L largab skrev:
Det kanske står i detaljplanen att garage får uppföras vid tomtgräns!? Då behövs inget grannmedgivande.
Dock så ska fasaden vara innanför tomtgränsen samt stuprör dras på egen tomt.
Singlet är inget problem. Det går ösa bort och ersätta med jord.
Jag är lite osäker på detaljplanen, har försökt få fram den. Det kan mycket väl vara så, och jag bryr mig inte nämnvärt om att garaget står i tomtgränsen, även om det är lite störigt. Men är inte detaljplanen till för att kontrollera hur området ser ut visuellt? Det borde väl inte per automatik innebära att man får bygga hur nära grannen man vill?

Det är intrånget på min mark som stör mig.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Normalt brukar man kräva att byggnaden kan underhållas från fastigheten. Men ibland tillåter man garage.. bygg ett eget garage vägg i vägg med grannens?
Garage gick inte....

Men om du "får" ett växthus, vedbod, redskapsbod etc vägg i vägg med grannens garage.
Och grannen är den som står för byggnationen....
 
A Anh skrev:
Jag är lite osäker på detaljplanen, har försökt få fram den. Det kan mycket väl vara så, och jag bryr mig inte nämnvärt om att garaget står i tomtgränsen, även om det är lite störigt. Men är inte detaljplanen till för att kontrollera hur området ser ut visuellt? Det borde väl inte per automatik innebära att man får bygga hur nära grannen man vill?

Det är intrånget på min mark som stör mig.
Det förekommer att detaljplaner föreskriver att garage skall byggas mot tomtgränsen. Men som sagt, på rätt sida.
 
Jobbig sits TS.
Som flera sagt, kontakta kommunen så snabbt du bara kan och kräv att de kommer ut. Ta lite bilder också, försök få med röret som markerat tomtgränsen mm.
Makadam och stuprör kan ju grannen flytta på utan större kostnad. När det gäller det stängsel så förstår jag att du inte tycker det är snyggt att bryta av det med en vägg, men du måste kanske acceptera det i brist på andra alternativ för att inte förlora mer av den tomtdel du redan nu anser är för liten... Sätt upp spaljé, rita ett fotbollsmål eller så får stängslet gå in en bit just där.
En möjlighet är väl annars att du avkräver samma tomtyta på grannens tomt motsvarande vad de tagit från dig, så får du mer byggyta till altanen.
Men oavsett vad så är detta först och främst ett ärende för kommunen, och kanske byggfirman om det visar sig att de gjort fel. Så får du och grannen lösa problemet vartefter.

Kan tilläggas, på 1980 talet så flyttade man i Rumänien ett helt höghus ett antal meter för man skulle bygga ut vägen, fixade man det så kan grannen flytta sitt garage om det kniper!
 
A Anh skrev:
Jag är lite osäker på detaljplanen, har försökt få fram den. Det kan mycket väl vara så, och jag bryr mig inte nämnvärt om att garaget står i tomtgränsen, även om det är lite störigt. Men är inte detaljplanen till för att kontrollera hur området ser ut visuellt? Det borde väl inte per automatik innebära att man får bygga hur nära grannen man vill?

Det är intrånget på min mark som stör mig.
Med ett område med så små tomter som 600 m2 blir det i princip omöjligt att bygga garage om det måste ligga 4,5m från tomtgräns, och samtidigt få en vettig planering av tomten. Därför ger man ett generellt tillstånd för det i planen.
Oftast handlar det väl om en entreprenör som bygger ett område med likadana hus.
 
Jag vet inte riktigt om jag förstod inläggen i början, men för att vara tydlig, med risk för att upprepa något, så skall naturligtvis hela byggnaden inklusive takfot vara inom den fastighet som byggnaden tillhör. Att man i ett tidigt inlägg i tråden pratar om att takfoten skall vara inom 50 cm gäller alltså hur man mäter byggnaden, men det handlar INTE om att det får sticka in på annan fastighet.

Om man har 50 cm takfot/takutstick, så innebär det att man inte kan placera byggnaden närmare gräns än 50 cm.

Övertydlig: Luften är inte fri... Du har ingen skyldighet att låta något vara sig på mark eller en bit upp inkräkta på din fastighet.
 
  • Gilla
KriZomb och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
K knipo skrev:
Är det inte 4,5 meter från tomtgräns om man inte frågar grannen om det är ok att bygga närmare?
Beror på lite olika saker, främst detaljplanen. Här där jag bor säger DP att garage får placeras 1m från tomtgräns, så då behöver inga grannar tillfrågas eller godkänna något för den placeringen.

Sen tillåter även DP här att garage byggs samman i tomtgränsen, men då måste man ju förstås ha en dialog med grannen så båda är överens om att ha garagen jämte varandra i tomtgränsen.
 
Mikael_L
A Anh skrev:
Enligt mig är det ganska vårdslöst att placera en byggnad gräns i gräns,
Ja åtminstone är det ju rätt oförståndigt, åtminstone så länge det finns minsta möjlighet till annan placering.
Jag hade som sagt rätt till att ha garaget 1m från gräns, och ville lägga det maximalt nära granntomten, så då fick det hamna på 1,3 m från gränsen. Det är vad jag själv kände var maximalt.
För då fick jag 3dm "vingelmån" ifall utsättningen skulle råka bli fel, samt att jag kan ha en stege lutad upp mot hängrännan utan att behöva ställa stegen på grannens tomt. Ty man vet ju aldrig vilka framtida grannrelationer man får, och blir det en som för ett väldans liv över allt, så är man glad ifall man kan sköta sin egen egendom helt från egen tomt.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Säger som flera andra, ta tillbaka din tomt:
Sätt staketet mot hörnen på grannens garage, ta bort singlet och kräv att stupröret försvinner.
Informera även grannen om att du vill att de frågar innan de beträder din tomt för underhåll.

