C crazytok skrev:
Att flytta garaget för att vinna 3-4cm känns ju meningslöst..
Varför det? Varför ska OP bara ge bort sin mark?

Att de tar bort sitt stuff från hans mark är inte ett orimligt krav, garaget ska inte vara där.

Det kanske är meningslöst för grannen som stulit mark, men inte för OP, och när det är OPs mark, så är det OP som bestämmer.

Jag skulle krävt flytt eller rivning, samt återställande av min mark. Det är ett rimligt krav, det skulle vara min rätt att kräva.

Feck, det kostar antagligen inte ens grannen pengar, ansvaret ligger antagligen hos byggaren, och de har antagligen försäkring mot sådant.

Omvänt, hade det varit mitt garage, så hade jag flyttat det utan diskussion. Man måste stå för sina misstag.
 
  • Gilla
Vreta Kloss och 2 till
  • Laddar…
S
A Anh skrev:
Jag är rätt säker på att det är tillåtet enligt detaljplanen, har inte hittat den ännu men har för mig att jag läst det. En del grannar har sina garage mot varandra, om framsidan av tomten ligger i ett annat vädersträck. Vidare var det inte jättelänge sedan de skickade in bygglovet, så jag bodde definitivt här då.
Sluta pladdra om stuprör och färg på vägg etc. och agera. Detta leder ingenstans. Tråden är nu 150 inlägg lång.
 
T Troberg skrev:
Varför det? Varför ska OP bara ge bort sin mark?

Att de tar bort sitt stuff från hans mark är inte ett orimligt krav, garaget ska inte vara där.

Det kanske är meningslöst för grannen som stulit mark, men inte för OP, och när det är OPs mark, så är det OP som bestämmer.

Jag skulle krävt flytt eller rivning, samt återställande av min mark. Det är ett rimligt krav, det skulle vara min rätt att kräva.

Feck, det kostar antagligen inte ens grannen pengar, ansvaret ligger antagligen hos byggaren, och de har antagligen försäkring mot sådant.

Omvänt, hade det varit mitt garage, så hade jag flyttat det utan diskussion. Man måste stå för sina misstag.
Varför menar du att man ska ge bort marken? Finns det inget mittimellan? Sker det ett misstag så lär man säkert kunna komma överens utan att ge bort nåt.
 
A Anh skrev:
Jag är rätt säker på att det är tillåtet enligt detaljplanen, har inte hittat den ännu men har för mig att jag läst det. En del grannar har sina garage mot varandra, om framsidan av tomten ligger i ett annat vädersträck. Vidare var det inte jättelänge sedan de skickade in bygglovet, så jag bodde definitivt här då.

Det skulle kunna vara en idé om jag får bestämma över fasaden, iaf vilken färg den ska ha osv. Just nu är den målad i en ful färg, hade den varit vit vore den lättare att bortse från. Själv vill jag fortfarande gärna ha stängslet längs med hela tomten. Vill inte att garaget ska kännas som en del av min tomt, även om den nu ordagrant är det. Vill inte heller att detta ska skapa för stora problem vid en eventuell framtida försäljning. Jag har aldrig bott i hus tidigare, så jag tänkte inte särskilt mycket på hur det här skulle se ut, eller att jag själv skulle kolla efter fel tidigare.

Ja altså, jag har inga problem som helst att vara hård mot byggaren. Om han kan bekosta (eller själv göra det mesta av arbetet) för att flytta garaget så vill jag det, vad som än krävs.
Du har ju genom att inte överklaga bygglovet gett medgivande till att fasaden ska vara i tomtgräns?
Då är det självklart att takfot hänger över din tomt, och vad jag förstår är det ok för dig?
Staketet kan du ju då rimligtvis aldrig ha placerat på tomtgräns eftersom att där skulle ju alltid grannens garage ha vart bortsett från de cm som det blev fel.
Om nu en flytt skulle vara aktuell så är det ju ändå bara de 3-4cm som ska flyttas för att det ska bli exakt så som bygglovet säger. Det hjälper ju inte ditt staket oavsett, då behöver det flyttas säkert 50-60cm och det är ju inte vad bygglovet som du indirekt har accepterat säger.
Däremot så vore ett servitut på sin plats om framtida underhåll och färgsättning av den fasaden. Färg borde ni få välja som har den som "staket"
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S styren skrev:
Sluta pladdra om stuprör och färg på vägg etc. och agera. Detta leder ingenstans. Tråden är nu 150 inlägg lång.
Varför säger du så till TS? Det är väl TS som bestämmer vilka villkor han kan tänka sig? Men du godkänner alltså bara flytt av garaget, TS får inte ha en egen åsikt?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
H
Hur är det nu när man får en sån garage vägg mot sig.
Man har väl inte lov med rabatter eller växter mot den?
Tänkte vatten och liknande kanske grannen menar förstör hans vägg.
Då kommer ju aldrig ts kunna nyttja helt ut mot garaget heller.

