harry73
H Hallerudsbo skrev:
Få ett papper på om ni tillåter grannen att sköta garaget från eran tomt
Varför slulle ts göra det?
Finns absolut ingen vinning för ts att redan nu tillåta tillträde för all framtid.

Bättre om grannen får fråga för varje gång och ts har möjlighet att påverka hur och när tillträdet är
 
  • Gilla
Semiproffset och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varför slulle ts göra det?
Finns absolut ingen vinning för ts att redan nu tillåta tillträde för all framtid.

Bättre om grannen får fråga för varje gång och ts har möjlighet att påverka hur och när tillträdet är
Instämmer det till fullo, det de flesta inte tycks förstå är att TS är den med noll skyldigheter i detta.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
H
harry73 harry73 skrev:
Varför slulle ts göra det?
Finns absolut ingen vinning för ts att redan nu tillåta tillträde för all framtid.

Bättre om grannen får fråga för varje gång och ts har möjlighet att påverka hur och när tillträdet är
Nej men att båda ordnar papper på det så slipper vi ett program med grannfejden i framtiden.
Bättre att få allt på papper när alla är vänner
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det blir fråga om ersättning så finns ett svar på Lawline här:

[länk]

"När det gäller ersättningen kan jag inte ge dig mer vägledning än vad som framgår i Lagberedningens förslag som skrev att ersättningen ska bestämmas till antingen ett engångsbelopp eller ett årligt belopp för tiden tills marken avträds."

Om det rör sig om ett engångsbelopp kanske marknadsvärdet av den förlorade ytan kan vara vägledande? Det finns ju t ex ett fastställt markvärde i fastighetstaxeringen som ska vara 80% (?) av marknadsvärdet.
När det gäller ersättning så kan den marken inte riktigt räknas i pengar. Vi fick tag i en mindre tomt än vi egentligen ville ha, och det är redan ont om plats på den sidan för de sakerna vi vill göra. Så att få betalt för de kvadratmetrarna är liksom inte alls rättvist. Man kan ju inte bara bestämma sig för att köpa en del av grannens tomt mot dens vilja. Det är den delen av tomten vi ska ha uteplats på, den ligger i bäst läge, och jag hade gärna haft den ännu större. Enligt mig är den värd tio gånger mer än andra sidan av marken.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det hade naturligtvis varit enklare om du reagerat tidigare men som landet ligger finns ingen anledning till självspäkelse. Detta är grannens fel och problem. Nu gäller det bara att få denne att inse detta.



Singlet och stupröret är ju lyckligtvis det billigaste att åtgärda för grannen. Det går ju t ex att åtgärda med en en skyffel och en skottkärra på en helg. Stupröret kan skruvas ned på 10 min, ersättningslösningen tar lite längre tid.



Troligen mycket dyrt. Först nya ritningar och bygglov och sen entreprenör igen.



Då har nog grannen möjligheten att ta sig ur detta genom att betala en ersättning till dig. Men gruset och hängrännan kan ju med lätthet plockas bort från din mark så de ska bort. Glöm entreprenören, denne jobbar för din granne. Du har ingen relation till dem, det är grannens huvudvärk.



Jag är tveksam till att kommunen hjälper dig här men en tillsynsanmälan om att bygglovet inte har följts avseende placering av byggnaden. Har du tur så vill kommunen ha en åtgärd.

För den goda grannsämjans skull: Prata med grannen kom överens med denne om att det måste göras en tillsynsanmälan till kommunen. Lägg fram det som att ni "självklart måste involvera kommunen" (svenskar har generellt en stor auktoritetstro och kanske även din granne) och skriv sedan ett brev till kommunen i bådas namn där ni beskriver problemet så konkret som möjligt. Glöm ej adress, fastighetsbeteckning och diarienummer på bygglovet i brevet. Ring/emaila kommunen och begär att få ut bygglovet som offentlig handling så att du har det i handen innan du pratar med grannen.
Tack för det långa svaret, ska ta tag i bygglovet redan imorgon! Dock har ju grannen faktiskt inte försäkrat sig om att entrepenören byggt det korrekt? Han har bara inte brytt sig.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, har de byggt på annan plats än bygglovet anger har de brutit mot det. Sen kan man iofs. hävda att det är en mindre avvikelse osv. Få saker är helt svartvita.

Nu verkar du ju vara ganska sansad i vad du kan tänka dig för lösningar och du tror också att grannen personligen inte velat lura sig till din mark. Det talar för att det kan gå att komma överens som vuxna människor.

Säg som det är till både kommunen och grannen – du anser att huset sticker in på din tomt och att du därför tycker att det är bygglovsstridigt, men att du kan acceptera att grannen får slutbesked om de återställer marken på din sida samt tar hand om sina egna stuprör på egen mark med fullgod dagvattenhantering. (Tror det var dina huvudsakliga poänger.)

