Hej!

Vi har en diskmaskin av märke Siemens som beter sig mindre bra. Den är 11 år gammal, men vi gillar den ändå. :)

Körde igång ett program i helgen klockan 07:30. Klockan 11:00 gick den fortfarande. Den vispar runt vatten låter det som, men inte mer. Vi öppnade och allt var fortfarande smutsigt. Testade ett annat program, samma sak. Körde en reset på vredet, sedan gick den igång "som vanligt" i några minuter, sedan fastnade den i samma monotona jobbande och lade aldrig av.

Jag hittar inte vad det är för modellbeteckning, har dragit fram men lyckas inte hitta något någonstans. Den har ingen display, utan är en enklare modell. Grå om det hjälper... :D

Har ni några tips så tar jag MYCKET tacksamt emot dem!
 
Läckage? Så att det är avloppspumpen du hör hela tiden. Den går konstant om det kommer för mycket vatten på bottentråget.
 
Tack för era svar! Jag har kollat läget nu, och det verkar inte vara på avloppssidan det felar.

Demonterade "aquastop" under vasken och gjorde rent ventilen däri, den var rätt skitig. Demonterade och rengjorde flottörpaketet som också var ganska skitigt. Inget av det hjälpte.

Det fanns inget vatten i vattenpaketet när jag öppnade luckan, och efter rengöring och återmontering så provade jag att starta diskmaskinen, men inget vatten pumpades fram. Samma motor surrade inifrån men inget hände. Botten av maskinen är torr och översvämningsskyddet är inte påverkat.

Nu har jag ingen aning. Tips och råd mottages med största tacksamhet. Annars är det bara en sak att göra. Åtgärd: handgranat. :thinking::rofl:
 
  • Insidan av en diskmaskin med demonterade delar och en synlig aquastop-ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en diskmaskin med demonterad aquastop och synligt flottörpaket, inget vatten synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej! Ny dag, nya tag. Pillade isär silen i botten och tog av något plastskydd, kom då till impellern till avloppspumpen. Den är hel, går att snurra på, men går trögt när man snurrat den till ett visst läge. Misstänker att det är den som strular. Testade att köra igång utan skydd, och då pumpades vatten in men pumpades inte ut. Så där är jag nu. Försökte demontera avloppspumpen för kontroll men det var lättare sagt än gjort. Försöker nu hitta bruksanvisning eller liknande men det var inte det enklaste. Alla tips tas tacksamt emot.
 
Kan inte redigera mitt förra inlägg, så det får bli ett nytt.

Okej. Pump demonterad, kontrollerad, rengjord. Samma med avloppsslangen. Väldigt skitig avloppsslang, nästan stopp i den. Allt återmonterat och testat. Det kommer in vatten, det diskas, men vattnet pumpas inte ut. Känns som att jag kan chansa på en ny avloppspump då innan jag köper en helt ny maskin.

Eller kan det vara något annat som jag bör kontrollera först?
 
Du kan ju prova med att lossa denna svarta hållare och ta den loss den högra slangen som den håller fast. Kör en urpumpning, kan vara så att den orkar tömma något då. Med mindre motstånd alltså. Köp ny pump då.
 
  • Närbild på rörinstallation med markerad svart hållare och höger slang för urpumpning.
Redigerat:
Tack för tipset med slangen! Provade att lossa den och köra, inget hände. Men så provade jag att stoppa mobilen i en påse och filma insidan. Pumpen verkar gå som den skall!

Det känns ju som att det tar stopp någonstans. Men var? Var tar vattnet vägen efter att det vispats runt? Avloppsslangen som sitter precis bredvid pumpen är lossad och rengjord utan att det påverkade något.

Filmen är nedkortad, den körde väl 4-5 sådana här försök innan jag stoppade.
 
Prova att vicktömma enligt e15-koden ovan och starta sen igen.
 
Det är torrt och fint i botten av maskinen, flottören som omnämns i citatet nedan ser jag och den är inte fuktig alls.

" är nog en flotör av frigiolit där den lyfter med vattnet , då stannar inte pumpen utan går hela tiden ,"

Jag körde inget program här, utan "reset" som då skall pumpa ut vatten som står där. Men inget händer.
 
Det kan ju finnas en glasbit som blockerar tömningen. Har du en våtdammsugare? Sätt den på slangen som du lossade och se vad som händer, kan den suga upp vattnet?
 
Ok, vattnet var under maskinen. Vet inte om man såg det. Men om du vickar åt alla håll och det inte kommer ut lite vatten så är det nog något annat.
 
A
C ConnyN skrev:
Okej! Ny dag, nya tag. Pillade isär silen i botten och tog av något plastskydd, kom då till impellern till avloppspumpen. Den är hel, går att snurra på, men går trögt när man snurrat den till ett visst läge. Misstänker att det är den som strular. Testade att köra igång utan skydd, och då pumpades vatten in men pumpades inte ut. Så där är jag nu. Försökte demontera avloppspumpen för kontroll men det var lättare sagt än gjort. Försöker nu hitta bruksanvisning eller liknande men det var inte det enklaste. Alla tips tas tacksamt emot.
Det går inte att pumpa ut vattnet utan locket på pumpen
 
Tack för alla svar! Tog ett ryck till idag och såg nu svaret från Electroluxaren. Provade att köra våtdammsugaren på den där slangen, såg att det kommit in en del vatten i vattenpaketet från tidigare försök. Skruvade sedan på locket på pumpen och... voila! Plötsligt fungerade allt.

Exakt vad som var fel är ju en bra fråga. Men det skadade uppenbarligen inte att plocka isär grejer, rengöra och skruva ihop dem igen. :)

Har alltid varit rädd för att försöka, och haft tummen mitt i handen. Åtminstone tills vi köpte huset för en del år sedan. Nu är jag nöjd över att ha sparat oss kostnaden av en ny diskmaskin som jag var på väg att köpa för en vecka sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.