Jag förstår frustrationen hos trådskaparen!

Bifogar en bild på min gräsmatta från förra året.
 
  • Välhållen gräsmatta framför tegelhus med veranda och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
harry73
L Lawn-nerd skrev:
Jag förstår frustrationen hos trådskaparen!

Bifogar en bild på min gräsmatta från förra året.
Jag ser att du lägger tid på din gräsmatta. En välskött gräsmatta kan vara hur fin som helst om den är inbjudande att använda. Annars blir det bara en konstig dö-yta som man inte använder och bara ligger i vägen.
Mao, det som enligt mig gör en gräsmatta fin är att den bjuder in till lek och umgänge.

Ett bra sätt att visa att gräsmattan inte bara är ett uppvisningsföremål, är att se till att det finns lite blommor i gräsmattan, några utemöbler och eventuellt lite barnleksaker. Sedan var förra året lite speciell och var en lite gulare gräsmatta med lite mer ogräs tecken på sunt förnuft och ansvar.
 
  • Gilla
  • Arg
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag ser att du lägger tid på din gräsmatta. En välskött gräsmatta kan vara hur fin som helst om den är inbjudande att använda. Annars blir det bara en konstig dö-yta som man inte använder och bara ligger i vägen.
Mao, det som enligt mig gör en gräsmatta fin är att den bjuder in till lek och umgänge.

Ett bra sätt att visa att gräsmattan inte bara är ett uppvisningsföremål, är att se till att det finns lite blommor i gräsmattan, några utemöbler och eventuellt lite barnleksaker. Sedan var förra året lite speciell och var en lite gulare gräsmatta med lite mer ogräs tecken på sunt förnuft och ansvar.
Kan du på allvar hävda att du lika konsekvent jobbar för att helt miljörätt och hållbart leva hela ditt liv, eller kan vi som gillar gräsmatta få ägna oss åt den hobbyn samtidigt som andra odlar maskrosor och kirskål på en gul gropig mossmatta? Se det som en hobby liksom andra. Meka gamla amerikanare är mycket sämre, men inte gnälls det där ..
 
harry73 harry73 skrev:
Jag ser att du lägger tid på din gräsmatta. En välskött gräsmatta kan vara hur fin som helst om den är inbjudande att använda. Annars blir det bara en konstig dö-yta som man inte använder och bara ligger i vägen.
Mao, det som enligt mig gör en gräsmatta fin är att den bjuder in till lek och umgänge.

Ett bra sätt att visa att gräsmattan inte bara är ett uppvisningsföremål, är att se till att det finns lite blommor i gräsmattan, några utemöbler och eventuellt lite barnleksaker. Sedan var förra året lite speciell och var en lite gulare gräsmatta med lite mer ogräs tecken på sunt förnuft och ansvar.
Det stämmer, jag lägger ner en hel del tid, och pengar, på min gräsmatta, det är mitt intresse. Gräsfrö av bra kvalitet och bra gödning är hemligheten. Har man en välmående gräsmatta från början klarar den av torrare klimat bättre. Det vanligaste felet folk gör är att klippa gräsmattan allt för kort. Min brukar ligga på 2-2,5 cm, det är lagom. Man ska heller inte klippa för mycket åt gången, då skadar man gräset. Jag brukar klippa 3 gånger i veckan. Jag har dessutom 2 barn som springer och leker på gräset dagligen, gräset klarar och mår bra av visst slitage, betydligt bättre än mossa och ogräs, så det ör absolut en fördel att gräset används. Jag har en egen brunn på tomten som är till för enbart bevattning, finns det inget vatten i brunnen får gräsmattan klara sig utan, men trots förra sommarens extrema torka så fanns det vatten i min brunn.
 
Hatade gräsmattan i vårt gamla hus, eller framför allt den skulle klippas! Men var den perfekta golf green’en, nu har vi bott i nya huset i snart 8år, gräsmattan ser ut som, hej kom och hjälp mig! Och blir Faan nästan värre! Säljer snart huset och köper nåt med fint gräs..
 
Bara för att inte få alla att må dåligt över sina gräsmattor bjuder jag på årets första klippbild från en av mina fastigheter och klippt alldeles försent och långt ifrån 100%:oops:

Ojämnt klippt gräsmatta med gräsklippare i förgrunden och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
harry73
elpaco elpaco skrev:
Kan du på allvar hävda att du lika konsekvent jobbar för att helt miljörätt och hållbart leva hela ditt liv, eller kan vi som gillar gräsmatta få ägna oss åt den hobbyn samtidigt som andra odlar maskrosor och kirskål på en gul gropig mossmatta?
Det var inte avsikten att kånka ner på andras intressen och prioriteringar. Som jag skrev kan en välskött gräsmatta vara hur fin som helst. Har dock sätt många gräsmattor som ser perfekt ut men som inte går att använda, och de är tråkiga.
Olle Bergs gräsmattebilder (olleberg.nu) tycker jag däremot är het fantastiska, även om det inte finns blommor i gräset.
I @lawn-nerds bild hittade jag inget som gjorde gräset spännande och inbjudande, men jag inser också att man inte ser hela gräsmattan och att bilden troligtvis togs efter klippning och att eventuella leksaker och utemöbler har städats under. Så det ända jag ser i hens bild är att gräset mår bra och är välskött och det var meningen med bilden antar jag.

