Det här med arbetstid är som påpekades rätt viktigt att ha i åtanke.
Vid fakturering inkl moms på säg 500 kr /timme är månadskostnad 500*176 tim=87.500 kronor , vi avrundar uppåt och får 90.000 kr . Efter rot 90.000*0,7=63.000 . Tycker du att 500 kr/inkl moms är lite ? Det är faktiskt 400 kr/ timme före moms. Hur mycket känner du själv per timme..? Vi talar alltså om EN månads hetids jobb eller 2 veckors för två man . Så hur kan de EFTER rot fakturera 120.000 för arbete ....?
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
N newgirl skrev:
Jag undrar vad slutpriset hamnade på exklusive inredning, alltså själva arbetet med att renovera ett badrum i den storleken, gärna från er som renoverat i Sthlm eller Gbg.

Har hittills fått (enligt mig) skrämmande offerter så jag vill gärna kolla av innan jag bestämmer mig.

Hoppas ni vill dela med er
en väninna fick offert på sitt badrum, när jag snittade rörmokarens timtid så hade han på offerten tagit betalt för 100 arbetstimmar, så hon fick offerten rejält sänkt
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
N newgirl skrev:
Jag undrar vad slutpriset hamnade på exklusive inredning, alltså själva arbetet med att renovera ett badrum i den storleken, gärna från er som renoverat i Sthlm eller Gbg.

Har hittills fått (enligt mig) skrämmande offerter så jag vill gärna kolla av innan jag bestämmer mig.

Hoppas ni vill dela med er

Jag byggde en ny toa/dusch. Den kostade i material/inredning ca 27000:-kr. Gjort allt jobb själv utan el. Det tog mig drygt 100 arbetstimmar med allt. Då drog jag nytt avlopp genom betongplatta, snickra väggar, satte tätskikt enl norm, kaklade och monterade inredning. Drog även ventilation och montera PAX-fläkt. Alltså ca 80-90000:-kr om arbete räknas till 500:-kr/tim. Obs jag jobbar inte så snabbt längre, är pensionär.
 
  • Nyrenoverad duschhörna med vitt kakel och färgglada kakelplattor i olika mönster, inklusive dusch och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FannyAML och 10 till
  • Laddar…
Vi gjorde vårat lilla badrum 4kvm.
Rivning lite bilning flytt av fönster samt montering av snickare färdigt ink plattsättning 52000 kr efter rut
El spottar golvvärme montage badrumsmöblerna med el inuti 26000kr efter rut
VVS allt ink uppsättning badrumsmöblerna vattenburna 23000kr
Badrumsmöbler 79000kr
Totalt 180000kr och då körde vi lyxmöbler
 
  • Gilla
newgirl och 1 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Det här med arbetstid är som påpekades rätt viktigt att ha i åtanke.
Vid fakturering inkl moms på säg 500 kr /timme är månadskostnad 500*176 tim=87.500 kronor , vi avrundar uppåt och får 90.000 kr . Efter rot 90.000*0,7=63.000 . Tycker du att 500 kr/inkl moms är lite ? Det är faktiskt 400 kr/ timme före moms. Hur mycket känner du själv per timme..? Vi talar alltså om EN månads hetids jobb eller 2 veckors för två man . Så hur kan de EFTER rot fakturera 120.000 för arbete ....?
Det är inte många seriösa byggfirmor som kan ta så lite som 400kr ex moms.
 
  • Gilla
Henrik52 och 1 till
  • Laddar…
M moggen skrev:
Kan tipsa om alternativet att lägga microcement över befintligt kakel. Nytt och modernt utan att behöva riva ut ytskikt.
Lite inspiration hittade jag här: [länk] (ingen koppling till det företaget)
Det är ju en ren ytskiktsrenovering.
Gamla tätskiktet och gammal VVS blir kvar.
 
  • Gilla
Henrik52
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
För 168000 kronor får man mer än en månads arbete. Vad är det som är så tidskrävande med badrum??
Ja, bra fråga. Jag som lekman kan inte avgöra hur lång tid saker tar exakt. Jag gissar att de kommer att vara här 4–6 veckor från och till, antagligen med två personer oftast. Jag vet att fem kostnadsuppgifter hamnat i det där spannet. Fasligt dyrt, helt klart.
 
