Eller att det nu börjar bli varmare, och folk ställer fönster på glänt. Om dom annars har igensatt tilluft (inget ovanligt, det drar och folk stoppar papper, trasor, tejpar igen sina ventiler) så ha dom nu bättre drag med öppna fönster, och då drar det sämre hos dig.
 
Isakare Isakare skrev:
Eller att det nu börjar bli varmare, och folk ställer fönster på glänt. Om dom annars har igensatt tilluft (inget ovanligt, det drar och folk stoppar papper, trasor, tejpar igen sina ventiler) så ha dom nu bättre drag med öppna fönster, och då drar det sämre hos dig.
Hmm, kan det verkligen vara så med en mekanisk frånluftsventilation? Borde det inte mest gälla självdrag? Eller tänker jag helt fel nu?
Just nu har vi verkligen inte varmt ute - isvindar varje dag, så jag har svårt att tro att en massa människor plötsligt börjar ha fönster öppna. Minns att i somras, när det var kanonhett ute länge, märktes ingen försämring av ventilationen.Har bott i denna lägenhet i fyra år och har aldrig upplevt att det varit så uselt som nu.
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Det kan vara så att den centrala fläktens styrning för att öka farten när du öppnar spjället har gått sönder, alternativt att fler spjäll än "vanligt" är öppna samtidigt.... Måste mätas i det senare fallet, det första hittar teknikern snabbt.
PS exakt hur mäter man sådant? Hyresvärden kollade hos mig med en liten mätare (såg ut som en liten pinne fäst på en dosa) och sa att luftflödet var X,vilket bara var strax under det tidigare protokollförda värdet. Jag undrar om man verkligen kan mäta fläktens utsugningsförmåga på ett sådant sätt. Borde det inte vara bättre med en sådan där tratt som man håller mot ventilen/utsuget? De gjorde mätningen vid ett tillfälle då utsuget INTE var så dåligt, f ö. De kan ju nämligen inte komma efter kontorstid - när utsuget ofta är som sämst - utan de kommer när de själva har tid.
 
Du kanske skulle kunna be att få låna mätinstrumentet ett par kvällar?
 
Griffeltavlan
Har du fönsterventilerna öppna?
 
H hempularen skrev:
Du kanske skulle kunna be att få låna mätinstrumentet ett par kvällar?
Jag har bett på mina bara knän om att få låna det. "Nej, vi har som policy att inte låna ut saker". Jag argumenterade att om de inte vill jobba på kvällar och helger och sitta i ständig beredskap att åka ut till mig så fort ventilationen blir dålig, så är det tyvärr enda sättet för dem att få någon riktig mätning gjord. Men icke. :( Och att de skulle jobba på icke kontorstid var också otänkbart. Således omöjligt med någon mätning när det är som sämst.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Har du fönsterventilerna öppna?
Jag har alltid något fönster på glänt. Finns bara en fönsterventil och den är öppen.
 
Har du något filter i kåpan som kan vara igensatt?
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Har du något filter i kåpan som kan vara igensatt?
Det finns ett metalltrådsfilter som jag tar ner och gör rent noga en gång i månaden, och jag har nyss kollat och rengjort det, så det är inte problemet. Hyresvärden har nyss varit här igen och mätt flödet med sin lilla "mätpinne" och konstaterat att flödet är som det ska. Vilket jag redan påpekat, eftersom det inte är dåligt hela tiden, utan mest på sena eftermiddagar och kvällar (dvs när andra boende i huset kan tänkas använda sina köksfläktar som mest). Hyresvärdens killar sa: "Det är ofta som man kommer till en hyresgäst och ska kolla något som hyresgästen påstått inte funkat, men så funkar det när vi kommer..." Jag påpekade att i fallet med min ventilation är det ju inte särskilt konstigt, då jag hela tiden sagt att det är som sämst på kvällstid - när de inte jobbar och således inte kan mäta. Frågade åter om att få låna mätinstrumentet över några kvällar, men fick nobben. :(
 
Hyresvärdens representanter sa, på min upprepade fråga om ifall det inte kunde vara någon granne som ställt till något genom att sätta in en egen fläkt att "det tror jag inte, det är bara lägenheterna rakt ovanför eller under dig som är aktuella i så fall." Jag frågade om det bara var de som hade samma kanal, och fick svaret att det är bara de som har samma låda. Vad det var för låda vet jag inte, men låda är väl inte samma sak som kanal? Någon som vet vad de pratade om?
 
  • Gilla
estridh
  • Laddar…
A Arga Tanten skrev:
Hyresvärdens representanter sa, på min upprepade fråga om ifall det inte kunde vara någon granne som ställt till något genom att sätta in en egen fläkt att "det tror jag inte, det är bara lägenheterna rakt ovanför eller under dig som är aktuella i så fall." Jag frågade om det bara var de som hade samma kanal, och fick svaret att det är bara de som har samma låda. Vad det var för låda vet jag inte, men låda är väl inte samma sak som kanal? Någon som vet vad de pratade om?
Alla frånluftskanaler mynnar ut i en eller flera "samlingslådor" som sitter innan fläkten/fläktarna, oftast på vinden.
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Alla frånluftskanaler mynnar ut i en eller flera "samlingslådor" som sitter innan fläkten/fläktarna, oftast på vinden.
Jo, så pass tror jag att jag fattade. Men har dessa lådor någon betydelse för trycket i kanalerna? Så att bara de som mynnar ut i samma låda som min kan påverka trycket i min kanal?
 
De kanaler som mynnar i "din" låda påverkar det totala trycket för kökens frånluft. Och den utrustning som styr fläktens hastighet, om det finns någon sådan.
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
De kanaler som mynnar i "din" låda påverkar det totala trycket för kökens frånluft. Och den utrustning som styr fläktens hastighet, om det finns någon sådan.
Jo, det ska finnas något som styr fläktens hastighet också. För att säkerställa att jag uppfattat dig rätt: Det är alltså BARA en granne vars köksfläkt mynnar ut i samma låda som min, som kan påverka min ventilation? Om någon annan granne, som är ansluten till en annan låda, gör något hemmapul, så ska jag inte märka av det alls?
 
De grannar som är anslutna till din låda kan "ställa till det". Inte annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.