Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Inga ljuddämpare i ventilationen?
Nej, borde jag lagt in det kanske? Är ingen expert på Vent riktigt. Jag har möjlighet att montera ljuddämpare på från och tillluft vid aggregatet.

Såg att du själv byggt hus med! Bra jobbat! Har ni flyttat in? Hörs det mycket från ventilationen hos dig?
 
B brajt skrev:
Vilket grymt bygge!! Om jag bygger nytt, gör du det åt mig då?? Det här ser ut som jag skulle kunna kopiera rätt av......
Tackar :) Jag kan vara konsult om du vill bygga något liknande. När jag är klar med vårat hus ska jag göra vad som helst förutom att bygga!
 
  • Gilla
  • Haha
NyaMarker och 2 till
  • Laddar…
Dagen efter valvgjutning började jag med väggarna på plan 2. Gavelväggarna blir rätt stora och lite tyngre. 4,7t / ST. Det gäller att hålla koll på måtten så väggarna passar. Nu har jag endast garageplattan att gjuta väggar på, så denna gången blir det 3 gjutningar.

Byggarbetsplats med träformar för gjutning av väggar och armeringsjärn som sticker upp från betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armering och förberedelse för gjutning av väggar på en byggarbetsplats med synliga måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsjärn och träformar förberedda för betonggjutning av vägg på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Direkt efter gjutning vattnade och täckte in väggarn för att undvika sprickor. Nu var det 25grader varmt ute.
Nyggjuten och med presenning täckt väggsegment på en byggarbetsplats, med byggmaterial och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter gjutning rev jag formarna och då hjälpte moder jord mig att vattna väggarna.
Nyggjuten betongplatta med formar för andra våningens väggar och valvet, med synliga förankringspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen någon dag senare monterades väggarna. Nybyggda betongväggar på en husgrund i soligt väder, byggmaterial och stege syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt tvåvåningshus i betong under konstruktion med synliga gjutformar och byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valvformen började jag även ta på lediga stunder nu. Man kan gjuta in mätutrustning som mäter hållfastheten på valvet. Då vet man när man kan plocka formen och slipper hyra stämpeln onödigt länge. Det är lite lurigt att plocka valvformen så man får vara försiktig. Nyggjutna väggar med stöttande stålreglar i ett bygge, med vattensamling på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongkonstruktion av ett hus under uppbyggnad med nyligen gjutna väggar och byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Vi har flyttat in sedan en månad men jag har inte fått tummen ur och uppdaterat projekttråden ännu.

På normaldrift hörs inget alls, men när köksfläkten är igång ökar FTX:en tilluften och då hör man ett rasslande ljud. Vi har flexljuddämare vid varje don och en 1m dämpare på tilluft och en på frånluft.
Har takmonterad köksfläkt med dämpare också, skönt med tyst köksfläkt..
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Sicken jädra fart du har på ditt gjutande!! Imponerande... :)

Ser riktigt bra ut. Kommer bli gediget och välbyggt! Mycket fint! (y)
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi har flyttat in sedan en månad men jag har inte fått tummen ur och uppdaterat projekttråden ännu.

På normaldrift hörs inget alls, men när köksfläkten är igång ökar FTX:en tilluften och då hör man ett rasslande ljud. Vi har flexljuddämare vid varje don och en 1m dämpare på tilluft och en på frånluft.
Har takmonterad köksfläkt med dämpare också, skönt med tyst köksfläkt..
Okej! Måste vara en skön känsla när man flyttar in i sitt egna hus!

Takmonterad köksfläkt är något jag har funderat på. Det där fläktljudet vid spisen är något av det värsta jag vet! Något speciellt man bör tänka på när man letar efter en sån fläkt?
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Sicken jädra fart du har på ditt gjutande!! Imponerande... :)

Ser riktigt bra ut. Kommer bli gediget och välbyggt! Mycket fint! (y)
Tackar :) Japp, har nästan hållt mitt gjutschema. Fick skjuta på valvgjutningen någon dag bara. Annars rullar det på som planerat!
 
  • Gilla
NyaMarker och 1 till
  • Laddar…
Jag blev aldrig riktigt klok på den balkongen. Stoppade du igenom järn i efterhand? Var det en ren ekonomisk fråga när du struntade i riktiga köldbryggor?

Sen ett tips, om du gjuter mer någon gång. Fingerskarvade nät kostar ungefär lika mycket som nät utan. Då slipper du skarva över rutor som bygger i höjd i skarvarna.

Edit: Glömde att säga att det ser ut som ett riktigt kul projekt! Hade vi varit polare så hade jag absolut hängt där och hjälpt till! Gör du allt själv? Gissar att du får hjälp när du monterar väggarna i alla fall?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Okej! Måste vara en skön känsla när man flyttar in i sitt egna hus!

