A arst skrev:
Jag är i en situation där jag på ett allvarligare sätt måste säga till en granne som försöker använda min privata väg, som tillfart till sitt nybyggda hus.

Min tanke är att göra en "vanlig handräckning" - genom Kronofogden. Och i korthet vill jag ha lite hjälp hur formulera denna handräckning (eller om någon ser en annan rättslig väg framåt).

Bakgrund
Situationen har utvecklats under något år nu, och grannen vet i grunden vad som gäller - att de varken har tillstånd eller rättighet att använda min väg som tillfart.

Min väg går från allmän väg över en tredje parts mark [som en sträcka gränsar till grannen som bygger] och mynnar ut på min tomt. Officialservitutet för min tomt var av typen "rätt att anlägga väg", inte "att nyttja befintlig väg". Och vägen kostade 100 000 till 150 000 kr att bygga.

Bygg-grannen har egen mark hela vägen ut till samfällighetsmark och har därmed ingen grund att efterfråga servitut på min väg. Han har oxå efter påtryckningar (från mig först, och sedan från samhällsbyggnadskontor) byggt en mindre väg på egen mark fram till huset.

I ett skede erbjöd jag dem ett avtal om min väg (då de verkat inse fakta) - men de sade "nej" till mitt förslag (till ett par tusen per år).

Efter det körde de under en viss tid till huset på sin väg, på sin mark. Då de ej gjorde det, ringde eller skickade jag SMS till dem och några dagar sedan höll de sig på sin egen väg - åtminstone om de trodde jag var hemma.

Sedan under en period om ett år var jag under längre period bortrest - och hade ej riktigt koll på situationen.

När jag kommit tillbaks... har de gjort sig riktigt bekväma med min väg, utan avtal och jag är hjärtligen trött på att säga till dem. (Min väg är lite bredare, rakare och bättre byggd - därför bl.a. kör de där).

Varför använder de min väg?
Den mest involverade personen hos grannen (vars projekt detta är) har en historia av att testa hur långt han kan gå - i att "vara klurig", "skaffa fördelar då ingen ser på", "formulera fakta som verkar passa i stunden", ja, man kan säga inte helt seriös.

Och att använda andras tillgångar (när man vill, utan lov) utan att stå för sin del, är en del av den strategin (det är tyvärr så simpelt).

Nu känner jag att de gått några steg för långt.

Åtgärd
Jag har tömt ut andra möjlighter känner jag nu (bl.a. samtal/dialog, förslag om avtal för vägen samt i senare läge tillsägningar).

Jag är oxå säker på att jag har rätt i sak och har börjat undersöka juridiskt vad jag kan göra.

Det jag fastnat för nu är "vanlig handräckning" - genom Kronofogden. Mer precist, ett förbud att använda vägen som sedan skickas till dem, att acceptera eller protestera mot (jag tror det kallas "förbudstalan"). Det som jag åstakommer därigenom är att de måste svara.

Om de accepterar, så har jag ju det "svart på vitt". Om de ej accepterar är alternativet att det blir en rättssak (tingsrätten). Och då tror jag de är ute på riktigt djupt vatten.

Formuleringar
Det här var den första formuleringen jag kom upp med:
Boende på Fastighet X har ej tillstånd att använda servitutväg till Fastighet Y för att med bil (eller annat motordrivet fordon) komma till eller från nybyggt bostadshus på fastighet X.

Det här är andra formuleringen (lite hårdare):
Svaranden förbjuds att använda servitutsväg för Fastighet Y som tillfartsväg till nybyggt bostadshus på Fastighet X.

(Jag bifogar självklart en tomtkarta som bilaga i handräckningen).

Några synpunkter på de här formuleringarna? Kan jag som en privatperson "förbjuda" att någon speciell person använder min egendom?

Om det går vidare med en rättsprocess, vilken formulering är mest ändamålsenlig?

Några andra förslag, hur formulera det?

Vad jag vill uppnå
Jag vill få grannen att förstå att det här inte längre är en lek, och att jag känner mig redo att ta det här så långt som behövs, för att han ska bli obekväm med att testa gränser och "ta för sig då möjlighet uppstår". (Det känns inte så bekvämt att ha sådana personer som håller till i ett hörn av ens tomt).

Och jag vill gärna se hur jag kan stävja motsvarande sak i framtiden, skulle det återuppstå.

...

Kort kommentar: Jag frågar inte efter någon alternativ analys av situationen, jag har levt med det i några år nu, och rapporterar ganska krasst.

Jag är intresserad av att vad tänka på juridiskt, vad som är mest passande, då jag rättsligt går vidare.

Tack på förhand.
Kan du bygga ett staket som spärrar deras möjlighet att nyttja din väg? Förstör de ditt staket är det en brottslig handling som är åtalbar. Kanske skulle du bygga ett staket och parkera bilen med en kamera i vindrutan för att råka få på film om de förstör.
 
Om ni är tre som har nytta av vägen och inte är sams, så är det förrättning och bilda förening som gäller. Det räcker med att en av de berörda ansöker, så blir det tvingande för de andra.