Bästa hade vart att garaget vart va 1 m in på grannens tomt.
 
Gräset under takfoten kommer inte få så mycket regn heller.
 
H Hallerudsbo skrev:
Hur är det nu när man får en sån garage vägg mot sig.
Man har väl inte lov med rabatter eller växter mot den?
Tänkte vatten och liknande kanske grannen menar förstör hans vägg.
Då kommer ju aldrig ts kunna nyttja helt ut mot garaget heller.

Bästa hade vart att garaget vart va 1 m in på grannens tomt.
Man får ha växter till tomtgränsen, men grannen kan givetvis ha åsikter om att det förstör fastigheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Anh skrev:
Jag är rätt säker på att det är tillåtet enligt detaljplanen, har inte hittat den ännu men har för mig att jag läst det. En del grannar har sina garage mot varandra, om framsidan av tomten ligger i ett annat vädersträck. Vidare var det inte jättelänge sedan de skickade in bygglovet, så jag bodde definitivt här då.

Det skulle kunna vara en idé om jag får bestämma över fasaden, iaf vilken färg den ska ha osv. Just nu är den målad i en ful färg, hade den varit vit vore den lättare att bortse från. Själv vill jag fortfarande gärna ha stängslet längs med hela tomten. Vill inte att garaget ska kännas som en del av min tomt, även om den nu ordagrant är det. Vill inte heller att detta ska skapa för stora problem vid en eventuell framtida försäljning. Jag har aldrig bott i hus tidigare, så jag tänkte inte särskilt mycket på hur det här skulle se ut, eller att jag själv skulle kolla efter fel tidigare.

Ja altså, jag har inga problem som helst att vara hård mot byggaren. Om han kan bekosta (eller själv göra det mesta av arbetet) för att flytta garaget så vill jag det, vad som än krävs.
Du kan knappast agera på något sätt mot byggaren. Det är din granne som har ett avtal med byggfirman, inte du. Men du kan givetvis påverka grannen att ställa krav på byggaren. Det är med grannen du får ta alla diskussioner. Se till att få ner det ni kommer överens om skriftligt, om några år är detta annars glömt.

Värdeminskningen är svår att bedöma, men den beror nog främst på att garaget står i tomtgräns och inte så mycket på de centimeter den står på din tomt. I praktiken blir ett tomtutrymme i direkt anslutning till annans byggnad mindre användbart. Men vi vet ju inte hur det känns på plats , det kan kännas "trångt". Vissa husägare tenderar att inte sköta ytor som är baksidor och vetter mot någon annans tomt. Därför vore det bra om ni kan komma överens om färg och skötsel av garagets vägg mot din tomt. Ibland kan man bygga något litet förråd som en "ryggsäck" på en större byggnad.
 
A Anh skrev:
Ja altså, jag har inga problem som helst att vara hård mot byggaren. Om han kan bekosta (eller själv göra det mesta av arbetet) för att flytta garaget så vill jag det, vad som än krävs.
Byggaren har inget ansvar mot dig! (du kan inte ställa några krav) Han har bara ansvar mot beställaren! Prata ihop dig med grannen få med han på dina önskemål om att flytta garaget - Se till att grannen driver detta du kan vara "stöd". Har grannen inte betalat säg åt han att inte göra det förän det är klart... Men ta inte över detta och driv själv mott byggaren för då tror jag det blir strul och skit av det hela!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som byggare och Granne så kan man lösa problemet genom att byta en "lockpanel" mot en plåt. Dom kanske man söker om en förändring i bygglovet då det blivit fel. Om Detaljplanen erbjuder byggnation fram till tomtgräns och det innevfattar att takfoten får hänga över till din tomt så är nog tyvärr 4 cm innom felmarginalen... för är det "lockpanel" på väggen så kan ju grannen och byggbolaget lösa det genom att sätta en slät plåt istället då spar dom 4 cm.... (kreativ lösning men kanske inte till din fördel)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P PeGe Stockholm skrev:
Som byggare och Granne så kan man lösa problemet genom att byta en "lockpanel" mot en plåt. Dom kanske man söker om en förändring i bygglovet då det blivit fel. Om Detaljplanen erbjuder byggnation fram till tomtgräns och det innevfattar att takfoten får hänga över till din tomt så är nog tyvärr 4 cm innom felmarginalen... för är det "lockpanel" på väggen så kan ju grannen och byggbolaget lösa det genom att sätta en slät plåt istället då spar dom 4 cm.... (kreativ lösning men kanske inte till din fördel)
om han sätter plåt så stämmer troligen inte det med bygglovet
t
 
