Fick en vattenskada ifjol och när den var åtgärdad fick jag snabbt alla möjliga mögelsymtom. Min doktor säger att du får samma symtom som vid mögel om mattan läggs innan flytspacklet har torkat färdigt. Fuktfirman som har varit här hittar ingen fukt och då kan inte mögel växa...

Har till slut kontaktat byggfirman som åtgärdade vattenskadan och har då ställt frrågor om flytspacklet. Då det känns som att jag letar nålen i höstacket till vad som är problemet. Innan vattenskadan var jag inte dålig.

Flytspacklet Finns 280, snabbtorkande flytspackel har använts.

Det flytspacklades 27 juli 2018
Byggfirman säger att det flytspacklades mellan 3-14 september 2018. Men det är inte sant...eftersom jag "flyttade" tillbaka den 31 augusti och jag har åtminstone en bild tagen den 24 augusti...och då ligger mattorna redan på plats. Det gäller hallen och köket.

Byggfirman säger att det var goda marginaler när mattorna lades in.

Någon som har kunskap om det här flytspacklet???

En kollega har sagt till mig och som har jobbat med flyspackel tidigare att du kan gå på flytspackel samma dag, men att det måste gå MINST 4 veckor innan man lägger mattor på flytspacklet. TYvärr är min kollega lefig för tillfälligt.

Har också reagerat på något annat... en bekant revs mattan ut i köket en morgon, golvet flytspackaled och en ny matta lades in på kvällen!!! Är det verkligen OK.

Hoppas att någon av alla er här kan besvara min fråga om flytspacklet.
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
Jag har bara väldigt begränsad kunskap om flytspackel men...
När jag flytspacklade en liten WC för ett tag sedan så stod det i instruktionen till flytspacklet att det skulle beläggas med ytskikt inom 48 timmar efter flytning. Om inte så måste spacklet primas och helst täckas. Detta för att förhindra överuttorkning av spacklet som minskar styrkan och hållfastheten.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Den anges ju som beläggningsbar med täta skikt efter ett dygn, vad har din polare fått 4v ifrån? Tror du får dra i nåt annat halmstrå än flytet.
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
Du kan absolut belägga samma kväll med många spackel. Vissa efter fyra timmar.

Det är, som de ovan varit inne på, så att du absolut inte får vänta för länge med att belägga de allra flesta sorter av flytspackel.

Lite beroende på hur tjockt som spacklades så kan du belägga med täta skikt efter ett dygn. Som längst tre dygn. Så det är inga problem.
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
Om det inte ärnågon fukt där så borde det inte vara några problem. Kan kan tänka mig att dina symptom har en annan källa. Hur är ventilationen?
 
Vad är det för symtom då? Kan ju vara så att man vill hitta en orsak, snöar in sig på det och så är set något helt annat.
 
När det gäller fukt o flytspackel:

De flesta flytspackel är "självtorkande", det betyder att de rent kemiskt binder allt vatten som finns i spacklet. Det gör i någon mån även vanlig betong, men där har man alltid mer vatten i blandningen än den kan "absorbera". Därför måste betong torka, vattnet skall ventilleras bort. Flytspackel har oftast en viss "överkapacitet" på att absorbera vatten, så den kan ta hand om vatten som dunstar från en torkande betong under. Det vattnet binds kemiskt av spacklet. Det som händer om den utsätts för ännu mer fukt senare (inte täcks), är att hållfastheten på spacklet försämras när den får absorbera för mycket vatten, men den blir ändå inte fuktig.

Så vad kan det då vara? Jättesvårt att säga.

Det mest uppenbara är ju om det trots renoveringen ändå finns mögel någonstans. Om det inte sanerats ordentligt. Här kan möjligen en mögelhund vara användbar (jag vet väldigt lite om mögelhundar).

