Haft elektriker på besök och såg fram emot att för första gången i livet flytspackla. Det är superlätt sa killen på beijers.
Hade förberett maxat. Blandar med visp två baljor och häller ut. Det som i baljorna såg och kändes litet sladdrigt sätter sig som en trasig sandkaka på golvet. Jag försöker stryka ut och fyller på efterhand. Har läst att det är viktigt att vara snabb men att det ska flyta ut av sig själv. Det gjorde det inte alls. Nu ser hallgolvet ut som ett upprört hav ...

1. Killen på Beijer sålde ”finja handspackel” till mig. Är detta verkligen flytspackel (som jag bad om)?

2. Vad gjorde jag för fel? Vattenmängden skulle vara 2,7-3 liter så jag tog 3 liter. Var noggrann och räknade högt för mig själv ...

3. Vad gör jag nu? Det är så ojämnt så jag tvivlar på att det ens går att slipa.

Tacksam för tips, råd och synpunkter!
 
Mja...
Jag kan egentligen inte ett jota om flytspackel, jag läser bara Finjas datablad:

"Applicering:
Den blandade massan fördelas på underlaget med exempelvis slät stålspackel eller rätskiva. Spackelmassan ”skrapas” på underlaget. Betydande lågpunkter dras med fördel av med en rätskiva."

Så flytspackel var det nog inte, men kan användas för att skapa fall.

https://www.finja.se/produkter/golv-fix-fog/handspackel-fin15-kg
 
sunnis
F freter skrev:
Haft elektriker på besök och såg fram emot att för första gången i livet flytspackla. Det är superlätt sa killen på beijers.
Hade förberett maxat. Blandar med visp två baljor och häller ut. Det som i baljorna såg och kändes litet sladdrigt sätter sig som en trasig sandkaka på golvet. Jag försöker stryka ut och fyller på efterhand. Har läst att det är viktigt att vara snabb men att det ska flyta ut av sig själv. Det gjorde det inte alls. Nu ser hallgolvet ut som ett upprört hav ...

1. Killen på Beijer sålde ”finja handspackel” till mig. Är detta verkligen flytspackel (som jag bad om)?

2. Vad gjorde jag för fel? Vattenmängden skulle vara 2,7-3 liter så jag tog 3 liter. Var noggrann och räknade högt för mig själv ...

3. Vad gör jag nu? Det är så ojämnt så jag tvivlar på att det ens går att slipa.

Tacksam för tips, råd och synpunkter!
Nej, flytspackel ska vara mycket lättflytande och "blaskigt".

Beroende om bygghöjden tillåter så ska du kunna flytspackla över detta. Annars är det att bila upp och göra om.
 
Hej.
F freter skrev:
Haft elektriker på besök och såg fram emot att för första gången i livet flytspackla. Det är superlätt sa killen på beijers.
Hade förberett maxat. Blandar med visp två baljor och häller ut. Det som i baljorna såg och kändes litet sladdrigt sätter sig som en trasig sandkaka på golvet. Jag försöker stryka ut och fyller på efterhand. Har läst att det är viktigt att vara snabb men att det ska flyta ut av sig själv. Det gjorde det inte alls. Nu ser hallgolvet ut som ett upprört hav ...

1. Killen på Beijer sålde ”finja handspackel” till mig. Är detta verkligen flytspackel (som jag bad om)?

2. Vad gjorde jag för fel? Vattenmängden skulle vara 2,7-3 liter så jag tog 3 liter. Var noggrann och räknade högt för mig själv ...

3. Vad gör jag nu? Det är så ojämnt så jag tvivlar på att det ens går att slipa.

Tacksam för tips, råd och synpunkter!

Finnas handspackel är.till för att spackla på exempelvis gipsskivor på väggar mm.
Du får tyvärr riva upp allt och börja om. Men det sitter nog inte för jäkligt väl?
 
Bild?

Kanske kan du slipa ner det en del med en hyrd flex/betobgslip. Och sedan flytspackla med ett mer lämpligt spackel. Så slipper du förstöra golvvärmen.

Vad ska du ha för ytskikt?

Måste ha blivit nåt missförstånd hos Beijer.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
K
Handspackel är inte flytspackel.
Du fördelar och avjämnar Handspackel manuellt, ingen flyteffekt alls.
 
Då du skriver att elektrikern varit hos dig, är det lagt värmeslingor i golvet?


Är det golvvärme du skall spackla in så brukar man använda ett speciellt värmegolvspackel som är fiberarmerat. Exempelvis weber 644.


Far tillbaks till beijer och förklara att du fått fel produkt och att de får ersätta dig med nya produkter.


Läs sedan igenom produktbladet/anvisningarna på tillverkarens hemsida. Så får du veta precis hur denna produkt skall användas.
 
B bomm skrev:
Då du skriver att elektrikern varit hos dig, är det lagt värmeslingor i golvet?


Är det golvvärme du skall spackla in så brukar man använda ett speciellt värmegolvspackel som är fiberarmerat. Exempelvis weber 644.


Far tillbaks till beijer och förklara att du fått fel produkt och att de får ersätta dig med nya produkter.


Läs sedan igenom produktbladet/anvisningarna på tillverkarens hemsida. Så får du veta precis hur denna produkt skall användas.
Håller med!
Fruktansvärt att du fått fel produkt!!!
Skadestånd/ersättning vore på sin plats.
 
S
Är det något jag lärt mig under alla år jag renoverat, är det att man lejer bort för flytspackling. Allra helst om det finns golvvärme under, då har man bara en chans på sig. Beijer har uppenbarligen gjort ett allvarligt fel här, men du har förmodligen lärt dig en läxa också.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Är det något jag lärt mig under alla år jag renoverat, är det att man lejer bort för flytspackling. Allra helst om det finns golvvärme under, då har man bara en chans på sig. Beijer har uppenbarligen gjort ett allvarligt fel här, men du har förmodligen lärt dig en läxa också.
Och vad skulle läxan vara -lita inte på nåt nån annan säger?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Att läsa tillverkarens anvisningar. Det stod säkert inte att man skulle hälla handspacklet i en hög mitt på golvet... ;)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att läsa tillverkarens anvisningar. Det stod säkert inte att man skulle hälla handspacklet i en hög mitt på golvet... ;)
Har man noll erfarenhet av flytspackling är tillverkarens anvisning spännande...

Applicering:
Den blandade massan fördelas på underlaget med exempelvis slät stålspackel eller rätskiva. Spackelmassan ”skrapas” på underlaget. Betydande lågpunkter dras med fördel av med en rätskiva.

Dvs ös ut skiten och ta en spackel för att fördela ut.
Grundförutsättningen var just "flytspackla" och"jag har ingen aning om sånt".

Och vad blir läxan?
 
Gå tillbaka till affären och skäll ut dom.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.