Angående vattning förra sommaren kan jag tillägga att vi inte hade bevattningsförbud (inget grundvatten, vattnet transporteras hela vägen från Bolmen i en råvattentunnel) Men vi blev uppmanade att spara på vattnet för att hela kapaciteten utnyttjades.
Använder man grundvatten, spelar det ingen roll att man har en brunn enbart till gräsmattan. Brunnen är bara ett uttagspunkt i ett större magasin, och tar man vattnet därifrån för bevattning, påverkar det alla som använder samma magasin.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I Borgholms kommun på Öland har det sommartid ”alltid” (typ 80-90-talet) varit bevattningsförbud med kommunalt vatten, anledningen har varit att ledningsnäten och vattenverken varit underdimensionerade för alla sommargäster, typ inga av sommarstugeägarna hade nämligen någon vattenmätare så dom kunde ta hur mycket som helst utan att det kostade något extra utan det var ett schablonbelopp dom betalade.

Det märktes när det var stor vattenåtgång, trycket sjönk markant, ibland var det så det knappt rann något vatten ur kranen.
 
Vi hade inte heller bevattningsförbud, men rekommendation om att vara sparsam, och om man tvunget behövde vattna var det bra om man kunde göra det på kvällstid, vilket i min värld är ganska självklart, eftersom vattnet avdunstar ganska snabbt på dagarna när solen är framme. Jag körde mitt bevattningssystem på nätterna mellan 02.00-03.30.

Sen förstår jag inte riktigt varför man ska ha trädgårdsmöblerna på gräsmattan? Jag har ett jättefint trädäck som rymmer både matbord och loungemöbler. Och mina barn har fått lära sig att när man lekt färdigt plockar man undan sina saker, det gäller både inomhus och utomhus.
 
harry73 harry73 skrev:
Det var inte avsikten att kånka ner på andras intressen och prioriteringar. Som jag skrev kan en välskött gräsmatta vara hur fin som helst. Har dock sätt många gräsmattor som ser perfekt ut men som inte går att använda, och de är tråkiga.
Olle Bergs gräsmattebilder (olleberg.nu) tycker jag däremot är het fantastiska, även om det inte finns blommor i gräset.
I @lawn-nerds bild hittade jag inget som gjorde gräset spännande och inbjudande, men jag inser också att man inte ser hela gräsmattan och att bilden troligtvis togs efter klippning och att eventuella leksaker och utemöbler har städats under. Så det ända jag ser i hens bild är att gräset mår bra och är välskött och det var meningen med bilden antar jag.

Angående vattning förra sommaren kan jag tillägga att vi inte hade bevattningsförbud (inget grundvatten, vattnet transporteras hela vägen från Bolmen i en råvattentunnel) Men vi blev uppmanade att spara på vattnet för att hela kapaciteten utnyttjades.
Använder man grundvatten, spelar det ingen roll att man har en brunn enbart till gräsmattan. Brunnen är bara ett uttagspunkt i ett större magasin, och tar man vattnet därifrån för bevattning, påverkar det alla som använder samma magasin.
Det köper jag. Jag tolkade det som en underliggande pik mot intresset. Jag håller med om att vi måste hushålla med vatten vid torka. Det skall iofs då även innefatta att man inte badar badkar, inte fyller poolen, inte har på duschen under hela (korta) duschningen osv. Detta skulle ge enorma vattenvinster. Många duschar 15 min två gånger om dagen ..
 
Klart att gräsmattan även är till för lek! ;)
 
  • Barn leker med en leksaksgräsklippare på en välskött gräsmatta framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Gräsmatta med blommande gula maskrosor och vitblommiga växter, skottkärra och trädgårdsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är min gräsmatta som vackrast! Klipper när de blommat över. Vad grannarna ev tycker håller de för sig själva, som sig bör.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För att uppmuntra TS, föregår jag med gott exempel med en bild på min egen Gettogräsmatta.

[bild]
Fyfan, att kalla det gräsmatta är ett hån. Jag kräktes precis lite i munnen.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Hade jag varit insekt eller fågel hade jag hängt i Staffans trädgård.

Jag gillar att ha välklippt gräsmatta men använder varken gödning eller bekämpningsmedel.

Just nu har jag en kraftig blomning av självsådda penséer och där klipper jag inte förrän blomningen är över. Det är kul att se hur många pollinerande insekter som uppskattar att jag skippar att klippa bort blommorna lite här och där.
Trädgård med självsådda blommande penséer och en metallkruka på en trästubbe, omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Blommor kan man ha i rabatten eller i krukor. Det duger lika bra för pollinerande insekter.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.