Hej och tack för alla possitiva och glada inlägg! :)

Ok, här kommer en liten "nyhet" jag "glömt" att nämna:

Sektionsritning av ett hus med måttangivelser, visar en dubbelhöjd källare och tre våningsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jupp; klart man skall ha en källare eller rättare sagt två källarplan, där ena planet får dubbel takhöjd i del av källaren. Eftersom folk kommer att fråga så får jag väl redan nu säga att; nä det finns ingen riktigt tydlig plan/användning för detta. Biorum, klättervägg, "bra att ha rum" är väl de funderingar jag haft.
Det enda jag vet är att teknik (typ el/bergvärme etc.) såklart hamnar i en del av källaren och att min tanke är att kunna använda utrymmet direkt under garaget som lite verkstad.

Som referens kommer en lite plottrig uppdaterad skiss på bottenvåningen nu med 15 extra attefallskvadrat i "bakändan" på garaget där det nu finns en trappa. Tyvärr lär jag väl få göra den tillbyggnaden när allt är klart...


Arkitektonisk ritning av bottenvåningen för en byggnad, inkluderar mått och en spiraltrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rent konstruktionsmässigt så blir det betong hela vägen upp till "vanliga" bottenplattan och jag lutar nu starkt åt att köra med cellplastblock med helgjuten betongkärna (typ legobitar i cellplast där man gjuter betong i mitten). Jag har även tittat på prefab och platsgjutet men det verkar bli dyrare.

Har någon erfarenhet och kanske tipps på folk/företag som kan hjälpa till med detta så hör gärna av Er.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
elmontören och 8 till
  • Laddar…
Får passa på att be om lite hjälp/feedback (jag har ju fått fantastisk hjälp här förut) gällande en fundering jag har kring det "bakre tornet" på huset. Jag tycker helt enkelt det ser lite knepigt ut och konstruktionsmässigt så passar det dåligt ihop. Någon som har förslag på hur man kan få till det snyggare/bättre utan att göra om hela huset?

Så här är det idag (2d)

2D ritning av ett hus med detaljerade fasadutsmyckningar och ett torn på baksidan sökes feedback på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2D ritning över hus med okonventionellt torn och komplex takstruktur från fågelperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och här är några vyer från sketchup:

3D-skiss av hörnet på ett hus med ett ovanligt format torn av komplext tak i grått, sedd från en vinkel uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vy om man står och tittar på huset från trädgården (ser kanske bättre ut än om man är fiskmås och ser uppifrån ??!)

3D-skiss av ett gult hus med svart tak och bakre torn, detaljer som fönster och balkongritningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmontören och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Förstår vad du menar, det känns lite.... osammanhängande...
Testa med en lägre lutning på taket (samma som på huskroppen/gaveln bakom) och att inte bryta lutningen. Alt ha samma proportioner (dvs högre) som på det höga tornet.
 
Martin_B
Hur många miljarder är detta projekt tänkt att kosta? :D
 
Martin_B
Klarar förresten verkligen bjälklaget mellan garagegolv och källartak av att bära upp en bil? Ser lite tunt ut på sektionsritningen.
Skall du kunna köra in en bil som väger 2 ton där och möjligen lyfta upp en sidan av den med domkraft, så blir det rätt stora punktbelastningar. Sådant får man nog räkna in vid utformningen av bjälklag.
 
Blir det inte bättre om tornet börjar vid takfoten på taket bredvid?
Jag tänker att då slipper du knäcken på torntaket och från marken ser det då bättre ut.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Klarar förresten verkligen bjälklaget mellan garagegolv och källartak av att bära upp en bil? Ser lite tunt ut på sektionsritningen.
Skall du kunna köra in en bil som väger 2 ton där och möjligen lyfta upp en sidan av den med domkraft, så blir det rätt stora punktbelastningar. Sådant får man nog räkna in vid utformningen av bjälklag.
Jo, här skall det göras mer beräkningar och det är nog möjligt/troligt att bjälklaget här blir lite tjockare.
 
Heij83
S skyisthelimit skrev:
Hej och tack för alla possitiva och glada inlägg! :)

Ok, här kommer en liten "nyhet" jag "glömt" att nämna:

[bild]

Jupp; klart man skall ha en källare eller rättare sagt två källarplan, där ena planet får dubbel takhöjd i del av källaren. Eftersom folk kommer att fråga så får jag väl redan nu säga att; nä det finns ingen riktigt tydlig plan/användning för detta. Biorum, klättervägg, "bra att ha rum" är väl de funderingar jag haft.
Det enda jag vet är att teknik (typ el/bergvärme etc.) såklart hamnar i en del av källaren och att min tanke är att kunna använda utrymmet direkt under garaget som lite verkstad.

Som referens kommer en lite plottrig uppdaterad skiss på bottenvåningen nu med 15 extra attefallskvadrat i "bakändan" på garaget där det nu finns en trappa. Tyvärr lär jag väl få göra den tillbyggnaden när allt är klart...


[bild]

Rent konstruktionsmässigt så blir det betong hela vägen upp till "vanliga" bottenplattan och jag lutar nu starkt åt att köra med cellplastblock med helgjuten betongkärna (typ legobitar i cellplast där man gjuter betong i mitten). Jag har även tittat på prefab och platsgjutet men det verkar bli dyrare.

Har någon erfarenhet och kanske tipps på folk/företag som kan hjälpa till med detta så hör gärna av Er.
Jag bygger just nu med termoblock med betongkärna, det är extremt enkelt så har du inte tummen mitt i handen så löser du det själv med en cirkelsåg eller fogsvans att dela blocken med, bultsax till armeringen och naja med buntband.
 
  • Gilla
Antelunden och 1 till
  • Laddar…
Borde inte utformning, materialval i bärande delar och hållfasthetsberäkningar vara gjorda redan om bygglovet är klart? :thinking:
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bättre att mura med betongblock och sätta all isolering på utsidan.

Grymt med extra källarplanet!
 
useless useless skrev:
Borde inte utformning, materialval i bärande delar och hållfasthetsberäkningar vara gjorda redan om bygglovet är klart? :thinking:
Det behövs inte för bygglov, men ska vara inne innan startbesked ges. Iallafall i min kommun
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Borde inte utformning, materialval i bärande delar och hållfasthetsberäkningar vara gjorda redan om bygglovet är klart? :thinking:
Ja om man tänker att detta går på 15miljoner + så borde det var det.:thinking:
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det är bättre att mura med betongblock och sätta all isolering på utsidan.

Grymt med extra källarplanet!
Jo, visst vill man ju helst ha all isolering på utsidan. Vilken typ av block tänker du på, skalblock? Jag har inte hittat någon variant/leverantör som hävdar att det funkar hållfasthetsmässigt med tanke på armering och sidotryck. Därmed inte sagt att det inte går....
 
Sjukt häftigt hus! Har själv en dröm om hus eller lägenhet med torn men har inte tänkt tanken att faktiskt bygga ett nytt hus med den stilen. Hatten av!
Och hur länge har du suttit med sketchup..? Får mina skisser att se ut som dagiskladd
Angående just tornen så skulle jag försöka få de mer symmetriskt, som nån annan också bar inne på.
 
Ser fram emot att följa detta bygge!

Lönngångar och hemliga rum ska det väl vara i sådana här hus?
 
  • Gilla
Anders.83 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.