De sakerna borde iofs gå att kräva hur som helst, men med slutbeskedet i vågskålen är det nog lättare att få det att hända.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Normalt brukar man kräva att byggnaden kan underhållas från fastigheten. Men ibland tillåter man garage.. bygg ett eget garage vägg i vägg med grannens?
Nej det är på helt fel sida om vårt hus, vi har redan en uppfart som är förberedd för garage på andra sidan huset (vid huvudingången)
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har heller påstått något annat, inte ens jag. Det som sagts är däremot att det hade varit lättare att påverka medan det byggdes än det är efter. Jag vågar mig dock på att gissa att TS inte missat den distinktionen.
Nejdå, jag vet vad du menar :)

I allmänhet har jag faktiskt inte någon lust att låta honom sköta sin fasad från min tomt. Eller det kommer väl i princip bli omöjligt med stängsel osv där.

I ärlighetens namn är jag inte så kunnig inom garage eller hus i allmänhet, och tänkte inte ens på att man var tvungen att underhålla garagefasader, då jag aldrig haft något tidigare. Om jag hade vetat att han skulle behöva utrymme för detta så hade jag sagt åt honom att flytta in garaget en bit. Jag tänkte helt enkelt att han kan göra precis vad han vill sålänge det är helt på hans tomt och det inte kommer påverka mig (förutom under byggtiden, och jag har verkligen varit generös med hur jag låtit byggfirman nyttja min tomt för detta).
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H
A Anh skrev:
När det gäller ersättning så kan den marken inte riktigt räknas i pengar. Vi fick tag i en mindre tomt än vi egentligen ville ha, och det är redan ont om plats på den sidan för de sakerna vi vill göra. Så att få betalt för de kvadratmetrarna är liksom inte alls rättvist. Man kan ju inte bara bestämma sig för att köpa en del av grannens tomt mot dens vilja. Det är den delen av tomten vi ska ha uteplats på, den ligger i bäst läge, och jag hade gärna haft den ännu större. Enligt mig är den värd tio gånger mer än andra sidan av marken.

Tack för det långa svaret, ska ta tag i bygglovet redan imorgon!


Nej det är på helt fel sida om vårt hus, vi har redan en uppfart som är förberedd för garage på andra sidan huset (vid huvudingången)

Nejdå, jag vet vad du menar :)

I allmänhet har jag faktiskt inte någon lust att låta honom sköta sin fasad från min tomt. Eller det kommer väl i princip bli omöjligt med stängsel osv där.

I ärlighetens namn är jag inte så kunnig inom garage eller hus i allmänhet, och tänkte inte ens på att man var tvungen att underhålla garagefasader, då jag aldrig haft något tidigare. Om jag hade vetat att han skulle behöva utrymme för detta så hade jag sagt åt honom att flytta in garaget en bit. Jag tänkte helt enkelt att han kan göra precis vad han vill sålänge det är helt på hans tomt och det inte kommer påverka mig (förutom under byggtiden, och jag har verkligen varit generös med hur jag låtit byggfirman nyttja min tomt för detta).

Då är det bra att göra klart för han nu att han får använda sin tomt för underhållet.
Slipper ni massa bråk i framtiden när dom bara klampar in, vilket dom säkert gör.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Då är det bra att göra klart för han nu att han får använda sin tomt för underhållet.
Slipper ni massa bråk i framtiden när dom bara klampar in, vilket dom säkert gör.
Det är ju mer att det nog kommer bli fysiskt omöjligt för honom att underhålla en fasad som har ett stängsel emot sig samt eventuellt en spaljé och växter? Inte att jag bryr mig om han är på min tomt, men jag tänker ju inte uppföra/inte uppföra något med hänsyn till hans fasadsunderhåll.
 
  • Gilla
Assar29 och 6 till
  • Laddar…
H
Nu kan jag va ute på djupt vatten, men får man plantera mot grannens garage?
Han kan hävda att växterna och när man vattnar förstör???

Detta va bara en fråga jag vet inte hur det fungerar
 
  • Gilla
anderols
  • Laddar…
Eftersom det är ett garage och troligtvis saknar avlopp borde det vara en inte allt för dyr sak att förbereda marken på andra sidan och sedan låta en bärgningsfirma släpa huset en halvmeter. Det har gjorts med betydligt större konstruktioner.
 
  • Gilla
Chr3 och 6 till
  • Laddar…
harry73
A Anh skrev:
Så att få betalt för de kvadratmetrarna är liksom inte alls rättvist
Vilka kvadratmetrar? 5cm x 10 m? En halv kvm?
Gruset kan ni ta bort och diametern på stupröret räknas i kvcm
 
harry73 harry73 skrev:
Vilka kvadratmetrar? 5cm x 10 m? En halv kvm?
Gruset kan ni ta bort och diametern på stupröret räknas i kvcm
+ singlet, så en 5 kvm.