tror du får välja lite om du vill ha bra granne eller så mycket rätt som möjligt. visst kan du pusha stenhårt och bråka och även överklaga och be dem flytta 1m in. kanske funkar, kanske inte. grannen lär inte bjuda in dig på grillfest på ett tag och inte ni heller.
om du tycker du verkar ha en bra granne, så sätt dig ner och diskutera först. byggarn har gjort fel.. kanske grannen kan klämma honom på en del pengar.. kostar inte grannen ngt att försöka. beroende på hur mycket.. kanske det är tillräckligt. sen ngt mer från grannen för tomten och sen är det ok.

sen självklart, det är på din din tomt, din färg på vägg etc, som redan skrivits ovan xx ggr.
Funkar inte bra granne spåret alls, nja, då är det väl ingen bra granne, då blir det tuffa spåret ovan.
sen tror jag för framtida värde det är sak samma. detta är sista gången nån mäter här. skapa en fin plats där istället, med lä mot väggen, klätterväxter du kan fälla på spalje (som nämnts ovan), eller förläng uteplatsen. sätt upp växthus och odla tomater, vad som nu kan vara bra beroende på hur det ser ut. . kanske kan du be om bygglov för plank och förlänga träväggen istället på den biten, så det blir mer enhetligt? jag gissar grannen säger ok just nu till det mesta. är grannen vettig vill han hjälpa till att lösa detta. du kan ju visa tråden här.. lycka till! /Peter
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Dags att se det halvfulla glaset tycker jag.
  • TS har fått en vettig granne. :D
  • Grannen har tagit på sig att fixa de småsaker (singel och stuprör) som är lätta att fixa. (y)
  • TS har en ljud- och synisolerande samt vindstoppande vägg vid sin favoritdel av trädgården. :cool:

Vad gäller staketet och idén att det prompt ska gå hela vägen, så släpp den. Tänk också att staketet (om det skulle vara ditt) bör du sätta upp på din egen sida gränsen, det skulle sannolikt tagit fler kvadratdecimeter än vad grannens garage gör. Lösningen med grannens vägg i gränsen är fullgod.

Jag förstår att det är lätt att fastna i att det kanske varit bättre om... Gör inte det. Bli inte en rättshaverist för några kvadratdecimeter. Även om du skulle vinna slaget så förlorar du.
 
  • Gilla
Chr3 och 8 till
  • Laddar…
Jag syftade givetvis på att grannen skulle sätta press på byggaren, som förhoppningsvis är rädd om sitt rykte :)

Jag visste inte att det skulle vara i tomtgränsen på millimetern, jag har tidigare nämnt att jag skulle sätta ett stängsel, men ja, i det stora hela handlar det väl totalt om några centimeter. Jag försöker hitta ett sätt det här går att lösa på ett någorlunda bra sätt. Om han egentligen skulle ha ett stort avstånd mot min tomt, och inte hade det, eller om det satt flera decimeter in på min mark, ja då hade jag kunnat tänka mig att försöka få honom att riva det.

Nu tänker jag istället att jag har accepterat, om än det var ett förhastat beslut, att ha garaget i tomtgränsen. Jag antog väl att det skulle vara några centimeter till godo. Så jag vill nu mest bara "ha någonting" för att det blev såhär. Om detta gör att jag kan få till något som gör att det blir bättre än om garaget hade stått precis i tomtgränsen (nyttja väggen, byta färg, nånting nånting) så är det ju bra. Eller om grannen kan få ut något av byggaren.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.