Men det kan också vara något helt annat ämne du reagerar på. En bekant är allergisk mot "trälukt". Så fort det gjorts någon form av snickeriarbete i deras hus, blir hon sjuk. Först när träytor har täckts med tapet eller målarfärg blir det OK, men även färglukten blir hon sjuk av, så helst skall hon vara utflyttad någon vecka efter målning. Hon kan bli sjuk om det fälls ett träd på granntomten, man känner ju då ofta en kådlukt.

Om det satts upp plastmatta på vägg eller golv, så kan man tänka sig att det kommer någon emission från mattan. I så fall brukar det avta efter ett tag.
 
  • Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
Har nått minne av att det funnits problem med flytspackel som folk blev dåliga av, men det var nog 20-30 år sen.
 
Det var på 70 - 80 talet. Då tillverkades ett flytspackel, som härdade med hjälp av mjölkprotein. När det blev fuktigt blev det ungefär som sur/rutten mjölk.

Såvitt jag vet finns det inga organiska ämnen som kan angripas av mikrorganismer i modernt flytspackel. Jag tror att minnet av den skandalen fortfarande ger flytspackel lite dåligt rykte.
 
  • Gilla
Zakalwe och 2 till
  • Laddar…
Det som händer och potentiellt skapar de symptom som TS beskriver är emissioner från mattlimmet när det förtvålas i kontakt med fukt och alkali. Flytspacklet fuktar upp den underliggande betongen, det är ett fuktsamspel mellan de olika skikten och fuktkvoten måste mätas upp till max 85% enligt RBK-metoden innan en plastmatta får läggas. Uttorkningen kan ta ganska lång tid.

En beräkning av torktid eller ännu värre tumregel duger inte utan det måste mätas.
 
  • Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Du verkar lägga väldigt mycket vikt på vad din läkare sade om flytspackel, men läkare är inte experter inom bygg. På det fältet är han/hon bara ytterligare en lekman. Din läkare gav dig en spekulation på var mögelliknande problem kan komma från, snöa inte in på att det är orsaken, speciellt inte om inga undersökningar av huset tyder på att det skulle vara orsaken.
Hittar man inget problem med mögel/fukt i ditt hem så finns det sannolikt inga problem med mögel i ditt hem. Sannolikt beror dina symptom på något annat.
 
  • Gilla
vcs3
  • Laddar…
C CatarinaM skrev:
Min doktor säger att du får samma symtom som vid mögel om mattan läggs innan flytspacklet har torkat färdigt.
Det låter som att din doktor kan vara en ”spekulerande besserwisser”. Jag har svårt att ens förstå själva teorin bakom att en fuktig matta skulle ge samma symtom som mögel. Om den börjat mögla kan jag köpa det, inte annars. Det skulle möjligen vara om det är en matta gjord av riktigt olämpliga material...

/Också läkare
 
Haha sjukaste jag hört att din läkare säger att det är flyspacklet som gör dig sjuk.
Vad har läkaren för kunskaper inom det området?
Finja 280(vilket jag förmodar det är) kan beläggas efter 1dygn. Upp till 30mm beläggning.
Så att det är fukt under plastmattan av spacklet är föga troligt.
Mest troliga är att det är psykiskt eller så har du mögel nånannanstans än under plastmattan i din lght/hus
Hade jag vart din byggare och fått höra detta hade jag bara skrattat. Tyvärr..
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
K
Vi köpte billigt flytspackel på bauhaus, probau. Det blev aldrig helt torrt och luktade i flera veckor efter att vi flytspacklat hall och arbetsrum ...

I kök och badrum använde vi kiilto via firma och de lade matta på dagen efter. Inte alls samma lite unkna lukt.
 
Ingen här har förstås någon som helst vetskap om var TS symptom kommer i från men är ni verkligen så ovetande om utmaningen med uttorkning innan mattläggning inom byggbranschen? Jag har inte förstått exakt hur den aktuella konstruktionen i trådstarten är men jag pekar på problemet med långa uttorkningstider i stort, vilket påverkar tidplanerna i byggprojekten. De långa uttorkningstiderna har man just för att det annars kan leda till hälsoproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.