Justera karmen istället?
Det finns 2mm variant också så man kommer så nära 3mm som går
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enligt min åsikt ska man inte behöva justera annat än vid första installation. Det är ett designfel att den inte klarar dom variationerna
Det är ju helt beroende på hur dörren och karmen ser ut, låset kan ju inte rå för att omgivningen som låset sitter i förändras av klimatet. Det inbyggda larmet är ju tänkt att att ljuda om någon försöker bända isär dörren, likaså får du ett meddelande i appen vid sådan händelse om du har låset integrerat med Verisure exempelvis. Dvs larmet triggas om ett visst avstånd mellan låshuset och slutblecket överskrids. Likaså kan du ju inte låsa om avståndet är för stort.
 
T Torrsara skrev:
Mätt mellan slutblecket och dörren nu, verkar vara 6-7mm. Ska mäta ikväll med och se hur mycket det skiljer då. Tror ni annars det blir bra med en sån här? [länk]
Har du så stor dörrspringa kan du nog satsa på 2 mm.
 
Justerade karmen, så nu har det fungerat sen i fredags :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Våran dårman (v1) slutade fungera i vintras, det gick inte längre att låsa dörren. När man försökte låsa ljöd det "nänänänä" eller välj valfri hånande tonart. Tog isäg, skiftade mellan avancerat och easy-läge (och tillbaka flertalet gånger), bytte batterier, med samma resultat, det gick inte att låsa dörren. Till slut när jag aktiverade automatiskt låsläge ville dörren låsa. Därefter kunde jag avaktivera det läget och dörren fungerade som normalt.

Jag ber givetvis om ursäkt om denna 74 sidor långa tråd redan gått igenom detta men, jag tänkte att någon kanske kan ha nytta av denna information :)
 
  • Gilla
Manganbangan och 3 till
  • Laddar…
Efter vår låssmed bytte ut låskistan funkade allt ok men nu är det troligtvis ngt skit med Verisure-blippen som låser upp sig själv lite slumpmässigt. Lite osoft när man vaknar, att veta att det varit olåst hela natten på barnens våning.
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Har ett doorman med verisure (inget larm från verisure, bara gratistjänsten som funkat ok hittills).

Såg att nu verkar låsen säljas framförallt med yales egna integration.
Min verisure hub har ganska svag signal (eller jag bor snarare i ett gammalt välbyggt sekelskifteshus med väggar som tar mkt signal).

Om man skulle vilja sätta ett till doorman lås, vad är bäst att göra?

Köpa ett "tomt" lås och en till modul från Verisure?
Köpa ett komplett verisurelås med en till verisure hub (känns onödigt egentligen)?
Gå över till yales egen hub och byta modul i befintligt lås (men blir ju dyrare)?

edit; går det att låsa bortasäkert utan bricka med yales egen hub? Det är en funktion jag saknar i mitt nuvarande system...
 
  • Gilla
Je84
  • Laddar…
Sitter själv med två "tomma" doorman och överväger att koppla upp dom. Är Verisure moduler rätt väg att gå?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sitter själv med två "tomma" doorman och överväger att koppla upp dom. Är Verisure moduler rätt väg att gå?
Har kört med Verisure (utan larm) sedan dag ett, har funkat bra.
Köpte V2N Verisure bundle då låset inhandlades.

Fått något samtal från Verisure om att de vill sälja larm, bra erbjudanden mm, men inget mer.
 
Vore intressant veta om yales egen tjänst är bättre... Ingen som kör den?
 
J JohanLun skrev:
Har ett doorman med verisure (inget larm från verisure, bara gratistjänsten som funkat ok hittills).

Såg att nu verkar låsen säljas framförallt med yales egna integration.
Min verisure hub har ganska svag signal (eller jag bor snarare i ett gammalt välbyggt sekelskifteshus med väggar som tar mkt signal).

Om man skulle vilja sätta ett till doorman lås, vad är bäst att göra?

Köpa ett "tomt" lås och en till modul från Verisure?
Köpa ett komplett verisurelås med en till verisure hub (känns onödigt egentligen)?
Gå över till yales egen hub och byta modul i befintligt lås (men blir ju dyrare)?

edit; går det att låsa bortasäkert utan bricka med yales egen hub? Det är en funktion jag saknar i mitt nuvarande system...
Du kan bortasäkra låset utan nyckelbricka om du har Verisure, aktivera knappen för bortasäkert, stäng dörren och lås via appen med kod.

Det fungerar även att bortasäkra via knappsatsen genom att "larma på" på systemet även om man inte har larmet. Aktivera knappen för bortasäkert, stäng dörren och tryck in * länge och slå sedan koden och låset kommer säga "Larmet tillkopplat" låst och bortasäkrat efter cirka 45 sekunder. Lite omständigt men det funkar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vore intressant veta om yales egen tjänst är bättre... Ingen som kör den?
Ska du bara styra låset via app och se status så är nog Verisure den bästa och billigaste lösningen.
 
  • Gilla
Adamski74
  • Laddar…
Funderar på att skaffa låset ihop med Verisures modul. En fråga till er som har det: Om låset är inställt på automatisk låsning, och jag låser upp det via Verisures app, hur länge kommer det då att förbli upplåst? Bara 5 sekunder?
 
G gbgustaf skrev:
Funderar på att skaffa låset ihop med Verisures modul. En fråga till er som har det: Om låset är inställt på automatisk låsning, och jag låser upp det via Verisures app, hur länge kommer det då att förbli upplåst? Bara 5 sekunder?
Testade precis och det var nog ungefär 5 sek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.