Hej,

Skulle vilja ha lite tips och råd då detta blir mitt första projekt. Jag har tänkt att bygga till skjutdörrar för att dela av min etta. Syftet är att skapa en mer känsla av ett separat sovrum/sovdel.

- Vad tycker ni om planlösnings-förslaget? Hade ni byggt skjutdörrar som mig på det stället eller hade ni möblerat annorlunda och kanske byggt en liten vägg-delare bredvid sängen istället?

- Blir lägenheten en 1,5a eller 2a om jag bygger till skjutdörrar?

- Hur löser man godkänt ventilationsflöde om jag lägger till skjutdörrar?

- Något annat jag bör tänka på?
 
  • Öppen planlösning av en etta med soffhörna, kök och skjutdörrsskena för framtida avskiljande av sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en etta med förslag på skjutdörrar som avdelare för att skapa sovdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutdörrar i ljus tränyans i en lägenhet som delar av ett rum, detaljvy av handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schysst planlösning för att vara en etta, 1,5 eller 2a, är ju bara vad den upplevs som. Spelar mindre roll i sammanhanget men tycker absolut du ska sätta in dörrar om du tycker det känns bra
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
Jag skulle kört skjutdörrar men kanske med något frostat/halvfrostat glas istället. Ser ut som elfas grejer på bilden, dem är kanon och finns även som topphängda om du inte vill ha en golvskena, finns också i massor av varianter annat än det bilden visar. Dem dörrarna sluter heller inte helt tätt utan luft kan ganska enkelt röra sig runt om dem.
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
david h david h skrev:
- Blir lägenheten en 1,5a eller 2a om jag bygger till skjutdörrar?

- Hur löser man godkänt ventilationsflöde om jag lägger till skjutdörrar?

- Något annat jag bör tänka på?
Välkommen till forumet, hoppas inte projektet blir ditt sista och du delar med dig av bygget med rikligt med bilder!

Jag skulle säga att lägenheten fortsätter vara en etta. En bättre etta, men ändå en etta.

Det som krävs för ventilation är så vitt som jag ser det (1) tilluft i alla sovrum, (2) frånluft i badrum och (3) frånluft i kök.

Du bör fundera på hur du ska göra med knapparna på väggen till vänster om skjutdörrarna. Se också till att det inte blir för smalt. En skjutdörr man ska gå igenom behöver vara betydligt bredare än en som används för en garderob som man bara ska sträcka sig in i.
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
Vad är det för bredd i öppningen där du tänkt ha skjutdörrarna?
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
Jag tycker också att lägenheten lyfts av skjutdörrar. Det är visserligen lite svårt att helt bedöma utan mått. Antagligen skjuter man inte för helt och hållet när man lägger sig men är man två personer boendes där kan det vara praktiskt att kunna stänga om man inte vill gå och lägga sig samtidigt. Jag tror därför inte att ventilationen i och för sig skulle vara problematisk.
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
Eftersom det ena är köket är det fortfarande en etta, men det blir fortfarande väldigt bra.
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
Vart sitter du och äter?
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Jag skulle kört skjutdörrar men kanske med något frostat/halvfrostat glas istället. Ser ut som elfas grejer på bilden, dem är kanon och finns även som topphängda om du inte vill ha en golvskena, finns också i massor av varianter annat än det bilden visar. Dem dörrarna sluter heller inte helt tätt utan luft kan ganska enkelt röra sig runt om dem.
Tack för tipset!



jonmo jonmo skrev:
Välkommen till forumet, hoppas inte projektet blir ditt sista och du delar med dig av bygget med rikligt med bilder!

Jag skulle säga att lägenheten fortsätter vara en etta. En bättre etta, men ändå en etta.

Det som krävs för ventilation är så vitt som jag ser det (1) tilluft i alla sovrum, (2) frånluft i badrum och (3) frånluft i kök.

Du bör fundera på hur du ska göra med knapparna på väggen till vänster om skjutdörrarna. Se också till att det inte blir för smalt. En skjutdörr man ska gå igenom behöver vara betydligt bredare än en som används för en garderob som man bara ska sträcka sig in i.
Bra input! Gällande knapparna på väggarna så tror jag inte de kommer påverkas alls om jag nu inte väljer att bygga en skjutdörr som ska glida framför dem, eller har jag missat något?



S0MMER S0MMER skrev:
Vad är det för bredd i öppningen där du tänkt ha skjutdörrarna?
170cm i bredd, 260cm i längd



yonna yonna skrev:
Jag tycker också att lägenheten lyfts av skjutdörrar. Det är visserligen lite svårt att helt bedöma utan mått. Antagligen skjuter man inte för helt och hållet när man lägger sig men är man två personer boendes där kan det vara praktiskt att kunna stänga om man inte vill gå och lägga sig samtidigt. Jag tror därför inte att ventilationen i och för sig skulle vara problematisk.
Precis en av anledningarna också, att kunna skärma av när man är fler personer i lägenheten :)
Bredden på öppningen är 170cm

Tack för inputen!