H Henrik52 skrev:
Jag byggde en ny toa/dusch. Den kostade i material/inredning ca 27000:-kr. Gjort allt jobb själv utan el. Det tog mig drygt 100 arbetstimmar med allt.
Av bilden att döma ett relativt stort badrum där hela jobbet utom el tog en ålderspensionär (!) 100 timmar .... även vid timkostnaden på 1000 (!) kr blir det 100.000 kr efter rot 70.000. Lägg till elarbete på säg 20.000 efter rot 14.000
Totalt 84.000 kr. I vilken annan bransch fakturerar man privatpersoner från början till slut 1000 kr/ timme ? Och fortfarande långt till 120.000 efter rot ....
Slutsater får ni dra själva
 
  • Gilla
Steffie Widén och 3 till
  • Laddar…
Man kan verkligen spara pengar på att göra mycket själv.

Vi byggde ett nytt badrum i källaren på 7m2 2010. Jag gjorde det mesta själv, väggar, tak m.m
Köpte kakel, golvplattor och all inredning. Tog in plattsättare. 2 st som flytade golvet och la golvplattor, snabba som faan (de hade jobbat med detta i 30 år).
Sen kom en kille och monterade tätskikt och kaklade allt, detta tog ca 7-8 dagar, var också torktid emellan.

Vi betalade 21.000 efter rotavdrag. Sen hade vi en elektriker som kopplade in el. Jag hade dragit alla el-rör, samt en VVS-are som drog vattenrör innan jag satte igen väggarna.

Vet ej dock hur mycket allt kostade med inredning m.m köpte i omgångar och till inköpspris :)
 
  • Gilla
Henrik52
  • Laddar…
P Patzie skrev:
220k kronor för 4m2 badrum plus ca 3m2 tvättstuga , dock ska tvättstugan bara målas befintlig väv och golvet skall gå klinkers och ny brunn osv . Med är en bänkskiva med ho och skåp till tvättstugan med.
Hutlöst!
 
Vi renoverade vårat badrum för 2år sedan. Rev själv, byggde upp ”halva” väggarna igen och drog om ett avlopp.

Hade hjälp med;
VVS ca 11.000kr
Mattläggare( våtrumsmatta) 14.000kr
Inredning runt 12.000kr
El ca. 3-4000kr

Slutade totalt på runt 45.000kr.
Visserligen med enklare möbler från ikea och våtrumsmatta, men med fina duschvägga, handdukstork och lite trevlig belysning ( dock ej spottar). Känns lyxigt.

Känns konstigt att en del lagt flera hundra tusen på renovering av samma yta, men det går väl att lyxa till allt!
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Det är ju en ren ytskiktsrenovering.
Gamla tätskiktet och gammal VVS blir kvar.
Jo, så är det. Men microcement är fullgott tätskikt i sig. Görs det rätt, vilket är ganska omfattande, hävdar jag att det tål mer än något annat tätskikt. Minst 8 lager krävs ofta mer. Upp till 11 skikt kan vara nödvändigt. Men som skrivits, gamla rör och Vvs blir inte åtgärdade. En klar risk om de är gamla. Men har man nyare byggnationer, kan microcement vara ett riktigt bra alternativ. Microcement gjort rätt kostar ca 1000:-kr till 1300:-kr/kvm. Priser i Sverige är för höga, ofta 18-2000:-kr/kvm. Metoden är ett mycket gott tätskikt, förutsatt att det är rätt gjort.
 
  • Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Av bilden att döma ett relativt stort badrum där hela jobbet utom el tog en ålderspensionär (!) 100 timmar .... även vid timkostnaden på 1000 (!) kr blir det 100.000 kr efter rot 70.000. Lägg till elarbete på säg 20.000 efter rot 14.000
Totalt 84.000 kr. I vilken annan bransch fakturerar man privatpersoner från början till slut 1000 kr/ timme ? Och fortfarande långt till 120.000 efter rot ....
Slutsater får ni dra själva
Elektrikern kostade 3300:-kr. Ifs hade jag monterat alla elapparater och lampor. Han koppa in det, vilket inte jag har behörighet till att göra.
 
A A.G skrev:
Fick offert på ca 160 med rot. 4,5 kvm.
Ska tilläggas att det inte ingick några synliga material så som kakel, klinker, kommoder mm.
kan nog lägga på 50 000:-
 
270k totalt utan rot för 26m2 badrum inkl. arbete, material och inredning.
Utrymmet var tidigare sovrum och toalett. Golv, väggar och tak reglades och skivmaterial monterades.
Nytt VA, ny El och central på hela våningen, vattenburen golvvärme, 2 fönster sattes in, 26m2 klinker, 24m2 kakel, 27m2 VT målning och 26m2 VA målning. Dusch, badkar med golvblandare, vägghängd toalett och 4,7m inredning tillverkades av snickerifirma.
Tvättmaskin och torktumlar ingick inte.
Utfördes av större byggfirma 2016.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.