Takmonterad köksfläkt är något jag har funderat på. Det där fläktljudet vid spisen är något av det värsta jag vet! Något speciellt man bör tänka på när man letar efter en sån fläkt?
Är väl mest att kolla så det är kompatibelt, även med signal till FTX systemet så den ökar tilluften.

Jag har en Fjäråskupan blender med takfläkt (vilpe?) Och en ljuddämpare i kanalen. Den är väldigt mycket tystare än mina föräldrars carisma med integrerad fläkt. Enda jag inte gillar med min fläkt är reglagen, många onödiga steg och ingen knapp för att stänga av direkt. Klassiska 3 stegs varianten föredrar jag
 
  • Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
Det här var väldigt intressant och väl genomtänkt!
Jag gillar principen med tunga, ackumulerande material inåt och endast lätt panel utåt.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag blev aldrig riktigt klok på den balkongen. Stoppade du igenom järn i efterhand? Var det en ren ekonomisk fråga när du struntade i riktiga köldbryggor?

Sen ett tips, om du gjuter mer någon gång. Fingerskarvade nät kostar ungefär lika mycket som nät utan. Då slipper du skarva över rutor som bygger i höjd i skarvarna.

Edit: Glömde att säga att det ser ut som ett riktigt kul projekt! Hade vi varit polare så hade jag absolut hängt där och hjälpt till! Gör du allt själv? Gissar att du får hjälp när du monterar väggarna i alla fall?
Till balkongen tänkte jag först använda sånna balkonginfästningar man gjuter in, spänna isolerade och armerade lådor. Dock så lyckades försäljaren som jag skulle köpa dom av inte att få fram dom i tid. Istället får jag sätta 2 stålpelare inne vid fasaden istället. För att hålla balkongen på plats tryckte jag igenom några m20 gängstängen.

Ja ångrar att jag inte beställde fingerskarvade nät, vet ej riktigt prisskillnaden men den kanske är försumbar?

Jag själv är tjänstledig från jobbet och bygger. Sen har jag hjälp från jobbet med till 50% ungefär. Att montera väggarna själv går alldeles utmärkt, bara man förbereder allting innan och väggarna passar går det kanon. Man får sätta ut höjderna, montera stagen i plattan innan kranen kommer. Jag använder jobbets lastbilskran och han som kör den är oxå behjälplig vid montaget.
 
  • Gilla
Mme Chéne
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är väl mest att kolla så det är kompatibelt, även med signal till FTX systemet så den ökar tilluften.

Jag har en Fjäråskupan blender med takfläkt (vilpe?) Och en ljuddämpare i kanalen. Den är väldigt mycket tystare än mina föräldrars carisma med integrerad fläkt. Enda jag inte gillar med min fläkt är reglagen, många onödiga steg och ingen knapp för att stänga av direkt. Klassiska 3 stegs varianten föredrar jag
Okej, tackar! får kolla på det sen när det börjar närma sig med köket!
 
Näst sista vägggjutningen. Nu börjar jag skymta ljuset i betonggjutartunneln. Denna gjutningen är likadan som den förra. Dock gjöt jag en långsidesvägg mindre denna gången pga av tidsbrist. Började forma torsdag morgon och gjöt fredag eftermiddag. Formarna var samma, bara att återvända!
Nybyggnadsprojekt med armeringsjärn utlagda i väntan på betonggjutning av vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggrund med träformar för vägggjutning i ett pågående byggprojekt, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måndag morgon åkte dom upp! Nygjuten betongvägg i ett byggprojekt med synliga formspår och öppningar för fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd husgrund med uppresade betongväggar och konstruktionsstöttor, verktyg och stege på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med nyligen gjutna betongväggar och synliga formsättningar, indikerar pågående byggnation av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med nästan färdiggjutna betongväggar, byggställningar och en bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På sista bilden börjar man även ana hur huset kommer att se ut!
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Jösses vilken fart - häftigt! Och så mycket i betong, kul med lite annorlunda lösningar! Jag som hade gjutfrossa för en simpel platta :surprised:
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Jösses vilken fart - häftigt! Och så mycket i betong, kul med lite annorlunda lösningar! Jag som hade gjutfrossa för en simpel platta :surprised:
Har kommit lite längre in i projektet, så jag uppdaterar det jag har gjort lite varje kväll tills vi är framme i realtid!
Det går inte åt så jättemycket betong till väggarna egentligen, ca 26m3 till ytterväggarna. Man får ganska mycket väggyta för 1m3 betong!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.