisationerna, vilket fångar upp signalerna bättre en en s.k Ufo-antenn, och vanliga "digital-TV antenner är också gjorda för vertikal/horisontell polarisation, vilket används vid analog och digital TV, men med en cirkulär "fångar" man in signalen bättre digitalt, på bekostnad av mera spökbilder om man vill se analogt, observera att hemmabygget är för närbelägen sändare, om det är 20 km är denna bara att gömma.
 
Efter 4 veckor utan tv3 och kanal5 ringde jag Boxer. Vi kom inte fram till något, men eftersom jag varit utan så länge erbjöd dom 600krs värdecheck på ett besök av en installatör. Kan jag inte få några roliga kanaler istället, frågade jag. Det fick man tydligen inte :)

Hur som hellst så blir jag snart tokig. Det står att jag har 100% (hoppar mellan det och typ 98%) så nu förstår jag inte riktigt. Eftersom jag kör mot Örnsköldsviksantennen och har så bra täckning kan man väl anta att antennen är trasig, eller? Kan det vara så att eftersom tv3 och kanal5 ligger på högsta frekvensen av de 4 MUX'arna (eller vad det nu heter) så har just dessa dålig kontakt eller borde jag kunna se kanal5 och tv3 bara jag köper en ny antenn? Går det att felsöka på något mer vetenskapligt tillvägagångssätt som inte innefattar mig ute på en stege, slängandes antennen fram och tillbaka? Kan tillägga att det aldrig varit några problem förut och det är ingen snö eller något annat som stör på antennen. Skulle tippa att antennen är nyare än 7 år iaf. Kan vara 3 år (flyttade hit för 2 år sedan). Ska jag köpa ny antenn eller prova annat? Vad skall jag köpa för antenn isådana fall? Hellst inget som behöver beställas.

Kom på en sak till. Innan kanalerna försvann _helt_ så gick det ibland att se ett litet tag... sedan vart det där 'taget' några sekunder... och sedan vart det bara svart bild med det där fina meddelandet om att man skulle ringa kudntjänst (otroligt att jag ringde eftersom jag visste att de inte skulle vara till någon hjälp *grr*)
 
T
Muxarna hos dig ligger väldigt nära så funkar 1 av dom borde de andra lira.
Men frekvenserna gör mig misstänksam, mux 3 på kanal 34 speciellt, har du en video som kör ut på kanal 36 ? (kan ev störa boxern- isåfall ändra videons sändarfrekvens) Kolla också att köra kabel direkt från antenn in i boxer och ta bort alla förgreningar m.m och se om det lirar.

Mux-1 = 23
Mux 2 = 21
Mux 3 = 34
Mux 4 = 25

Gå också in på www.teracom.se och kolla dels på sändarinformation och på upplysningar om Digital-TV.
 
Hej och tack för svar!

Antennen går direkt in i viden. Resten är scartkablar. Jag kan iofs testa att döda videon helt och hållet och koppla förbi den. Om det funkar så har vi felet där? Om det inte funkar, så vad gör jag då? Köper ny antenn? Fungerar ju för grannen som bor ca 2m bort. Han har dessutom träd och grejjor medans vi har helt öppet runt huset.
 
OK, jag skippar nog UFO antennen och satsar på en grid/gitter antenn på vinden istället. Jag kommer att sätta den innanför gavelspetsen på huset så där är det ju bara trä imellan, kan inte tänka mig att detta dämpar så mycket. I övrigt är det relativt fri sikt till sändaren (ca 25km). En 13-15dB antenn borde väl räcka?
 
Jag har en gitterantenn på min vind och har samma signal även om det är snö eller ej på taket, som är av tegel. Den är köpt på Elfa för ca 300:-. Den är jag klart nöjd med!
 
T
dogen skrev:
Hej och tack för svar!

Antennen går direkt in i viden. Resten är scartkablar. Jag kan iofs testa att döda videon helt och hållet och koppla förbi den. Om det funkar så har vi felet där? Om det inte funkar, så vad gör jag då? Köper ny antenn? Fungerar ju för grannen som bor ca 2m bort. Han har dessutom träd och grejjor medans vi har helt öppet runt huset.
Stopp ett tag ! Stor möjlighet att videons inbyggda antennförstärkare är boven. Om en mux är lite för stark för video-förstärkaren, blir det fel i förstärkningen och distorisionen förstör mux-signalen helt, detta är mycket svårt att se/upptäcka utan dyrbar mätutrustning då det inte går att se med "analoga" ögon.

Första åtgärd vid digitala problem är alltid att koppla antennen direkt till digital-boxen, alltså kopplar du in antenn mot boxen först-därefter kopplar du in videon, se också till att videons kanal (vanligen på UHF 36) inte kan störa boxern.

Antennen som du visade från Expert duger bra, men kolla detta före så kanske du sparar du 500:- till något trevligare.
 
Tack för alla tips!

Får ta en utflykt till Kjell & Co :D

/Patric
 
Funkis: Hej och tack för tipsen. Jag testade att dra strömmen från videon. Fortfarande ingen bild på den 'mux'en. Köpte antennen jag visade, från Expert, i ren depseration. Fortfarande ingen mottagning. Vad har hänt? Jag blir stortokig! Speciellt då man tänker på alla samtal jag haft med boxer, där man får prata med folk som inte har en susning. De verkar bara sitta med sina standardfrågor med tillhörande standardsvar. Utöver det verkar det inte som att uppmaningen jag hela tiden får då jag slår på kanal5 och tv3 är till någon större nytta. Kan inte du ta anställning där och styra upp det så det blir lite kompetens på supporten? ;)

Så, vad gör man nu?
 
NEJ! Nu spökar det :surprised:

Just som jag skrivit föregående inlägg och med huvudet ned gått och satt mig i soffan så märker jag att skiten fungerar då jag bläddrade förbi kanalerna. Hur stor är sannolikheten? Det går 3 veckor med flertalet samtal till Boxer, jag ser denna tråd och börjar fråga lite... går ungefär en vecka utan resultat. Jag postar en sista gång för att sedan fimpa hela Boxer. Då helt plötsligt börjar det fungera? Trots värsta snöstormen dessutom. Var det nya antennen? Ja, kanske.. men jag tittade på diagnostiken med nya antennen (har inte orkat rikta in den - och nu vet jag inte ifall jag vågar) och den visar betydligt sämre än med gamla antennen. Med nya antennen byts kanalerna efter knapptryckningen otroligt mycket snabbare, men framför allt fungerar tv3 och kanal5 igen!

/nöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.