En lång bit gräsyta, 50 cm bred är inte optimalt för en robotklippare.
Klipp manuellt med trimmer el dyl, eller stenlägg.
Att eftermontera ytterligare en guidekable är ej möjligt.
 
E etompau skrev:
En lång bit gräsyta, 50 cm bred är inte optimalt för en robotklippare.
Klipp manuellt med trimmer el dyl, eller stenlägg.
Att eftermontera ytterligare en guidekable är ej möjligt.
Ok, fattar att den smala strängen är för smal för passage, och inga problem att klippa den för hand. Men den stenlagda gången då, kan jag får roboten att passera över där? För annars måste jag ju skaffa 2 robotar om den inte kommer åt båda sidor av huset.
 
Det bör funka om du räknar bort den övre smala biten.
Klipparen kan köra över en stenläggning om den är jämn.
Avgränsa så mycket som möjligt av stenytan med begränsningskabeln och skapa en passage över stenläggning och upp till det högra området.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Skrev en fråga i en annan tråd men hittade sedan denna som nog säkert är mer lämplig :)

Köpte mig en r600 som jag installerat på en ca 400kvm stor tomt. Tomten är plan förutom på en del där det lutar uppåt (mot huset).

Klipparen slirade och fastnade så jag installerade dubbar vilket gör att den (nästan) alltid tar sig upp och vänder. Tyvärr så får jag istället felmeddelandet lutad eller lyft ca 1 gång på 5 den kör upp för slänten. Detta är ju otroligt irriterande och jag undrar om man kan göra något åt detta?

Jag undrar även om ni har tips på hur man kan göra klipparen tyngre för ännu bättre grepp?

Robin
 
Robbbin Robbbin skrev:
Tomten är plan förutom på en del där det lutar...
Har tyvärr inga tips att komma med men blev intresserad då jag ligger i startgroparna för att installera samma klippare själv. (y)

En del av tomten sluttar mer än den angivna maxlutningen för R600. Frågan är om det ens är värt att inkludera sluttningen när jag installerar begränsningskabeln...

Vilken lutning har du som mest?

//Anders
 
Jag har inte mätt men skulle gissa på ca 40graders lutning. Väntar ivrigt på någon hacker som vet hur man stänger av lutningssensorn.

Jag vet att man på Husqvarna kan komma in i ett ”expertläge” för ytterligare inställningar. Går detta även på r600?
 
Robbbin Robbbin skrev:
Jag har inte mätt men skulle gissa på ca 40graders lutning. Väntar ivrigt på någon hacker som vet hur man stänger av lutningssensorn.

Jag vet att man på Husqvarna kan komma in i ett ”expertläge” för ytterligare inställningar. Går detta även på r600?
Testa med att hålla "0" inne några sekunder. Du bör få fram en ny meny där du kan avläsa sensorvärde mm.
Dock skulle jag säga att du inte kan påverkar vid vilken lutning som den avbryter klippningen. Det ligger fast i programmet.
 
E etompau skrev:
Testa med att hålla "0" inne några sekunder. Du bör få fram en ny meny där du kan avläsa sensorvärde mm.
Dock skulle jag säga att du inte kan påverkar vid vilken lutning som den avbryter klippningen. Det ligger fast i programmet.
Tack för svar! Något annat tips?
 
En helt annan fråga, sorry för flyttat fokus. Hittar två olika McCulloch, R1000 och en RM1000. Första saluförs av 8 butiker på PRisjakt och den med "M" av 12 andra. Är det någon skillnad eller är det bara en missunderstanding...?

Sökresultat på Prisjakt visar McCulloch ROB R1000 och RM1000 robotgräsklippare cirklade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nilfons skrev:
En helt annan fråga, sorry för flyttat fokus. Hittar två olika McCulloch, R1000 och en RM1000. Första saluförs av 8 butiker på PRisjakt och den med "M" av 12 andra. Är det någon skillnad eller är det bara en missunderstanding...?

[bild]
Det finns bara en R1000 på deras hemsida, misstänker att M:et har något med "medium" att göra, då dom har två "S-modeller".
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Ingen som vill ha en r600? 5200kr 9h totalt drift :)
 
Robbbin Robbbin skrev:
Ingen som vill ha en r600? 5200kr 9h totalt drift :)

Varför säljer du?
 
N Nilfons skrev:
Varför säljer du?
Tänkte köpa mig en maskin som klarar rejäla lutningar. :)
 
Q qsecofr skrev:
Köpte en R1000 på Clas Ohlson. Den är precis likadan som min förr, förr, förra robot R40Li så mina borrade hål i betongplattorna passade till laddplattan :) Beställde en Robonect-modul som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. Skall även beställa ett hasplåt-kit hos mower24.
Jag funderar på att bygga ett hus till klipparen, eller ännu hellre gömma den under altanen. Men hur bör man lägga begräsnnings/gudie-kabeln för att få den att parkera bra? Så att den inte kör in i sidan av huset eller lyckas passa in sig i hålet under altanen.
 
G Gustson skrev:
Jag funderar på att bygga ett hus till klipparen, eller ännu hellre gömma den under altanen. Men hur bör man lägga begräsnnings/gudie-kabeln för att få den att parkera bra? Så att den inte kör in i sidan av huset eller lyckas passa in sig i hålet under altanen.
det finns massa exempel på det om du googlar, man för pröva sig fram. Det går att få till bra lösningar i och med guidekabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.