SSSS SSSS skrev:
Vart sitter du och äter?
Sitter på soffan framför tv'n!
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Jag delade nyss av ett mindre barnrum från ett stort vardagsrum/matrum. För att inte tappa kortaste vägen mellan vardagsrum/kök satte öppning för dubbla skjutdörrar mellan nya lilla rummet och köket, som jag var tvungen att researcha lite. Öppningen var tänkt till c:a 120cm och totala ytan som dörrarna + öppoingen kunde ta innan tvärgående väggar tog i var 240cm. Slutade i specialbeställning av 2 x 62,5cm utanpåliggande dörrblad från Swedoor.
Det ser ut på bilden som att du tänker dig dubbeldörrar. Jag gissar också att det är infällda dörrar som är relevant, eftersom utanpåliggande skjutdörrar kan vara svårt med tanke på att ytan att skjuta undan dem inte finns på samma håll på respektive sida om öppningen.Fråga då - finns utrymme att bygga ut väggen mellan balkong och soffa c:a 1dm för att få plats med dörrfickan, eller hamnar dörren på andra sidan i badrummet istället för badrumsväggen då?

Edit: lägger till lite måttabeller för olika mått som finns att få tag på, infällda långt ner i dokumentet: https://www.swedoor.se/media/5102584/guide_2018_se.pdf
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
david h david h skrev:
Bra input! Gällande knapparna på väggarna så tror jag inte de kommer påverkas alls om jag nu inte väljer att bygga en skjutdörr som ska glida framför dem, eller har jag missat något?
Var ska du annars ha dörren? Eller ska du riva befintlig vägg och bygga in skjutdörren?
Och hur gör du då med elen som går i väggen idag?
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Jag delade nyss av ett mindre barnrum från ett stort vardagsrum/matrum. För att inte tappa kortaste vägen mellan vardagsrum/kök satte öppning för dubbla skjutdörrar mellan nya lilla rummet och köket, som jag var tvungen att researcha lite. Öppningen var tänkt till c:a 120cm och totala ytan som dörrarna + öppoingen kunde ta innan tvärgående väggar tog i var 240cm. Slutade i specialbeställning av 2 x 62,5cm utanpåliggande dörrblad från Swedoor.
Det ser ut på bilden som att du tänker dig dubbeldörrar. Jag gissar också att det är infällda dörrar som är relevant, eftersom utanpåliggande skjutdörrar kan vara svårt med tanke på att ytan att skjuta undan dem inte finns på samma håll på respektive sida om öppningen.Fråga då - finns utrymme att bygga ut väggen mellan balkong och soffa c:a 1dm för att få plats med dörrfickan, eller hamnar dörren på andra sidan i badrummet istället för badrumsväggen då?

Edit: lägger till lite måttabeller för olika mått som finns att få tag på, infällda långt ner i dokumentet: [länk]
Hej, blev du nöjd med resultatet och blev det som du hade tänkt dig?

Är inte helt säker på om jag hänger med i din text men tanken var att dörrarna skulle sitta i öppningen och när man öppnar den ena går den bakom den andra, alltså inte bakom nån vägg.

Det optimalaste vore om man kunde bygga in 1 större dörr i badrumsväggen för mer yta.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Var ska du annars ha dörren? Eller ska du riva befintlig vägg och bygga in skjutdörren?
Och hur gör du då med elen som går i väggen idag?
Se inlägget från mig ovan, att bygga in skjutdörren vore bäst. Har ingen kolla på el och såna grejer, tänkte anlita någon som gör jobbet om det är för komplicerat.
 
BirgitS
Enklast är ju absolut att ha två skjutdörrar monterade i själva öppningen och med 170 cm mellan väggarna blir det ung. 80 cm bred "dörröppning" vilket är är en bra öppning.

Att bygga på badrumsväggen så att du kan skjuta in en dörr där är ju mer komplicerat, då är det ju inte bara strömbrytare och vägguttag som måste flyttas utan det ser ju ut som att det går ventilationsrör där också enligt ritningen.

david h david h skrev:
- Hur löser man godkänt ventilationsflöde om jag lägger till skjutdörrar?
Skjutdörrar är inte täta så luften kommer att kunna passera förbi dem.

Har du övervägt att ställa sängens huvudända ung. där skrivbordet är inritat?
Om möjligt med en garderob på vardera sidan och med skrivbordet borta vid fönstret.
Då kan man ha en vägg med (skjut)dörr som döljer bara sängen och balkongen kommer inom det allmänna utrymmet i stället för att vara privat.
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
david h david h skrev:
Hej, blev du nöjd med resultatet och blev det som du hade tänkt dig?

Är inte helt säker på om jag hänger med i din text men tanken var att dörrarna skulle sitta i öppningen och när man öppnar den ena går den bakom den andra, alltså inte bakom nån vägg.

Det optimalaste vore om man kunde bygga in 1 större dörr i badrumsväggen för mer yta.
Jag tror också att en större dörr i väggen mot badrummet vore bästa utifrån din planlösning. Sannolikt skulle dörren huvudsakligen vara öppen annat än i undantagsfall, och att minska öppningen från 170 till c:a 80cm som någon föreslog skull ta bort känslan av rymd.

Jag fick precis leveransbesked om att dörrarna kommer 18/6, så det är inte färdigt ännu. Men jag är mycket nöjd över att jag ändrade mig från att ha vägg till att ha en öppning istället. Annars hade det blivigt mörkt och instängt.
 
  • Gilla
david h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.