I TS situation skulle jag bli förbannad, i grannens fall skulle jag bli förbannad när ingen sa till i tid.
Troligen ville vare sig TS eller grannen komma dit de är idag.
Det är många bra råd ovan, försök vaska fram de bästa och försök komma överens med grannen.
Lycka till.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vilka kvadratmetrar? 5cm x 10 m? En halv kvm?
Gruset kan ni ta bort och diametern på stupröret räknas i kvcm
Det handlar inte om platsen stupröret tar, utan att det blir ett "hack" innåt i tomten. Dvs allt vi skulle vilja bygga som sträcker sig utanför garaget skulle bli tvungen att flyttas ut 17 cm.
T tgr_se skrev:
Eftersom det är ett garage och troligtvis saknar avlopp borde det vara en inte allt för dyr sak att förbereda marken på andra sidan och sedan låta en bärgningsfirma släpa huset en halvmeter. Det har gjorts med betydligt större konstruktioner.
Intressant, hur går det till? Tror du man kan kräva det? Vore såklart bästa lösningen.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
+ singlet, så en 5 kvm.

I TS situation skulle jag bli förbannad, i grannens fall skulle jag bli förbannad när ingen sa till i tid.
Troligen ville vare sig TS eller grannen komma dit de är idag.
Det är många bra råd ovan, försök vaska fram de bästa och försök komma överens med grannen.
Lycka till.
Tack :) Hur menar du med grannen, vem borde sagt till honom? Vi?
 
A Anh skrev:
Det handlar inte om platsen stupröret tar, utan att det blir ett "hack" innåt i tomten. Dvs allt vi skulle vilja bygga som sträcker sig utanför garaget skulle bli tvungen att flyttas ut 17 cm.

Intressant, hur går det till? Tror du man kan kräva det? Vore såklart bästa lösningen.

Tack :) Hur menar du med grannen, vem borde sagt till honom? Vi?
Hej
Inte nödvändigtvis, jag menar generellt, att om jag var grannen och någon visste om att det blev fel, skulle jag bli gramse. Grannen har ju en skyldighet att de ska bli rätt, vilket det knappast är i detta fall. Så vem som skulle sagt till var inte vad jag menade, utan om någon visste att det var fel. Grymt trist situation ni råkat ut för, men jag gillar er positiva syn i eländet. Hoppas det blir något bra av detta :)
 
Lider med dig att hamnat i denna sits.

Var med om något liknande när jag byggde och grannen ville lägga sitt Attefall närmare gränsen än 4,5 m (då krävs det ok av granne) och vi sa nej för det gav stora nackdelar för oss! = lika med dålig stämning :)

I ditt fall alltid lätt att vara efterklok om du har sett ett bygglov och inte reagerat (givet att dom nu byggt enligt bygglovet)

Men som många skriver så känns det fräckt av grannen att göra så här, och heller inte ha koll om det är rätt byggt enligt bygglovet?

Personligen skulle jag själv begärt ut bygglovet ASAP och se om det är byggt korrekt eller inte?

Även prata med grannen om hur han ser på detta ? Han kanske även han är okunnig? Har dom som byggt åt honom gjort rätt?

Och är det fel byggt mot bygglovet, anmäla till kommun.

Finns ingen som helst anledning till att du skall få det sämre och du har ingen skuld eller bör "underlätta" för grannen.

Vet själv att det kan bli rejält "mätfel" när det byggs. Grannen missade tomt gränsen med 3 meter och fyllde igen på min tomt (fick gräva upp 20 m3 sprängsten) Mitt hus var utsatt 0,5 fel för att husritnigen var fel! Fel som man inte tror skall hända, kanske det är så i ditt fall med?

Jobbigt att du måste rodda i detta, men du måste ta tag i detta. Lycka till
 
Bygglov måste gjort alla fel.! Ingen vill ha en byggnad på precis tomtgräns, samt att för att få bygga måste de sätta ut vart byggnaden skall stå, så antingen är det felutsatt eller fel på lovet.

Mycket konstigt att ni inte fått frågan? Men lite klumpigt att inte tagit striden före, när de började gräva.

Jag tror att du får acceptera läget, alt kräva ersättning av grannen, samt att ditt hus sjönk precis i värde.
 
En tanke...
Marken är för dig mer värd än ev. ersättning - är det då inte möjligt att kvitta marken?
Grannen får den del av marken som han behöver för sitt garage av dig - du får del av grannens mark på någon sida av garaget. Kanske tom läge att förhandla om fler kvm till dig, som kompensation.
 
  • Gilla
Eskes och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.