Är dags för min första robotgräsklippare och tänkte höra mig för om tips och rekommendationer. Efter lite sökningar och forumläsning har jag kommit fram till att Husqvarna Automower 310 och Gardena Sileno 1000 är vassa alternativ.

Min gräsyta är 750 m2 varav 50 m2 är på framsidan och avgränsas från övrigt gräs med en grusgång. Passagerna förbi huset är 2 respektive 4 meter breda.

Men trots ovanstående modeller sneglar jag mot Ryobis hyfsat nylanserade RoboYagi, och då paketet för 800 m2. Efter lite spec-jämförelse så tycker jag RoboYagi har ett övertag. Men kanske finns någon erfarenhet av modellen här?

Frågetecknen jag kommer på är hur den hanterar laddningsreturen utan guide-slinga. Den använder sig av begränsningsslingorna för detta. Vad jag är rädd för är att den då ska ge sig in i passagen till framsidan och förvirra sig där, och laddstationen är på baksidan.Detta då den kanske hittar på ”yttervarvsslingan” först i sig jakt på guide tillbaka.

Och hur hanterar robotar grusgångar?

Ha det!

/ Johan
 
Alla nya märken som kommer på marknaden kan INTE mäta sig med etablerade i robotklipparbranchen, har bytt ut gforce, jula junk, biltema m.f.l. Håll dig till hqv familjen slipper du mkt problem samt att du har service och god tillgång på delar om olyckan skulle vara framme.

Är det hårdstampat grus går det bra men är det löst måste du lägga plattor eller dyligt. I passager rekommenderar jag en klippare med guide så kan du styra ut den till det området. Du kan ju naturligtvis göra passager med billigare varianter också men det brukar funka sisådär enl min egen erfarenhet.
 
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
Tack! Jag kommer beställa en Automower 310 ikväll! :)
 
D DrMussla skrev:
Alla nya märken som kommer på marknaden kan INTE mäta sig med etablerade i robotklipparbranchen, har bytt ut gforce, jula junk, biltema m.f.l. Håll dig till hqv familjen slipper du mkt problem samt att du har service och god tillgång på delar om olyckan skulle vara framme.

Är det hårdstampat grus går det bra men är det löst måste du lägga plattor eller dyligt. I passager rekommenderar jag en klippare med guide så kan du styra ut den till det området. Du kan ju naturligtvis göra passager med billigare varianter också men det brukar funka sisådär enl min egen erfarenhet.
Inte för att Ryobi kanske är Rolls-Royce när det gäller verktyg osv, men förhoppningsvis är de ett eller flera snäpp upp från no-namne-företagsbrandade produkter?

Utan att ha testat Ryobi skulle jag inte dissa den så jag ser fram emot test av den! Jag är mycket intresserad av något åtkomligt API för att integrera med automationssystem i hemmet.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Har vi någon här som har provat en Robotgräsklippare från Ryobi RoboYagi verkar lovande och går i tankar att köpa?
 
  • Gilla
Hinken74
  • Laddar…
P Prosit skrev:
Inte för att Ryobi kanske är Rolls-Royce när det gäller verktyg osv, men förhoppningsvis är de ett eller flera snäpp upp från no-namne-företagsbrandade produkter?

Utan att ha testat Ryobi skulle jag inte dissa den så jag ser fram emot test av den! Jag är mycket intresserad av något åtkomligt API för att integrera med automationssystem i hemmet.
Nä tiden får utvisa, vad händer när den går sönder, tillgång reservdelar m.m.? Som parentes kan du väl komma åt hqv med robonect till hem automationssystemet?
 