Visst är det problem i en förening om alla inte är överens, men det är ändå bättre än ingen förening alls.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Din mark
Grävmaskin = stort hål så bilar inte kan passera, 60cm djupt med staket runt blir en fiskdam
Ett hål är inget dike och behöver ingen inblandning från länstyrelsen

Ta hem en trave timmer å lägg på valfritt lämpligt ställe på din mark

Stora stenar

Köp ett lastbilssläp och parkera på lämplig plats

Ditt erbjudande om 2000kr/år kan ju öka 10% för varje månadsskifte som går ...
 
  • Gilla
Stefan Olsson
  • Laddar…
Jag antar att det är en grusväg som löper över tredjeparts mark. Att då sätta "rink" längs båda sidor om vägen (fortfarande inom vägens yta) för att hålla gruset kvar på vägen måste vara en tillåten åtgärd. Att då göra den så pass hög att den blir obekväm att köra över är ju lämpligt. Kanske kan den göras av kortenstål så att den inte är så bra för däcken att köra över också.
 
  • Gilla
sjalin
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Din mark
Grävmaskin = stort hål så bilar inte kan passera, 60cm djupt med staket runt blir en fiskdam
Ett hål är inget dike och behöver ingen inblandning från länstyrelsen

Ta hem en trave timmer å lägg på valfritt lämpligt ställe på din mark

Stora stenar

Köp ett lastbilssläp och parkera på lämplig plats

Ditt erbjudande om 2000kr/år kan ju öka 10% för varje månadsskifte som går ...
Läs tråden!
Vägen går ju INTE på TS mark ...


En lång tråd där mer än hälften av förslagen blir meningslösa pga att skribenten inte orkar läsa hela tråden och sätta sig in i TS situation.
Alltför många skriver tyvärr hellre än bra...
 
  • Gilla
Patrik440 och 15 till
  • Laddar…
O Olivia0001 skrev:
Tänk på att endast polis får stänga av vägar! (Många fantasifulla förslag här )

-Det är lantmäteriet som har hand om servitut för vägar - prata med dem.

Det går att välja att komma överens frivilligt eller att Lantmäteriet bildar ett officialservitut och beslutar vad tillgången till vägen är värd.
För att stänga av en privat väg behövs ingen polis alls.

Jag är tveksam till att LM faktiskt skulle skapa en gemensamhetsanläggning för vägen eftersom TS granne redan har en egen tillfartsväg. Det finns inget behov av en GA i detta fallet.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Jo, kanske är det så. Men alla tre fastigheter skulle tjäna på det.
 
Forstår ikke alt dette skriveri. Vi er vel i Sverige hvor der findes gäldende lov. Som dansk vil jeg sige, kontakt advokat som sørger for det videre forløb. Grannen må vel indordne sig under gäldende lov. Alt andet virker som nabokrig. Mvh
 
Z Zodde skrev:
Läs tråden!
Vägen går ju INTE på TS mark ...


En lång tråd där mer än hälften av förslagen blir meningslösa pga att skribenten inte orkar läsa hela tråden och sätta sig in i TS situation.
Alltför många skriver tyvärr hellre än bra...
Han äger inte marken, men har byggt vägen för 100-150.000
Den går till hans tomt
Gräv hål, lägg timmertrave, parkera ett släp....
 
Ett hål i vägen eller en timmertrave tvärs den skulle förvisso hindra grannen från att köra på den...

Men TS har redan fått goda råd från Kronofogden hur han bör agera. Råd som är lite bättre än att gräva sönder sin egen väg.*


*Ja, jag förstår att ditt förslag egentligen inte är att gräva hål i vägen eller lägga virket på den (strängt taget ryms nog inte ens de åtgärderna i servitutet), men att gräva eller lägga virkesupplag utanför vägområdet finns ju ingen rätt att göra.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Han äger inte marken, men har byggt vägen för 100-150.000
Den går till hans tomt
Gräv hål, lägg timmertrave, parkera ett släp....

Som TS tidigare påtalat, vilket man vet om man läst tråden, så funkar inte detta då han själv använder vägen.
 
är vägen för smal för att parkera en annan bil ev m släp till höger av vägen där grannen kör in?

eller kommer du inte förbi och in på din tomt då?
 
M -MH- skrev:
Jo, kanske är det så. Men alla tre fastigheter skulle tjäna på det.
Möjligtvis fastigheterna, men inte människorna.......
 
TS får nog inte ens parkera bilar etc, (angående att blockera för grannen) han har servitut på väg, inte parkering.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror jag kommit fram till vad jag ska göra nu.

Det räcker med en enskild handräckning om att bygg-granne ska återställa vägren och diken, på den sträcka han anlagt parkering mot min väg.

Om KFM bestyrker detta, så får de nog mycket uppförsbacke då de ska argumentera för sin rätt till vägen.

Att KFM godkänner mitt krav baseras ju på att vägen är en anläggning som hör till min tomt.

Då finns det liksom inget de i sin tur kan be KFM om.

Och markägaren (som ogillade bom/kedja) kan inte heller ta aktion - dike/staket på sidan av väg (där hans tomt slutar) hindrar inte honom.

Sedan med diken/räcke/kantstenar så är deras parkeringen inte så åtkomlig från min väg.

Just nu är det här det jag behöver.
 
  • Gilla
  • Älska
Niclas Gustafsson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.