A Anh skrev:
Tack för svaren!

Jag blev aldrig direkt tillfrågad, och jag har inget emot vad han än gör, sålänge det är på hans tomt. Förutsatte att allt (utom möjligvis takutskjutet) skulle vara på hans tomt.

Jag hade nöjt mig med att de leder om stupröret så det inte går på vår tomt (förutom högst upp vid själva rännan), samt att de tar bort allt makadam så vi kan lägga gräs och stängsel ända in till deras fasad. Detta måste väl ändå vara rimligt? Jag kan inte tänka mig att kommunen godkände stupröret, antagligen fanns det inte ens med på bygglovet. Kommunen kan väl ändå inte godkänna en sådan sak?
Byggfirman har gjort fel. Bygglovet gäller att garaget får stå på det avståndet från tomtgräns som bygglovet säger. Men. Detta gäller garagets yttre väggar, och det missade byggfirman när de gjöt plattan. De gjöt troligen plattan enligt garagets yttre mått enlogt bygglovet och missade då att tänka på att innerväggar, isolering och fasad bygger på ytterligare cm.

Mao har de överskridit bygglovet och grannen är ersättningsskyldig alternativt får göra om. Grannen i sin tur får kräva byggfirman på detta, det är inte ditt problem. Kontakta kommunen omgående angående detta, och kräv en finutstakning av slutlig byggnad.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
A Anh skrev:
Jag är lite osäker på detaljplanen, har försökt få fram den. Det kan mycket väl vara så, och jag bryr mig inte nämnvärt om att garaget står i tomtgränsen, även om det är lite störigt. Men är inte detaljplanen till för att kontrollera hur området ser ut visuellt? Det borde väl inte per automatik innebära att man får bygga hur nära grannen man vill?

Det är intrånget på min mark som stör mig.
Om det är små tomter så kan man skriva in att garage får byggas närmare än 4 meter, vi har t ex 1 meter. Men det borde vara mycket ovanligt att man får bygga i tomtgräns, det brukar nästan alltid bli problem som detta med underhåll, diskussioner om byggnaden inkräktar etc.

Men det händer också att byggnadsnämnder kör över handläggare och/eller att tjänstemän på kommunen gör fel. Juridikens väg är dock lång även om man får rätt i slutänden.

http://www.dagensjuridik.se/2018/09...sta-instans-inget-bygglov-redan-uppforda-hus2
 
Det var väldigt långt ner i tråden som Detaljplanen nämndes. Den styr ju vad som gäller beträffande avståndet till gräns. Om det bara är någon cm, är det inom mätnoggrannheten vid utsättning av byggnad och gränsrör. Bor själv i ett område där de flesta garage/carport står i gräns, så även mitt. Givetvis är takutsprånget över grannens tomt, likadant för hans garage mot nästa granne. Det är numera inte så vanligt men om tomterna är små finns det ofta inget annat sätt. 4.5 m är det sällan för garage, snarare 1-2 m just för at undvika det som beskrivs här.
 
A Anh skrev:
Nej, vi har inte pratat med honom om det ännu, jag vill först höra vad kommunen säger. Till saken hör att de har satt sitt hus väldigt nära vår tomtgräns, förmodligen på minsta möjliga avstånd (4 eller 4.5 meter). Så om de ska ha ett garage så har de egentligen inte så många möjligheter. Det är så klart något de borde tänkt på när de placerade ut huset från första början, men det verkar de inte ha gjort.

P.g.a. detta så tycker jag det är helt okej att de sätter garaget så nära tomtgränsen de vill, så länge de inte kommer över på vår tomtgräns, eller förväntar sig att vi ska ha några restriktioner på vad vi kan göra på vår tomt med tanke på åtkomst till deras fasad.
Oj så mycket konstigheter i detta ärende.
1. Varför har kommunen inte beaktat behovet av utrymme för framtida underhåll. Finns servitut för tillträde av grannfastigheten för att kunna utföra underhåll?
2. Finns detaljplan? Vad säger isf den om avstånd till gräns.
3. Har du som granne fått yttra dig över bygglovet?
Har åtskilliga funderingar kring detta fall.
Är lantmäteringenjör och lite 'yrkesskadad'
 
  • Gilla
KriZomb och 3 till
  • Laddar…
A Anh skrev:
Tack för svaren!

Jag blev aldrig direkt tillfrågad, och jag har inget emot vad han än gör, sålänge det är på hans tomt. Förutsatte att allt (utom möjligvis takutskjutet) skulle vara på hans tomt.

Jag hade nöjt mig med att de leder om stupröret så det inte går på vår tomt (förutom högst upp vid själva rännan), samt att de tar bort allt makadam så vi kan lägga gräs och stängsel ända in till deras fasad. Detta måste väl ändå vara rimligt? Jag kan inte tänka mig att kommunen godkände stupröret, antagligen fanns det inte ens med på bygglovet. Kommunen kan väl ändå inte godkänna en sådan sak?
Stupröret går antagligen ner till ett dräneringsrör i marken (därav makadamet).