Automowern är beställd och kommer på tisdag. Helgen har gått åt till förberedelser av trädgården. Ryobi svarade så här om styrkorna RoboYagi har jämfört med Husqvarna:

Hej Johan,
Dessvärre har vi inte några tester eller recensioner för ROBOYAGI ännu eftersom produkten är såpass nylanserad. Men jag kan nämna de styrkor ROBOYAGI har i jämförelse med hjälp av de uppgifter jag har åtkomst till:
- Roboyagi klarar lutningar upp till 45%, medan Husqvarna klarar 40%
- Roboyagi är mer tystgående räknat i decibel med 58 mot 60 decibel
- Roboyagi drivs av 36V batterier, medan Husqvarna drivs av 18V, vilket get den mer kraft.
- Oavsett vilket av de tre kiten du väljer har du alltid en längre klipptid i jämförelse med husqvarna och du har en kortare laddtid
- Roboyagi har tre borstlösa motorer
Jag hoppas det åtminstone ger dig en lite tydligare bild av vad Roboyagi klarar. Återigen, ledsen att jag inte kan förse dig med mer information eller tester kring detta!
Allt gott,
Johanna

Tolka det som man vill...
 
  • Gilla
Prosit
  • Laddar…

Bästa svaret

@JatteJohan läste en tråd på robotgruppen om roboyagi idag, du gjorde nog rätt :D Hqv kör med borstlösa motorer också samt att de har guide kabel så du slipper spårbildning i gräsmattan, starkare motor vet jag inte om man behöver om man inte ska klippa en åker förstås :D

Han skrev:
Jag har köpt en RoboYagi. Om man säger såhär, den är stark och orkar ta högt gräs, men buggar som fasen, får error 100 när det regnar och krånglar i allmänt. Glömmer inställningar, wifi funkar inte osv.. appen funkar inte heller pga sql-error. Fixar sig säkert i framtiden med mjukvara men tänker lämna tillbaka den och köpa en ny Worx M1000 med ACS istället!
 
Redigerat:
D DrMussla skrev:
@JatteJohan läste en tråd på robotgruppen om roboyagi idag, du gjorde nog rätt :D Som en parentes kör hqv med borstlösa motorer också samt att de har guide kabel så du slipper spårbildning i gräsmattan, starkare motor vet jag inte om man behöver om man inte ska klippa en åker förstås :D

Han skrev:
Jag har köpt en RoboYagi. Om man säger såhär, den är stark och orkar ta högt gräs, men buggar som fasen, får error 100 när det regnar och krånglar i allmänt. Glömmer inställningar, wifi funkar inte osv.. appen funkar inte heller pga sql-error. Fixar sig säkert i framtiden med mjukvara men tänker lämna tillbaka den och köpa en ny Worx M1000 med ACS istället!
Skönt!
 
Tänkte passa på att fråga om guideslingan.
Begränsningsslingan är på plats. Men i min iver glömde jag bort guideslingan innan plattpassagen blev lagd. Nu är frågan; duger det att dra guiden fram till plattpassagen enligt rosa linjen på bilden, eller behöver jag få ut den även enligt den gula?

Trevlig helg!
 
  • Ritning över trädgård med rosa och gul linje indikerande guideslingans potentiella vägar för robotklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipparen lär har svårt att nå in på det lilla högra ytterområdet utan hjälp från guide-kabeln. Slumpen avgör om den letar sig in i passagen.
310:an har även möjlighet att gå ut via beg.kabel, kan kanske vara ett alternativ.
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
JatteJohan JatteJohan skrev:
Tänkte passa på att fråga om guideslingan.
Begränsningsslingan är på plats. Men i min iver glömde jag bort guideslingan innan plattpassagen blev lagd. Nu är frågan; duger det att dra guiden fram till plattpassagen enligt rosa linjen på bilden, eller behöver jag få ut den även enligt den gula?

Trevlig helg!

Jag skulle dra den hela vägen, den hittar säkert ut dit ibland men misstänker att det inte blir välklippt där.
 
Nu är den igång och klipper. Men jag har en fråga;
Jag har två korridorer på hussidorna, och sedan framsidan. I ’yttäckning’ kan man ställa in 3 områden, vilket jag valt till de 3 ovanstående. Satt mellan 5% på alla 3. Betyder det att klipparen börjar klippa från laddstationen (som står på huvudytan), i 85% av starterna då?
 
Japp precis så blir det.
 
  • Gilla
JatteJohan
  • Laddar…
D DrMussla skrev:
Japp precis så blir det.
Tack! Då kan jag flytta fokus till nya köket som just nu står i kartonger i halva vardagsrummet! :)
 
  • Gilla
DrMussla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.