Hej!

Fick problem med en unken odör i huset som tillslut lokaliserades till kylskåpet och dess baksida.
Det har bildats en grön äcklig kleggig slimeaktig massa där som har börjat odla bakterier och stinka.

Problemet är att avrinningskanalerna där geggan är ligger bakom gallret och går ju inte att komma åt för rengöring.

Siemens vill att jag bokar ut en tekniker för 995 spänn plus 500 för rengöringen för att få bort det där..
Men det måste ju vara en designmiss om man inte kan rengöra det där själv...


Någon som stött på problemet eller har några tips?? :confused:

IMG_8658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har aldrig sett att kondensen samlas upp bakom gallret innan det går ner till tråget som sitter på kompressorn, det vanliga är att det går en slang/kanal innefrån kylen direkt ner till tråget på kompressorn, slangen brukar sluta strax under överkant på tråget.
 
Om du tar hjälp av en/två personer så klarar ni nog av att skruva loss fästena som håller gallret och viker ut det försiktigt i vänsterkant samtidigt som någon torkar bort slimet.
 
Demmpa skrev:
Jag har aldrig sett att kondensen samlas upp bakom gallret innan det går ner till tråget som sitter på kompressorn, det vanliga är att det går en slang/kanal innefrån kylen direkt ner till tråget på kompressorn, slangen brukar sluta strax under överkant på tråget.
Nej, inte jag heller, därav jag ifrågasatte det hela om det är designmiss eller om jag kanske saknar en slang?!?
Tråget kan man ju komma åt och rengöra.
 
Illaluktande grön möglig sörja i avrinningskanalerna under gallret. Kan inte rengöra pga gallret! Vad göra? Hela lägenhet luktar mycket illa! Vi kan inte vistas i köket. Goda råd? Hjälp!!!
 
Bild/bilder på hur det ser ut.
Vilken modell?

Mitt tips i inlägg 3 kanske fungerar, men utan att veta/se hur det ser ut går det inte att ge något svar.
 
Gör som Demmpa föreslår. Du kan lossa gallret upptill genom att skruva loss en skruv på varje sida. Vik gallret försiktigt bakåt så kommer du åt att rengöra.
 
Vi har exakt samma problem!!
Hur löste ni det? Föroreningar och smuts bakom element i radiator, synliga genom metallstänger framför grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ekonörden skrev:
Vi har exakt samma problem!!
Hur löste ni det?
Huvudproblemet löses genom:
- Tidsmässigt ha kylskåpet minimalt öppet, det ger minimalt med varm fuktig luft åker in i kylen.
- Tättslutande burkar mm.
- Inte ställa in varm/ljummen mat, utan kyla ner maten snabbt genom kallvattenbad innan det ställs in i kylen.
 
Har ni en luftspalt mellan kyl och ovanskåp / hylla om sådan finns?
 
E Ekonörden skrev:
Vi har exakt samma problem!!
Hur löste ni det? [bild]
Någon som har lyckats lösa problemet utan att bryta på ledningarna i botten?
 
Lite kan man ”böja”/vinkla/vrida på rören utan att dom tar skada.

Om man tar TS bild som exempel så lossar man alla fästpunkterna för gallret och ”böjer” ut övre vänstra hörnet betydligt mer än nedre högra hörnet.
Det är bra om en person håller/styr nedre högra hörnet.
 
Snailman
För att undvika sådana problem efter nästa byte av vitvara, så kan man köpa Samsung deras Kyl/Frys har helt slät baksida (så något galler slipper man att bryta i / rengöra)
 
A
Snailman Snailman skrev:
För att undvika sådana problem efter nästa byte av vitvara, så kan man köpa Samsung deras Kyl/Frys har helt slät baksida (så något galler slipper man att bryta i / rengöra)
Titta noggrannare så ser u att det är åtskilligare fler resor värre att rengöra
 
Har haft samma problem med min kyl. Rengjorde kärlet på kompressorn ordentligt vilket inte var så lätt. Använde tandborste, flaskborste och tops. Sög upp vattnet med papper. Pluggade avrinningsröret nertill och fyllde med vatten och rengöringsmedel för att lösa upp skiten som var där. Rengjorde avrinningsröret med en smal "flaskborste". Gjorde om detta flera gånger. Borstade både uppiftrån och underifrån. Det var riktigt svårt att få tag i en borste som var nog smal och med ett skaft som inte var för styvt eftersom röret kröker sej. Hittade en på Dollar Store för en tia till slut! Det slutade lukta bakom kylen men inne i kylen ville lukten inte ge med sej. Skruvade loss fläkten och fann att den var rätt så dammig så jag rengjorde ordentligt. Lukten blev något svagare men fanns fortfarande där. Torkade listerna i dörren (flera varv) och vips var lukten borta. Använde diskmedel och väteperoxid när jag rengjorde.Köpte väteperoxid 35% på färgaffär och spädde ut den med vatten.
Höll på med detta i 2 veckor innan jag lyckats få bort lukten, höll nästan på att ge upp och köpa nytt kylskåp.
Nu luktar det inte bara bättre i kylen utan även i hela köket. Har känt en svag mögel/sopor doft som jag gått och oroat mej för, men nu är den borta. Måste har varit från baksidan av kylskåpet.
 
  • Gilla
Frökenkansjälv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.