Det betyder att det ni även har hans rör på er tomt och det blir svårt att åtgärda.
 
H
N Nybyggarens skrev:
Stupröret går antagligen ner till ett dräneringsrör i marken (därav makadamet).

Det betyder att det ni även har hans rör på er tomt och det blir svårt att åtgärda.
Det är väl minsta problemet med ett rör.
Ge grannen en spade så får han rören tillbaka.
 
  • Haha
KriZomb
  • Laddar…
Mycket tråkigt för TS - Jag tänker så här.
* försök få dom att flytta Garaget - och försök få med kommun så att de inte slutgodkänner bygget.
*om det inte "går" och du kan acceptera läget. Försök få till ett arende avtal på några tusen om året i detta kan det ingå att du ser till att väggen är målad efter behov i en färg som passar dig! Kan tänka mig om 5-10 år ingen som sköter en vägg inne på din mark så kan den se skitig/ful ut om man gämför med ditt hus. se till att få kontroll över väggen och du kan använda den som du vill! Växthus/bollplank, Plantering? Se även till att grannen sätter upp snöräcke (om snö kan vara ett framtida problem) Vill ju inte ha snö i Spabadet :)
Bygg inte ett staket framför väggen! går väggen inte att underhålla kommer det snabbt se fult ut! Försök göra något snyggt av väggen, Vill du ha fasdbelysning på den? se till att få med det nu! Taket hänger ju i din luft :)
Gör klart för grannen att detta är din mark "din" vägg, Se till att ingen luftvärmepump ,takbox eller något annat kommer att hängas på väggen. eftesom det inte kommer vara OK för granne att springa in på din tomt! Gör klart att du kommer sätta upp staket och det kommer fästas i garaget. Se till att få ner allt på papper som gäller mellan fastigheterna. så att det inte blir problem med nästa granne. Om grannen inte går med på dina önskemål "krav" be hen snällt flytta garaget till sin sida!

Lycka till!
 
  • Gilla
GammelMan99 och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
Vi har garage i tomtgräns, liksom alla andra i området, taket sluttar in mot vår trädgård så avrinningen ligger helt hos oss. Området är byggt på 70-talet, så nytt är det ju inte att lägga hus i tomtgräns. Men vi har absolut inget som hänger över grannens tomt utan garaget slutar helt i tomtgräns.
Man kan ju tycka att de som beviljade bygglov BORDE haft en åsikt om taktyp - självklart borde de krävt ett tak som endast avvattnar in på fastighetens tomt, inte in på grannfastigheten!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Du äger luften lodrätt över tomtgräns.

Lycka till!
Jasså? Hur högt upp gäller detta? :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, man har en viss tid på sig att klaga som granne. Förvisso går det att snabba upp processen med medgivanden från berörda grannar, men en granne kan inte spara sin rätt att klaga – antingen gör man det i bygglovsprocessen eller så är det för sent.

I TS fall kan man iofs tänka sig att grannen inte följt bygglovet varvid en ny process kan startas, men det är en annan sak.
Grannen skall tillfrågas och godkänna om byggnaden ligger närmare än planen föreskriver innan bygglov lämnas. Oftast brukar det vara 1,0 m till tomtgräns så fasaden kan underhållas. Om ej annat föreskrivs i planbestämmelser. Detta svar finns säkert med i tråden-har bara skummat.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har garage i tomtgräns, liksom alla andra i området, taket sluttar in mot vår trädgård så avrinningen ligger helt hos oss. Området är byggt på 70-talet, så nytt är det ju inte att lägga hus i tomtgräns. Men vi har absolut inget som hänger över grannens tomt utan garaget slutar helt i tomtgräns.
Man kan ju tycka att de som beviljade bygglov BORDE haft en åsikt om taktyp - självklart borde de krävt ett tak som endast avvattnar in på fastighetens tomt, inte in på grannfastigheten!
Om garagen är så placerade så finns det föreskrivet i planbestämmelserna.
 
P para skrev:
Jasså? Hur högt upp gäller detta? :D
Tills dess att du inte befinner dig i svenskt luftrum, dvs i det som omfattas av internationella avtal för jymdjen :)

Frågor på det?..
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Finns ingen gräns, men det betyder inte att du har fri bestämmelserätt över luften (jämför med allemansrätt)
[länk]
P para skrev:
Jasså? Hur högt upp gäller detta? :D
Hänger grenar över på din tomt är det bara att kapa, Kanske bara ta fram kapen och kapa taket :)
 
Nej, det är inte bara att kapa grenar. Ägaren måste först beredas tillfälle att själv utföra åtgärden. Så be grannen ta bort takfoten, händer det inte så får du kapa den själv...
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.