Men undvik att sätta växter som försvårar underhållet eller riskerar att förstöra.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Hallerudsbo skrev:
Nu kan jag va ute på djupt vatten, men får man plantera mot grannens garage?
Han kan hävda att växterna och när man vattnar förstör???

Detta va bara en fråga jag vet inte hur det fungerar
Y Yehaw skrev:
Helt hypotetiskt.... Hur ser reglerna ut om grannarna blir osams, kan TS plantera hagtorn precis i kant med garageväggen?

Verkar skumt om grannen först kan ta en del av tomten, sedan begränsa TS möjlighet att plantera saker på sin egen tomt x antal meter...
Men för att lämna det hypotetiska.
Garaget ifråga är grannens egendom, och man får helt enkelt inte förstöra eller försämra någon annans egendom, inte ens om det befinner sig på ens mark.
Så ja, garagets placering kommer alltid försämra möjligheten för TS att nyttja sin egen mark, då riktigt vad som helst inte kan göras på en del av tomten närmast garaget.

Nu har TS redan godkänt placering i tomtgräns, så det är ju som det är.
Jag har uppfattat att det frågan gäller är det ytterligare markutnyttjande som grannen har tillskansat sig, som TS aldrig har gett något godkännande till.
Och visst, jag kan i det läget tänka mig att det inte är rimligt med t.ex. flytt av hela byggnaden el likn för typ 2-5 cm intrång, men att det övriga intrånget är däremot rimligt att kräva att det upphör.

Men genom själva byggnadens intrång och att det inte är byggt enligt lov så finns det dock en bra möjlighet att utöva stark påtryckning, en sak man kan deala om.
 
Be dem flytta garaget, så himla komplicerat är det inte. När jag var liten övertog vi ett dubbelgarage från grannar tre hus bort. Ny platta gjöts på vår tomt, garaget lyftes upp av kranbil, kördes 60-70 meter och lyftes på plats på vår tomt. Att flytta ett nybyggt garage en halv meter behöver man inte ens kranbil eller bärgare till.

Med det sagt; om ni inte kan få igenom en flytt så är väl det största problemet som jag ser det stupröret. Jag antar att hängrännan går parallellt med tomtgräns och stupröret oavsett vilken ände av hängrännan den sitter hamnar på er tomt vid garagets hörn? Att flytta stupröret runt hörnet är ju gjort i en handvändning, det behövs ju bara ett något längre rör mellan vinklarna längst upp. Anslutningen till rören i marken är lite mer jobb men det handlar ju bara om att gräva upp, korta markrören lite och återansluta för att sedan skyffla igen. Något som självklart grannen för fixa.

Sen kom ju någon med ett bra tips om du vill sätta växter längs garageväggen; gör fällbara stolpar för växterna. Funkar även om du vill sätta staket/stängsel. Naturligtvis får grannen stå för merkostnaden.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
När vi byggde så blev grannarna först tillfrågade, och när bygglovet sedan beviljats så hade dom möjlighet att överklaga.
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
I vårt område är alla garagens fasader placerade i tomtgräns. Takfötter sticker ut ca 30 cm över granntomt. Det finns alltså ingen sanning i att även takfot måste vara på egen tomt. Det är helt upp till detaljplanens utformning.
 
T
Märkligt att byggnadstillsynen inte krävt att ett servitut utfärdats innan bygglov gavs, då byggnaden placeras direkt vid tomtgänsen. Jag menar fastighetsinnehavaren måste ju verkligen använda grannens mark för underhåll av byggnaden!

Men jag tycker det bara varit tal om att fasaden och stupränna ligger på grannens mark, hur är det med tjälisoleringen? Normalt brukar man väl tjälisolera en dryg meter från sockeln. Den ligger väl säkert också på grannens mark?

Brukligt är väl också att använda pulpettak med lutning in mot egen tomt, då byggnader byggs invid tomtgränser. Just för att inte belasta grannens tomt med regnvatten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Anh skrev:
Ska försöka få tag i dem. Personen jag pratade med hos kommunen var ingen expert, och den vi blev refererade till verkar väldigt upptagen.

Oavsett så måste väl två saker gälla: Det är inte okej, under några som helst omständigheter, att fasad och stupränna går in på min tomt/mark, och att jag inte har några alls förpliktelser mot grannen att hålla det fritt i närheten av hans fasad för framtida underhåll?
Jag tycker att det hela är rätt enkelt. När kommunen kontrollerar grunden har de ingen anledning att fundera på hur huset ska byggas i övrigt. Man kan mycket väl ha ett hus där fasaden ligger i linje med grunden.

Men du ska absolut utan undantag själv bestämma över allt som rör din tomt. Tak och stuprör eller hängränna får inte gå in på din tomt. Du äger luften lodrätt över tomtgräns.

Kräv att kommunen gör en slutbesiktning. Det ska de ju normalt göra. Och påpeka då de brister du har upptäckt. Måste göras i ett brev till kommunen, telefonsamtal räcker inte.

Tänk också på att när garaget står så nära din gräns så gäller särskilda brandskyddsregler för garaget. De måste ha speciell brandisolering på fasaden mot din tomt. Finns det fönster i den väggen gäller också särskilda regler. Se till att kommunen kontrollerar detta. Kravet behöver inte stå i bygglovet då det är byggherrens ansvar att känna till och följa Boverkets byggregler.

Det enda jag tror att du får stå ut med är att snö rasar in på din tomt.

Var aktiv nu meddetsamma så att du slipper grubbla längre fram och ångra ev passivitet.

Lycka till!
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.